جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

سکه از سکه افتاد/ کف قیمت سکه طی هشت ماه گذشته

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۱۶ ب.ظ
همزمان با کاهش 15 دلاری قیمت طلا در بازار جهانی، بهای سکه در بازار داخلی به مرز 910 هزار تومان رسیده است.
 

در آخرین قیمت گذاری های بازار جهانی طلا بهای این فلزگرانبها با کاهش 15 دلاری به کمترین حد طی 4 سال اخیر رسیده است. در همین حال تحلیلگران بین المللی اعتقاد دارند، انتظار بهبود وضعیت اقتصادی امریکا در نیمه پایانی سال جاری میلادی موجب شده تا سرمایه گذاری روی طلا متوقف شود. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که کاهش رشد اقتصادی چین، به عنوان یکی از دلایل کاهش قیمت طلا عنوان می شد.

همزمان با کاهش قیمت طلا بهای نفت نیز در بازارهای جهانی به شدت کاهش یافته است. در آخرین قیمت گذاری ها بهای نفت به 85 دلار در هربشکه رسیده است. در حال حاضر در بازار جهانی رابطه قیمت نفت و طلا مستقیم شده است. براین اساس در هر دوره زمانی که قیمت نفت کاهش می یابد، بهای طلا نیز در روند نزولی قرار می گیرد. در پایان ترین دوره قیمت گذاری ها طی دو روزگذشته، بهای نفت به 82 دلار نیز برای هر بشکه تنزل یافته بود. این قیمت برای نفت به عنوان کمترین بها طی 72 روزگذشته به ثبت رسیده است. در حال حاضر قیمت نفت سنگین آمریکا موسوم به وست تگزاس نیز به 77 دلار و 14 سنت تنزل کرد.

تحلیلگران بازار جهانی افزایش ارزش دلار را به عنوان دلیل اصلی موثر در کاهش قیمت نفت می دانند ولی گزارش های تکمیلی نشان می دهد که ارزش دلار هم در بازار جهانی و بخصوص بازار لندن کاهش داشته است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده بودند که بهای نفت در این برهه از زمان از محدوده 5 دلار پایین تر نخواهد آمد اما این اتفاق رخ نداد و در حال حاضر خطر سقوط به زیر 80 دلار، کشورهای صادرکننده نفت را تهدید می کند. در این شرایط آخرین گزارش اوپک نشان می دهد که 5 روز پیش هر بشکه سبد نفتی اوپک در بازارهای جهانی ۸۱ دلار و ۹۷ سنت معامله شد. با کاهش جدید قیمت نفت باید منتظر کاهش قیمت نفت اوپک نیز بود که شاید در گزارش جدید این سازمان بهای کمتر از 80 دلار درج شود. پیش از این عنوان می شد که تقویت ارزش دلار به عنوان شاخص ترین دلیل کاهش بهای طلا مطرح است ولی این تحلیل با شرایط امروز بازار جهانی سازگاری ندارد. روز دوشنبه شاخص ارزش دلار به بالاترین حد طی ماه های گذشته رسیده بود. برهمین اساس تحلیلگران سایت بلومبرگ از روند حرکتی دلار به عنوان مهمترین دلیل افت قیمت طلا نام می برند. در همین حال شنبه این هفته شاخص خرید مدیران چین از سوی دولت این کشور اعلام شده بود که برای ماه اکتبر رقم 50.8 واحد را نشان می‌داد. این رقم برای ماه سپتامبر 51.1 اعلام شده بود. این رقم پایین تر از انتظارها اما بالاتر از رقمی بود که بانک HSBC در روز دوشنبه اعلام کرد. این بانک برای این شاخص عدد 50.5 واحد را در نظر گرفته است. برخی پیش بینی ها نشان می دهد طلا آمادگی تنزل تا قیمت 1155 دلار در هر اونس را نیز دارد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، رکوردی تازه در کاهش قیمت برای طلا به ثبت می رسد. پیش از این تصور می شد، سطح حمایتی بهای طلا از 1200 دلار برای هر اونس کمتر نمی شود. از سوی دیگر اعلام تشدید تحرک اقتصاد ژاپن در روز جمعه و تقویت دلار باعث شده کارشناسان پیش‌بینی کنند که بانک مرکزی اروپا هم مواضع خود را درباره سیاست «تسهیل کمی» با جزئیات بیشتری اعلام کند. تزریق پول به اقتصاد ژاپن و سیاست وارونه آن در آمریکا یعنی پایان تسهیل کمی باعث شده نگرانی‌ها درباره اقتصاد جهان کاهش پیدا کند. تحلیلگر برجسته موسسه سرمایه‌گذاری Citix Futures می‌گوید که اختلاف بین سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به‌خصوص آمریکا، اروپا و ژاپن تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است.

معادلات بازار جهانی موجب شده تا قیمت سکه در بازار داخلی نیز به عدد 910 هزار تومان کاهش یابد. این عدد نیز برای سکه طی ماه های گذشته رکود بوده است. میانگین قیمت سکه طی هشت ماه گذشته 950 هزار تومان بوده است ولی ثبت عدد 910 هزار تومانی کف قیمت سکه را نیز رقم زد.

در صورتی که روند کاهش قیمت طلا در بازار جهانی ادامه پیدا کند، بهای سکه در بازار ایران نیز همچنان تنزل می یابد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی