جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دنیای اقتصاد در یک نگاه (24 آذر 93)

دوشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ق.ظ

این روزنامه تیتر یک را به خبر چرخه معیوب بورس و ارز اختصاص داد و نوشت: بازار آزاد ارز در خیابان اسلامبول نیم ساعت پس از آنکه شاخص بورس در خیابان حافظ بسته شد میل به نوسان پیدا کرد. قیمت دلار در بازار آزاد از 3 هزار و 430 تومان تا سطح 3 هزار و 475 تغییر کرد. تغییری که به گفته فعالان بازار ارز تحت تاثیر ریزش بورس صورت گرفت. در واقع در روزی که بورس با کاهش 1.1 درصدی روبه رو شد نرخ دلار 1.3 درصد بالاتر رفت. افت بورس در تحلیل نوسان دلار از آن جهت اهمیت دارد که با وجود معرفی عوامل دیگر در تغییر درجه نوسان بازار، آنها نتوانسته بودند بر روند قیمت دلار تاثیر بگذارند. فضای بازار به گونه ای بود که تا نیمه روز، نرخ دلار در مقایسه با آخرین روز کاری 5 تومان نیز افت ثبت کرده بود اما به محض آنکه بازار بورس با پایین ترین رکورد 14 ماهه به کار خود خاتمه داد ضرباهنگ نوسان در بازار ارز نیز تشدید شد. نوسان در بازار ارز در حالی تحت تاثیر ریزش بورس رخ داد که بازیگران بورس نیز دلیل ریزش شاخص را نوسان های قیمتی در بازار ارز عنوان می کنند. این روند که از چهارم آذر (زمان تمدید مذاکرات) شکل گرفته موجب چرخه معیوبی در دو بازار مهم کشور شده است. به گونه ای که هر کدام منشأ نوسان ساز را بازار دیگر معرفی کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر دیگر خود به موضوع بدترین مدیریت اقتصادی در جهان پرداخت و نوشت: نشریه اکونومیست اعلام کرده است که ونزوئلا دارای «بدترین مدیریت اقتصادی جهان» است، گر چه دولت ونزوئلا از انتشار آمار رسمی تورم سر باز می زند، اما برآوردها از تورم سالانه 65 درصدی در این کشور حکایت دارد. اقتصاددانان تورم ماهانه بیش از 50 درصد را ابر تورم می نامند. گرچه هنوز تورم ونزوئلا از این حد نگذشته و به ابرتورم نرسیده است، اما پیش بینی ها از این حکایت دارد که ابر تورم طی 18 ماه آینده گریبانگیر ونزوئلا خواهد شد. بولیوار، واحد پول ونزوئلا، فقط در ماه نوامبر 50 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

این روزنامه خبر نخستین نشست پس از تمدید را بازتاب داد و نوشت: نخستین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 پس از تمدید هفت ماهه توافق موقت ژنو، امروز بار دیگر در این شهر از سر گرفته خواهد شد. از طرف ایران عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزارت خارجه در این مذاکرات شرکت خواهند کرد و ریاست هیات آمریکایی را نیز وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا بر عهده خواهد داشت. همزمان در تهران، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت و گویی تاکید کرد پرونده مذاکرات در بسیاری از مسائل بسته شده است. او همچنین تاکید کرد که ایران سانتریفیوژ های نسل جدید خود را به طور داوطلبانه فعال نخواهد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد خبر هفته مهم در بازار طلا را انعکاس داد و نوشت: تثبیت بهای اونس بالای مرز 1200 دلار باعث شده تا برآیند پیش بینی های کوتاه مدت افزایشی باشد. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو اکثر کارشناسان پیش بینی کرده اند که طلا در هفته جاری با رشد ارزش مواجه شود. روند هفته جاری به دو دلیل، اهمیت بالایی برای حاضران و ناظران بازار فلزهای گرانبها دارد. اول اینکه این هفته آخرین هفته کاری کامل سال 2014 میلادی است. مهم تر اینکه آخرین نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال جاری روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی