جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

سفر به ایران تبدیل به لقمه چربی برای فعالان صنعت گردشگری شده است که تا یک دهه پیش، چنان از رکود در این صنعت در رنج بودند که برخی‌شان ورشکسته شدند و برخی دیگر عطای فعالیت در صنعت گردشگری را به‌دلیل رکود در آن به لقایش بخشیدند.


همین لقمه چرب که به مدد دیپلماسی لبخند دولت جدید و ناامنی در کشورهای منطقه که تا پیش از این سرآمد بازار گردشگری برای گردشگران خارجی بودند و البته افزایش نرخ ارز در داخل به فعالان صنعت گردشگری رسیده است. حالا چنان هشدار آمیز شده که کارشناسان صنعت گردشگری در گفت‌وگوی خود با روزنامه همشهری هشدار می‌دهند که تجربه میانمار و تایوان در آینده نزدیک در ایران تکرار می‌شود.

میانمار و تایوان در برهه‌ای از تاریخ گردشگری خود چنان با سیل ورود گردشگر مواجه شدند و چنان رفتاری با گردشگران کردند که ظرف مدتی کوتاه نامشان از فهرست گردشگری جهان خط خورد و برترین فرصت اقتصادی‌شان از دست رفت. دلیل آن نیز بی‌تجربگی 2کشور در میزبانی از گردشگران بود.

در ایران حالا کارشناسان صنعت گردشگری که تنها به شرط درج نشدن نام خود در این گزارش حاضر به گفت‌وگو شده‌اند، هشدار می‌دهند که تداوم این روند ممکن است تا سال آینده نام ایران را از فهرست سفرهای گردشگران خارجی خط بزند و بدین‌ترتیب بهترین فرصت گردشگری ایران پس از یک دهه از دست برود.

حذف نام ایران به‌دلیل گرانی سفر

یک فعال مطرح صنعت گردشگری در ایران به همشهری خبر داده است که چندین گروه از گردشگران خارجی از او خواسته‌اند تا به‌دلیل افزایش نرخ سفر به ایران در ماه‌های اخیر تورهای سفر به ایران را کنسل کنند. به گفته این منبع همشهری که به‌دلیل احتمال برخورد با او و احتمالا به‌دلیل جلوگیری از فعالیت گردشگری او حاضر به درج نام خود در این گزارش نشد، افزایش نرخ اقامت در ایران عامل اصلی گران شدن تورهای سفر به ایران است.

او از جلساتی با هتلدارها خبر داده است تا آنها متقاعد شوند که یک‌سال برای افزایش نرخ اتاق هتل‌ها برای گردشگران دست نگاه دارند تا بازار گردشگری ایران در خارج از کشور تثبیت شود تا بدین‌ترتیب بازار جدید گردشگری ایران از دست نرود. برخی کارشناسان و فعالان صنعت گردشگری هتلدارها را متهم اصلی در افزایش نرخ سفر به ایران معرفی می‌کنند و می‌گویند که آنها نگاه بلندمدت به تثبیت جایگاه گردشگری ایران در بازار خارجی ندارند.

آنچه مسلم است نرخ سفر به ایران در ماه‌های اخیر 40درصد افزایش یافته است. بر همین اساس نیز گردشگران خارجی انصراف خود از سفر به ایران را اعلام کرده‌اند. آنها احساس می‌کنند تورهای گردشگری سرشان را کلاه می‌گذارند و بسته‌های سفر به ایران را نسبت به چندماه قبل گران‌تر به آنها می‌فروشند؛ احساسی که به گفته کارشناسان به‌تدریج موجب قهر گردشگران خارجی با ایران می‌شود و ایران را به سرنوشت میانمار و تایوان دچار می‌کند.

فرصت گردشگری ایران از دست می‌رود

کارشناسان صنعت گردشگری بر این اعتقادند که نبود نظارت مناسب، نبود زیرساخت‌های مهم در صنعت گردشگری ایران و طمع برخی بخش‌های صنعت گردشگری در بازار جدید ایجاد شده عامل مهمی در از دست رفتن فرصت طلایی ایجاد شده در صنعت گردشگری کشور است که هم هتلدارها و هم برخی تورهای گردشگری و حتی بخش دولتی صنعت گردشگری در این نابسامانی تقصیر دارند و تداوم این وضعیت صنعت گردشگری ایران را به ورطه تجربه نابود شده تایوان و میانمار خواهد کشاند.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران اما به همشهری می‌گوید که نرخ هتل‌ها با وجود افزایش نرخ تورم در کشور افزایش چندانی نداشته و مالیات بر ارزش افزوده، هزینه تحمیل شده از سوی شهرداری‌ها، افزایش نرخ آب و برق و خالی ماندن هتل‌ها در بیشتر فصول سال موجب تحمیل برخی هزینه‌ها به هتل‌ها شده است که هتلدارها نیز باید این هزینه‌ها را جبران کنند و همه سازمان‌ها باید دست به‌دست هم بدهند تا از افزایش تورم در کشور جلوگیری کنند.

به گفته حمزه‌زاده این تنها هتل‌ها نیستند که گران شده‌اند. خدمات حمل‌ونقل، نرخ بلیت هواپیما و حتی قیمت بلیت موزه‌ها برای گردشگران خارجی چندین برابر شده و هتل تنها یکی از بخش‌های پکیج سفر به ایران است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی