جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

Schumpeter

 

 

 

 


 

زمانی که چارلز داروین تئوری تکامل خود را ارائه میداد و خود , آن را یکی از مهمترین نظریه ها ( یا شاید فرضیه ها) از نظر علمی میدانست و اهمیت آن را در حد اکتشافات دانشمندانی چون اسحاق نیوتون و کوپرنیک میدانست , شاید هرگز فکر نمیکرد که پای تئوری های او روزی به مباحث اقتصادی نیز کشیده شود . در سال 1838 داروین با لهام گرفتن از نوشته های توماس مالتوس که اعتقاد داشت جهت بقای زندگی باید همزمان با تغییرات , ما نیز مجهز تر و فرهیخته تر شویم , گفت : در نهایت داشتم به یک تئوری میرسیدم که با آن کار کنم , به تئوری شباهت مرموز دنیای طبیعی و بازار اقتصاد آزاد.

 

باز شدن پای قانون جنگل در قوانین اقتصادی
کسب و کار آزاد نیز مانند طبیعت میتواند بیرحم و ویران گر باشد . در بعضی مواقع حتی افراد شایسته و لایق نیز دچار شکستهای سختی میشوند . شما هیچگاه تجربه شکست ایده های خود و یا ورشکستگی مالی در یک سرمایه گذاری را نمیتوانید فراموش کنید و احتمالا تا سالهای آخر عمر نیز , خاطرات تلخ آن را برای فرزندان خود بازگو خواهید کرد . هر چند مطابق قانون جنگل در اقتصاد که دیوید کانوی آن را قانون تخریب خلاق نامیده است , چنین شکست هایی میتواند منجر به ایجاد شرکتهایی با اقتصاد قوی تر و جوامعی ثروتمند تر گردد . زیرا در این قانون برای ساخت وضعیت جدیدتر و قدرتمند تر و پویاتر , انسانها بی کفایتی ها و بی فکری های گذشته خود را کنار میگذارند و جایی که شیر خوابیده است برای خوردن علوفه پا نمیگذارند.
قانون عرضه و تقاضا که توسط آدام اسمیت ارائه شد یکی از فراگیرترین قوانین در اقتصاد است . اما قانون تخریب خلاق که توسط اقتصاددانان مکتب اتریش در قرن بیستم ارائه شد , گامی روبه جلوتر را برمیدارد . این قانون ادعا میکند که کسادی یا یک سقوط و افت افتصادی در یک دوره , که منجر به افزایش بیکاری و کاهش سود موسسات اقتصادی میشود در بلند مدت , میتواند اثرات مثبتی بر کل اقتصاد داشته باشد . چنین ادعایی توسط جوزف شامپتر , از اقتصاددانان مکتب اتریش که برای فرار از حزب نازی به ایالات متحده پناهنده شده بود ارائه شد . نظریه او درباره رکود و کسادی در زمان خود بسیار بیشتر از امروز مورد بحث های جنجالی واقع شده بود . دکترین او توسط بیشتر اقتصاددانان حمایت میشد و بیشترین سیاسیون ایالات متحده نیز از این تئوری او حمایت میکردند . او به این نتیجه رسید که به دلیل آسیب های جانبی جدی در دوره های بیکاری و کاهش اعتماد , برای تولد مجدد اقتصاد باید نظارت و کنترل دولتی , مانند کم کردن نرخ بهره و مصرف از منابع عمومی در دستور کار قرار بگیرد.
بیشتر اقتصاددانان به مدل های پیچیده رایانه ای که فضای رقابت را کامل و عرضه و تقاضا را کم و بیش ثابت در نظر میگیرند متکی هستند . شامپتر ادعا کرد در جوامعی که در حال توسعه اقتصادی هستند مدل هایی با شرایط متغیر , میزان کاربری و بازدهی بیشتر و بهتری دارد . نظریه های شامپتر تا امروز نیز همچنان به قوت خود باقی مانده است . بنا بر نظر اغلب اقتصاددانان بازار آزاد , مانند دلونگ و سامرز لاری , شامپتر نیز مانند کینز که در قرن بیستم به عنوان مهمترین تئوریسین اقتصاد رسیده بود , با اهمیت ترین و کاربردی ترین تئوری های اقتصادی در قرن بیست و یکم متعلق به شامپتر است . شامپتر تخریب خلاق را اینگونه معنی میکند : فرایند تحول صنعتی ( تحول مداوم ساختار اقتصادی) به وسیله تخریب مداوم گذشته و سازندگی مستمر را تخریب خلاق مینامم که حقیقتی مهم در مورد اقتصاد سرمایه داری ( کاپیتالیسم) است.

تولد دوباره در رکود اقتصادی
چرخه های اقتصادی به جای چرخش با یک نسبت ثابت , بیشتر تمایل دارند حرکتی سریع و ناگهانی در جهت کاهش یا افزایش قیمت داشته باشند . در خلال صعود و افزایش ناگهانی قیمتها , مصرف کنندگان نیز بیشتر از حد معمول خرج میکنند و اغلب مقروض میشوند . شامپتر معتقد است در چنین شرایطی است که حضور در عرصه تجارت راحت تر میشود و به سادگی میتوان کسب درآمد کرد و این امر باعث میشود که شرکتهایی بیکفایت با مطلوبیت کم و سطح پایین ایجاد شوند . برعکس این موضوع نیز صادق است , زمانی که اقتصاد در حالت رکود و کسادی است و مردم کمتر هزینه میکنند , شرکتهای بی کفایت و نامطلوب ورزشکسته شده و پالایش میشوند و از بین میروند . علارغم اینکه این شرایط در کوتاه مدت خوشایند نیست , باعث میشود که سرمایه گذاران , پول خود را در حوزه های موفق تر و مستحکم تر سرمایه گذاری نمایند . این به نوبه خود باعث میشود که نسبت پتانسیل رشد اقتصادی در سالهای آینده , افزایش یابد . هایک نیز در اینجا با شامپتر همصدا شده و میگوید دولتها نباید نرخ بهره را کاهش دهند . این دو ( هایک و شامپتر) معتقد بودند کسانی که سرمایه گذاریهای بد و غیرسودآور انجام داده اند در خلال ترقی قیمتها از پیامدهای آن آسیب میبینند.

بقا و ماندن بهترین ها 
در خلال رکود بزرگ دهه 1930 , این تئوری اجرایی شد . زمانی که سیاستگذاران امریکایی به امید یک درمان برون زا , به هزاران بانک اجازه دادند اعلام ورشکستگی نمایند . وزارت خزانه داری ایالات متحده در آن زمان , اندرو ملون مسوول این وزارت خانه , سرمایه گذاران در کارهای ملک و مسکن و زراعت و سهام را وادار به تسفیه حساب کرد , او معتقد بود که این عمل باعث تسفیه و پالایش گندیدگی سیستم اقتصادی ایالات متحده میشود . در سالهای بعد , اقتصاد یک سوم از ثروت خود را از دست داد و یک دهه طول کشید تا نشانه های رشد اقتصادی دوباره ظاهر شود . به نظر نوعی قانون تخریب خلاق بود که بعدها مورد تحلیل و توجه بیشتری قرار گرفت . تحقیقات اخیر در S&P نیز نشان میدهد که اغلب موسسات مایل به بازسازی اوضاع خود در شرایط رونق هستند و همین امر باعث بی اعتمادی به آنان میشود . اما بیایید در ادامه نگاهی کوتاه بیندازیم به اینکه جوزف شامپتر که بود و از کجا آمده بود 
او اهل جمهوری چک بود اما به وین اتریش نقل مکان کرد و مادرش برای دومین بار در اتریش ازدواج کرد و ناپدری او یک آریستوکرات بود و به جوزف کمک کرد تا وارد کالج الیت ( کالج نخبگان) شود . پس از اتمام تحصیلش در الیت پست مهمی گرفت و به رتبه پروفسور اقتصاد در تعدادی از دانشگاه ها تدریس میکرد و پس از جنگ جهانی اول به عنوان وزیر امور مالی دولت اتریش و در نهایت در سال 1920 رئیس بانک بیدرمن شد . اما آن بانک در سال 1924 ورشکست شد و او به اجبار به تدریس در دانشگاه بازگشت . در دهه 30 با ظهور نازیسم او به ایالات متحده گریخت و از طرف جامعه امریکا به عنوان یک روشنفکر بزرگ به دنیا معرفی شد . او در هاروارد مشغول به تدریس شد و پس از مدت کوتاهی در بین دانشجویان و اساتید همه دانشگاه ها به محبوبیت چشمگیری دست یافت . او تا دهه 1940 یکی از مشهورترین اقتصاددانان ایالات متحده بود و در 1948 رئیس انجمن اقتصاد امریکا بود او درباره کاپیتالیسم ایالات متحده میگوید : در جامعه سرمایه داری , پیشرفت اقتصادی به معنای آشفتگیست .
هایک و شامپتر در مورد تفاوت مهمی که بین رکود و کسادی سطحی و یک بحران کاملا عمیق که سالها به طول می انجامد و باعث بروز خسارات جبران ناپذیری میشود نیز بحث هایی را مطرح کردند . علاوه بر این , برای اینکه قانون تخریب خلاق بتواند اجرایی شود , اقتصادها و مدل های اقتصادی باید بتوانند از خود انعطاف بیشتری را نشان دهند که بتوانند با کاهش قیمتها و جریان های ایجاد شده به دلیل رکود و کسادی مقابله نمایند . در بسیاری از اقتصادهای اروپایی , جایی که بازارهای کار به صورت محدود ایجاد شده اند و برای موسسات و کمپانی ها که استخدام و اخراج همیشه مشکل آفرین بوده است , کسانی که شغل خود را در نتیجه رکود از دست داده اند به سختی میتوانند مجددا کار دیگری پیدا کنند . در چنین مواردی رکود و کسادی میتواند هزینه های ثابتی بیش از مزایایی که از طریق تخریب خلاق در بلند مدت قول داده شده است داشته باشد . پیام پایدار این است که کسادی و رکود اقتصادی میتواند اقتصادی قوی تر و سالم تر را در پی داشته باشد . از 100 شرکت و کمپانی برتر جهانی در سال 1921 تنها 19 مورد در لیست سال 1995 وجود داشت . دقیقا همین طور است , زیرا تخریب خلاق باعث میشود اقتصاد به صورت موفقیت آمیزی پالایش شده و رشد نماید . تحقیقات S&P نیز نشان میدهد که بیشتر دوره های رکود و کسادی در اقتصاد ایالات متحده به بهبود تولید و بهره وری انجامیده است تا افت و نابودی . در نتیجه , با گذشت زمان , در پی ابقا و ارتقا گونه هایی که سازگاری بهتری با محیط ایجاد کردند , تخریب خلاق عملکرد اقتصادی بهتری را در آنها ایجاد مینماید و نتیجه نهایی از این مقاله اینکه : بنگاه ها و موسسات اقتصادی یا باید خود را تطبیق دهند و یا از بین بروند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی