جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

ایرانی‌ها 15میلیارد لیتر بنزین دود کردند

سه شنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳ ق.ظ
 

در طول 7 ماهه نخست سال جاری و همزمان با سقوط آزاد ذخیره بنزین 400 تومانی کارت‌های سوخت، ایرانی‌ها بیش از 15 میلیارد لیتر بنزین و 22 میلیارد لیتر گازوئیل مصرف کردند که با وجود افزایش قیمت‌ها اما رشد مصرف این دو فرآورده‌ نفتی مهار نشده است.

با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و اصلاح قیمت فرآورده های مختلف نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل، پیش بینی ها حاکی از آن بود که رشد مصرف بنزین وگازوئیل به عنوان دو محصول پرطرفدار نفتی در کشور متوقف شود.

با این وجود آمارهای رسمی منتشر شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نشان می دهد مصرف این دو فرآورده استراتژیک نفتی نه تنها متوقف نشده است که با جهش مصرف هم روبرو شده است.

بر این اساس در طول هفت ماهه نخست سال جاری بیش از 46 میلیارد لیتر انواع فرآورده های نفتی در کشور مصرف شده است که از این میزان بنزین و گازوئیل به تنهایی بیش از 37 میلیارد لیتر از کل مصرف فرآورده های نفتی کشور را به خود اختصاص داده اند.

آمارهای رسمی وزارت نفت حکایت از آن دارد که در طول هفت ماهه نخست سال جاری بالغ بر 15 میلیارد و 206 میلیون بنزین در کشور دود شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی نزدیک به 400 میلیون لیتر افزایش یافته است.

این در حالی است که پس از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و با وجود افزایش قیمت هر لیتر بنزین به بیش از یکهزار تومان در چندین نوبت متوالی رکورد مصرف بنزین کشور شکسته شد.

با این وجود از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف روزانه بنزین کشور کماکان بیش از 70 میلیون لیتر در روز بوده است که پیش بینی می شود با توجه به فرا رسیدن فصول سرد سال و کاهش تردد خودروها و مسافرت‌های بین شهری رشد مصرف این فرآورده نفتی متوقف شود.

بنزین 400 تومانی به خط پایان رسید

یکی از مهمترین تغییرات رفتاری مردم در مصرف بنزین گرایش بخش عمده خودروسواران به خرید بنزین 1000 تومانی بوده است به طوری که بر اساس اظهارات انجمن جایگاه داران سوخت هم اکنون حدود 40 درصد فروش بنزین در جایگاه ها با قیمت 1000 تومان انجام می شود.

از سوی دیگر، با کاهش تدریجی ذخیره بنزین 400 تومانی و 700 توماین کارت‌های هوشمند سوخت پیش بینی می شود بر حجم فروش بنزین 1000 تومان افزوده شود.

در همین حال، ذخیره بنزین 400 تومانی کارت های هوشمند سوخت از 2 میلیارد و 700 میلیون لیتری در فروردین ماه سال جاری هم اکنون به کمتر از 600 میلیون لیتر کاهش یافته است.

در همین حال ناصر رئیسی‌فرد رئیس انجمن کارفرمایی جایگاه داران سوخت اخیرا با بیان اینکه در حال حاضر میزان فروش بنزین با قیمت 400 تومانی به کمترین میزان ممکن به ویژه در پمپ بنزین مناطق شمالی شهر تهران و سایر کلانشهرها کاهش یافته است، اظهار کرده است: بیشترین میزان فروش بنزین در جایگاه‌ها با قیمت آزاد 1000 و یکهزار و 100 تومانی انجام می گیرد با این وجود در هفته نخست هر ماه با توجه به واریز سهمیه 700 تومانی به کارت‌های سوخت کمی از میزان فروش بنزین آزاد کاسته می‌شود.

رکورد مصرف گازوئیل با وجود افزایش گازرسانی‌ها

به گفته مسئولان شرکت ملی گاز ایران از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 7.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بیشتری به نیروگاه ها تحویل شده است اما آمارهای رسمی شرکت میل پالایش و پخش نفتی نشان می‌دهد که مصرف گازوئیل در سال جاری با وجود افزایش گازرسانی ها افزایش یافته است.

آمارهای نشان می دهند که در طول هفت ماه نخست سال جاری بیش از 22 میلیارد و 53 میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است که متوسط مصرف گازوئیل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 500 میلیون لیتر افزایش یافته است.

مصرف نفت کوره کشور هم در ٧ ماه نخست امسال حدود هفت میلیارد و 603 میلیون لیتر و مصرف نفت سفید یک میلیارد و 317 میلیون لیتر بوده است که بر خلاف بنزین و گازوئیل، مصرف این دو فرآورده نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روندی کاهشی داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، مصرف نفت کوره که در 216 روز نخست سال گذشته بیش از 11 میلیارد و 578 میلیون لیتر بود در هفت ماه نخست امسال به 7 میلیارد و 603 میلیون لیتر کاهش یافت و مصرف نفت سفید نیز از یک میلیارد و 490 میلیون لیتر در هفت ماه پارسال به یک میلیارد و 317 میلیون لیتر در 216 روز نخست امسال رسیده است.

حمید رضا عراقی مدیر عامل شرکت گاز ارائه اخیرا با انتشار گزارشی با تاکید بر ثبت رکوردهای جدید گازرسانی به واحدهای نیروگاهی از صرفه‌جویی 5 میلیارد دلاری به دلیل کاهش مصرف سوخت مایع در واحدهای نیروگاهی خبر داده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی