جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رئیس جمهور چین اعلام کرد که جمهوری خلق چین قصد دارد تا برای احیای مجدد مسیر باستانی تجارتی شاهراه ابریشم و تامین مالی زیرساختهای که بازارهای چین را با سه قاره - آسیا، آفریقا و اروپا - وصل نماید، صندوقی با سرمایه 16.3 ملیارد دالر ایجاد خواهد کرد.
براساس گزارش مقامات دولتی چین که در تهیه پیشنویس این طرح شامل بوده اند، این سرمایه گذاری بزرگ که توسط بانکهای سیاسی چین نظارت میشود، در راستای ساخت و ساز راه آهن، شاهراه ها و و خطوط لوله در ایالتهای چین که بخشی از استراتژی دولت برای تسهیل تجارت بیشتر از مسیرهای زمینی و انتقالاتی میباشد، هزینه میشود.
به گفته این مقامات، پالیسی های جدید برای تشویق بیشتر وام دهندگان چینی برای تامین مالی زیرساختها در کشورهای در طول مسیر اتصال چین به اروپا، به اجرا گذاشته خواهد شد. همچنان از شرکتهای چینی نیز برای سرمایه گذاری درین کشورهای مسیر اتصال، خواسته خواهد شد.
طرح شاهراه جدید ابریشم، که شامل یک کمربند زمینی و یک مسیر دریایی هست، یکسال پیش از سوی رئیس جمهور شی جین پینگ در قزاقستان به عنوان استراتژی ملی چین ارائه شد. این طرح یک بلوک همکاری های اقتصادی بین کشورهای جهان از طریق دریای مدیترانه را ارائه میکند که در حقیقت احیای مجدد شاهراه قدیمی ابریشم هست که در طول این مسیر تجارتی تمدنهای مختلفی را پرورش داده است.
پیش از این، چین برای جذب سرمایه گذاری های خارجی در کشور تلاش میورزید، اما حالا قضیه برعکس هست. چین سعی دارد تا سرمایه های داخلی هرچه بیشتر به خارج از کشور انتقال بیابد.


اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا–اقیانوسیه
فشارهای خارجی رئیس جمهور شی برای قدرتمندتر ساختن چین، بازگردانی سلطه دریایی در آسیا و اقیانوس آرام و گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی در سراسر منطقه گسترده تر شده است. او برای تقویت این چشم انداز هفته آینده میزبان رئیس جمهور اوباما و دیگر رهبران جهان در اجلاس همکاریهای اقتصادی آسیا-اقیانوسیه خواهد بود.
به گفته مقامات زیربط، این صندوق روند ساخت و ساز زیرساختهای داخلی را تامین مالی میکند که توسط بانکهای سیاسی چین، مانند بانک توسعه چین نظارت میشود. به گفته آنها، این طرح شامل تامین مالی تنها حوزه های آسیای میانه، شرق میانه، آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی و بخشهای از اروپا خواهد بود.
بگفته ژانگ یونلنگ، رئیس مؤسسه مطالعات آسیا و اقیانوسیه در اکادمی علوم اجتماعی چین، این طرح "اشاره‌ی برای تغییر در تفکر استراتژیک چین" خواهد بود. او میگوید در سه دهه گذشته، چین همواره در تلاش جذب سرمایه گذاری های خارجی بوده، اما گام بعدی تمرکز بر خروج توسعه چین به همسایگان خواهد بود.

رقابت بین ایالتی
رئیس جمهور شی، ایده "کمربند اقتصادی شاهراه جدید ابریشم" را در سخنرانی خود در آستانه پایتخت قزاقستان در 7 سپتامبر 2013 مطرح کرد. یک ماه بعد، حین سخنرانی در پارلمان اندونزی در جاکارتا، او بار دیگر طرح "شاهراه دریایی ابریشم 21 قرن" را پیشنهاد کرد.
این پیشنهاد رقابتی را بین مقامات ایالات های چینی، بخصوص در ساحات فقیرتر غربی، برای استفاده ازین فرصت ایجاد کرده است. وانگ یانگ معاون نخست وزیر در ماه سپتامبر در ارومچی، مرکز ایالت سین کیانگ در غرب چین گفت: "ایالت سین کیانگ نقش برجسته‌ی را در ایجاد این کمربند اقتصادی خواهد داشت و آنها ازین طرح تاریخی رئیس جمهور شی و دولت مرکزی برای تبدیل ایالت به مرکز این کمربند پشتیبانی خواهند کرد. ایالت جنوبی گوانگ دونگ، مرکز تولیدی چین که رشد قدرت اقتصادی چین در سه دهه اخیر، مدیون این ایالت هست، نیز در اوایل ماه نومبر امسال میزبان نمایشگاه بین المللی افتتاحیه شاهراه دریایی ابریشم، با اشتراک 42 کشور جهان بود.

هند و افغانستان 
یکی از ملاحظات مهم دولت چین در استراتژی خود، تلاش برای کاهش عدم تعادل بین مناطق ساحلی شرق و مناطق داخلی غربی است.
رئیس جمهور شی، که میگوید ایالت خانگی وی، شاآنسی نقطه آغاز شاهراه اصلی ابریشم هست، تلاشهایش برای حصول قناعت کشورهای همسایه در رابطه با طرح شاهراه ابریشم را سرعت بخشیده است. وی حین بازدید از کشورهای منطقه در ماه سپتامبر، تعهد شفاهی سه کشور در امتداد این مسیر - تاجیکستان، مالدیف و سریلانکا - را بدست آورد. هند نیز علاقه نشان داده و رئیس جمهوری جدید افغانستان، دکتر اشرف غنی هم در نشست هفته گذشه با رئیس جمهور شی، اشتیاق کشورش برای پیوستن به این طرح را ابراز داشته است.
براساس نقشه‌ی که بر روی وبسایت رسمی خبرگزاری شینهوا در ماه می منتشر شد، شاهراه زمینی ابریشم از شهر باستانی شیان شروع میشود و با گذر از مناطق لانجو و ارومچی در غرب چین وارد حوزه آسیای میانه، شرق میانه و اروپا میشود.
راه آبی ابریشم از طریق گواندونگ و ایالت جنوبی هینان، در مسیر به تنگه مالاگا و اقیانوس هند امتداد خواهد یافت و سپس با عبور از شاخ آفریقا و خلیج عدن وارد دریای سرخ و دریای مدیترانه میشود. هر دو شاهراه در شهر ونیز ایتالیا باهم وصل میشوند.
پس از تکمیل این شاهراه ها، فرصتهای جدید و یک آینده جدیدی را برای چین و کشورهای در طول این شاهراه که بدنبال توسعه هستند، را رقم خواهد زد. - See more at: http://blog.daneshnamah.net/54-china-pland-16-3-billion-fund-to-revive-silk-road.html#sthash.wQdxc2g7.dpuf

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی