جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

آینده املاک تجاری در ایران چه می شود

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۲ ب.ظ

صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی، در چهارمین همایش «سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» در نظر دارند ابعاد و لایه‌های پیدا و پنهان تسهیلاتی را که طی سال‌های اخیر از طرف بانک‌ها صرف ساخت‌وسازهای غیرمسکونی شده است بررسی ‌کنند.

این همایش که هشتم و نهم دی‌ماه در محل موسسه عالی بانکداری برگزار می‌شود، به موضوعاتی همچون «وضعیت نظام تامین مالی»، «چالش‌های سیاست‌های پولی» و همچنین «آینده سرمایه‌گذاری در املاک تجاری» می‌پردازد.

آنچه باعث توجه کارشناسان اقتصادی به بازار ساخت‌وسازهای تجاری شده، به منابع قابل‌توجهی برمی‌گردد که طی این سال‌ها چه به صورت مستقیم در قالب وام ساخت و چه به شکل غیرمستقیم از طریق مشارکت بانک‌ها یا شرکت‌های وابسته به بانک‌ در اختیار سازنده‌های برج‌های تجاری قرار گرفته و صرف این نوع فعالیت‌های ساختمانی شده است. 

منابع بانکی در شرایطی به حبس بازار تجاری‌سازی‌ها درآمده که هم‌اکنون متقاضیان مسکن به شدت محتاج تسهیلات هستند. آمارهای رسمی از حجم صدور پروانه‌های ساختمانی تجاری در شهر تهران طی دو، سه سال گذشته از یکسو و انبوه برج‌های تجاری در حال ساخت در سطح شهر از سوی دیگر، نشان می‌دهد در دوره کنونی رکود مسکن، فاز سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی از مسکونی‌سازی به تجاری‌سازی تغییر شکل پیدا کرده است.

 برج‌ها و ساختمان‌های تجاری که عمدتا به شکل «مال» یعنی ساختمان‌های تجاری چندمنظوره در حال ساخت هستند، چون فوق‌العاده هزینه‌بر هستند، اغلب از طریق منابع بانک‌ها، تامین مالی شده‌اند. کل هزینه احداث برخی از این برج‌ها بیش‌از 10 برابر یک ساختمان مسکونی معمولی برآورد می‌شود. 

با این حال، سونامی تجاری‌سازی در این سال‌ها، نگرانی‌هایی را در سطوح کارشناسی از بابت سرنوشت فروش واحدهای این ساختمان‌ها و همچنین کسب‌وکارهایی که قرار است در آنها شکل بگیرد، به وجود آورده است. برخی کارشناسان از جمله حسین عبده‌تبریزی معتقدند: در آینده نزدیک، قیمت واحدهای تجاری در تهران تحت‌تاثیر عرضه زیاد، ریزش می‌کند و مالکان واحدهای تجاری مجبور خواهند شد به کسب‌وکارهای نه‌چندان پربازده و فراموش‌شده همچون فروش کتاب و ... روبیاورند. 

اما گروهی دیگر از صاحب‌نظران، اعتقاد دیگری دارند. به همین خاطر، در چهارمین همایش سیاست‌های پولی که به همت «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود، موضوع ساخت‌وسازهای تجاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۴
مهدی اشرفی وند

اقتصاد ایران

ایران

تجارت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی