جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

تحلیل روند هفتگی بازار سکه و ارز(22 تا 26 آذر)

پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۵۰ ب.ظ

ارز دولتی:

در این هفته دلار در روز دوشنبه جهشی 45 ریالی داشت و از این نظر می توان گفت در کل دلار در این هفته افزایش قیمت در پیش رو داشت. این افزایش پس از هشت روز کاهش قیمت رسمی ارز رخ داد و بالاترین رشد نرخ رسمی از تاریخ 20 مرداد سال جاری بود. به نظر می‌رسد رشد نرخ رسمی دلار تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و افزایش شکاف بین نرخ دلار بازار و نرخ رسمی دلار باشد. پس از تمدید مذاکرات هسته‌ای بهای دلار بازار 6.6 درصد بالا رفته و در این بازه زمانی نرخ دلار مبادله‌ای تنها 0.5 درصد بالا رفته است. افزایش نامتناسب این دو نرخ موجب شده است شکاف نرخ رسمی دلار و دلار بازار افزایش یابد و از 17.7 درصد سوم آذرماه به 22.2 درصد در روز گذشته برسد. نرخ ارز رسمی مبادلاتی در بیشترین حد خود در هفته ای که گذشت در روز دوشنبه به 26976 ریال رسید. بدین ترتیب نرخ دلار مبادلاتی بیش از پیش به هدف آن در بودجه 94 نزدیک شد. در روز چهارشنبه دلار 26974 ریال ارزشگذاری شد که یک ریال نسبت به روز گذشته ارزانتر اعلام شد.

یوروی دولتی اما نرخ افزایشی بیشتری را در روند قیمتگذاری طی هفته گذشته طی کرد. یورو در طی این هفته 144 ریال افزایش قیمت داشت و از 33539 ریال در روز شنبه به قیمت 33 683 ریال در روز چهارشنبه رسید. بنظر می رسد به دلیل حساسیت کمتر این ارز نسبت به دلار روند ارزشگذاری افزایشی آن راحتتر از دلار توسط بانک مرکزی انجام می پذیرد.

ارز در بازار آزاد:

بازار آزاد ارز در این روزها در حالتی بسیار نوسانی به سر می برد. در ابتدای هفته که قیمت دلار 34100 ریال بود در دو روز متوالی قیمت این ارز در بازار افزایش یافت و در روز دوشنبه به 34800 ریال رسید. اما در روز سه شنبه قیمت این ارز به یکباره 400 ریال سقوط کرده به 34400 ریال رسید. اما در روز چهارشنبه این قیمت دوباره با 500 ریال افزایش به 34900 ریال رسید. این رفتار نوسانی بازار ارز می تواند نشات گرفته از نگرانی های به وجود آمده بخاطر سیاست های نفتی کشور عربستان و تبعات آن روی اقتصاد داخلی و میزان ارز ورودی به کشور باشد. همچنین استعفای رئیس سازمان بورس در هفته گذشته نیز می تواند از دلایل وقوع نوسان در این بازار بوده باشد.

یورو در طی هفته گذشته 1200 ریال افزایش قیمت داشت. قیمت این ارز در بازار آزاد از 42750 ریال در روز شنبه به 43950 ریال در روز چهارشنبه رسید. بیشترین نرخ افزایشی مربوط به روز یکشنبه بود که در این روز قیمت یورو نسبت به روز گذشته 550 ریال افزایش قیمت داشت. بنظر می رسد این روند افزایشی قیمت یورو همچنان در هفته های آتی ادامه داشته باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نوسان دو روز گذشته در بازار ارز ریشه این نوسانات را به برخی دخالت‌ها وصل کرد و گفت: عوامل بنیادین موثر در تعادل بازار ارز تفاوت ویژه‌ای نداشته و نوساناتی که در نرخ ارز ملاحظه می‌‌شود ناشی از دخالت‌ها در برخی مقاطع زمانی است.

سکه تمام بهار آزادی:

سکه تمام بهار آزادی که در این هفته قیمت آن به بالای 1 میلیون تومان نیز رسیده بود، تحت تاثیر افت قیمت طلا در بازارهای جهانی دوباره به کانال 900 هزار تومانی سقوط کرد. سکه در روز یکشنبه با 21000 تومان افزایش به قیمت 1 میلیون 1000 تومان رسید که این امر تحت تاثیر افزایش قیمت ارز و همچنین بروز نااطمینانی در سطح کشور از آینده اقتصادی داخلی است. اما در روزهای آتی تحت تاثیر کاهش شدید قیمت اونس طلای جهانی، قیمت سکه در ایران نیز دوباره کاهش پیدا کرد. بطوریکه در روز چهارشنبه قیمت سکه تمام بهار آزادی به 992000 تومان رسید. پس در یک نگاه کلی می توان نتیجه گرفت که در کل قیمت سکه در طی این هفته روندی رو به رشد داشت و در روز چهارشنبه با وجود کاهش قیمت طلای جهانی و تاثیر آن روی بازار داخلی، همچنان سکه نسبت به ابتدای هفته 11000 تومان گرانتر بود.
در بازارهای جهانی نیز هر اونس طلا پس از تعطیلات و در روز دوشنبه ابتدا با حدود سه دلار کاهش قیمت مواجه شد، اما کاهش قیمت اصلی در روز سه شنبه رخ داد که قیمت هر اونس طلا به حدود 1193 دلار رسید، این سقوط به کانال قیمت 1100 دلاری در روز چهارشنبه نیز شکسته نشد و قیمت طلا به حدود 1197 دلار رسید.

سرمایه گذاران بین المللی همچنین منتظر تحولات اقتصادی روسیه هستند. ارزش روبل روسیه روز گذشته پس از اقدام بانک مرکزی این کشور در افزایش نرخ بهره بیش از 11 درصد کاهش یافت. به نظر می رسد مهمترین عامل موثر بر قیمت طلا در روزهای پایانی سال 2014 میلادی سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا و نوسانات ارزش دلار خواهد بود. 
برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر فدرال رزرو تصمیم به افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده بگیرد و اظهارات جانت یلن این ذهنیت را ایجاد کند قیمت طلا تا پایان امسال به کمتر از 1150 دلار خواهد رسید.

شاخص کل:

در این هفته سازمان بورس شاهد تغییرات در سطح اول خود بود، مدیرعامل سازمان بورس؛ صالح آبادی در این هفته استعفا کرد که استعفای او مورد قبول واقع شد و جای او را محمد فطانت در راس سازمان بورس پر کرد. بهرحال این تغییرات تاثیر زیادی در روند نزولی شاخص کل ایجاد نکرد و تنها در روز سه شنبه شاخص کمی صعودی بود. در نهایت شاخص کل در این هفته به زیر 69500 واحد سقوط کرد.
به گزارش روابط عمومی بورس تهران، در پایان معاملات هفته منتهی به  26  آذرماه 1393، شاخص کل با 1548 واحد (2.18 درصد) کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 69 هزارو 495 واحد رسید. در 4 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 6345 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 7 / 17 درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 2491 میلیون سهم در 184 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 21  درصد و 28 درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.
همچنین ارزش معاملات نرمال به 5816 میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال 2410 میلیون سهم بالغ شد که نسبت به هفته قبل  24 درصد و 23 درصد کاهش یافته است. بر این اساس 231732 هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش 232 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته کاهش 66 درصدی را نشان می دهد.
طی هفته جاری ماشین آلات و دستگاه های برقی با 39 / 7 درصد، ساخت محصولات فلزی با 96 / 2 درصد و منسوجات با 02 / 0 درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

 

منابع:
سایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
سایت سازمان بورس اوراق بهادار
سایت ایران جیب
سایت اقتصاد آنلاین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی