جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

آیا چین براستی بزرگترین اقتصاد جهان است؟

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷ ب.ظ

براساس گزارش صندوق بین المللی پول، برای اولین بار پس از چهارده دهه، آیالات متحده عنوان بزرگترین اقتصاد جهان را از دست داده است، آنهم به چین. اما آمار زیربنای این ادعا تا چه اندازه قابل اعتماد و درست است؟
اقتصاد چین در حال حاضر حدود 17.6 تریلیون دالر ارزش دارد، یعنی اندکی بالاتر از ارزش اقتصاد آیالات متحده (17.4 تریلیون دالر - براساس آمار صندوق بین المللی پول)
بنابرین برای اولین بار پس از سال 1872، زمانیکه اقتصاد آیالات متحده از اقتصاد انگلستان پیشی گرفت، آیالات متحده عنوان بزرگترین اقتصاد جهان را باخته است.
صندوق بین المللی پول این ارقام را با استفاده از برابری قدرت خرید (PPP) که شما را قادر به مقایسه توان خریداری تان با پول خود در کشورهای مختلف مینماید، محاسبه نموده است. به همین دلیل هرقدر پول بیشتر به چین نسبت به آیالات متحده میرود، به همان اندازه این مقیاس هم بنفع چین بالا میرود.

اما بدون تنظیم برابری قدرت خرید، تخمین های صندوق بین المللی پول ارزش اقتصاد چین را بمراتب کمتر نشان میدهند؛ یعنی حدود 10.3 تریلیون دالر.
اما چقدر میتوان به دقت و صحت آمار و ارقام تولید ناخالص داخلی ارائه شده از سوی مقامات چین باور داشت، درحالیکه نخست وزیر فعلی، لی که چیانگ هم بر صحت این ارقام شک داشته است؟
اسناد محرمانه آیالات متحده که در سال 2007 فاش شد نشان میدهد که لی در آن زمان دبیرکل ایالت لیائونینگ بود، به سفیر آیالات متحده گفته بود که آمار تولید ناخالص داخلی چین همه ساختگی و تنها برای مرجع دهی بوده است.
اما متی کریب، نویسنده کتاب "ارقام افسانوی چین" استدلال میکند، با جمعیت 1.36 میلیارد نفری، چین واقعا باید بزرگترین اقتصاد جهان باشد. او بیشتر از 20 سال را صرف تحقیق در باره اعداد و ارقام چین و صحت و سقم آن ها کرده است.
واکنش او به عنوان جدید چین: "پس چه؟"
او میگوید، اگر شما به قدرت هزینه سرانه (ارزش همه کالاها و خدمات تولید شده در داخل یک کشور در یکسال داده شده، تقسیم بر جمعیت متوسط در همان سال) نگاه کنید، حتی برای برابری قدرت خرید تنظیم شده هم چین (11868 دلار) بسیار عقب تر از نه تنها از آیالات متحده (53001 دلار) بلکه از ترکمنستان (12863 دلار) و سورینام (16080 دلار) قرار دارد.
پس چگونه اندازه گیری دقیق اقتصاد چین و یا هم بخشی از آن اینقدر آسان شد؟
کریب میگوید: "نخیر، یکی از چیزهای کلیدی که باید درک شود اینست که تحریف های که در سطح قریه ها و ایالت ها اتفاق می افتد، پس ازینکه به زنجیره جمع آوری آماری بیرون میشوند، منبسط میشوند. هر سال ارقام تولید ناخالص داخلی هر ایالت نسبت به مجموع ملی سریعتر رشد میکند که از نقطه نظر منطقی و ریاضی ممکن و قابل باور نیست."
او بخشی از این اختلافات آماری را زاده فساد میداند، اما همچنان میگوید که عدم دقت در آمار با توجه به وسعت کشور و رشد افزونی آن، تشدید میشود.
آمار و ارقام نادرست تولید ناخالص داخلی می تواند عواقب جدی برای شرکت های که پایه تصمیمات سرمایه گذاری آنها بر روی این ارقام میباشد، داشته باشد.
در سال 2005 دولت چین ارقام تولید ناخالص داخلی و آمار وابسته به آن، از جمله خرده فروشی را تنظیم کرد. توافق عامه در جامعه خرده فروشی در آن زمان همین بود که هیچ کس در حقیقت اندازه واقعی بازار خرده فروشی چین را نمیتوانست درک کند.
کریب میگوید: "من همه بخشها را یکایک بررسی کردم تا اندازه واقعی هر یک و همچنان سرعت رشد آنها را اندازه گیری نمایم تا اندازه واقعی بازار خرده فروشی را بسنجم. نتیجه گیری من همین بود که اندازه واقعی بازار خرده فروشی در آن زمان درحقیقت نیم ارزش ارقام رسمی دولت است."
او همچنان کشف کرد که مشکلاتی در تعاریف محصولات خرده فروشی موجود بوده است. ارقام دولتی شامل عمده فروشی کالاهای مصرفی، برخی از تدارکات دولتی و برخی از فروشات بین کسب و کارها میباشد که در حقیقت نمیتوان همه را خرده فروشی نامید.
ارزیابی اینکه آیا دقت تعاریف و داده ها واقعاً طی سالهای اخیر بهبود یافته، خیلی مشکل است. اما صندوق بین المللی پول رشد چین را 7.4 درصد برای سال 2014 و 7.1 درصد برای سال 2015 پیشبینی میکند، درحالیکه این ارقام برای آیالات متحده 2.2 درصد برای سال 2014 و 3.1 درصد برای سال 2015 میباشد.
این بدین معنیست که برای چینایی ها چشم پوشی از وضعیت شماره یک بودن کشورشان کار مشکلیست. در واقع صندوق بین المللی پول پیشبینی میکند که تا پایان این دهه اقتصاد چین 26.98 تریلیون دلار ارزش خواهد داشت، یعنی 20 درصد بزرگتر از ارزش مجموعی اقتصاد آیالات متحده؛ 22.3 تریلیون دلار.
اما درحالیکه آیالات متحده این مقام را تا 142 سال در اختیار داشت، برای چیناییان نگهداری این مقام تا درازمدت شاید ممکن نباشد، چون پیش بینی های مالی دراز مدت صندوق بین المللی پول نشان میدهد که تا سال 2100 میلادی، هند از هر دو پیشی خواهد گرفت.

نویسنده: بن کارتر (Ben Carter) - See more at: http://blog.daneshnamah.net/78-is-chinas-economy-really-the-largest-in-the-world.html#sthash.rRcpspp1.dpuf

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی