جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

دلار، سکه در طول هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه شدند تا در روزهایی که بورس در حال نزول است، بازارهای موازی آن وضعیت متفاوتی داشته باشند.

در طول هفته ای که گذشت بهای دلار یک بار دیگر در مسیر افزایش قرار گرفت.

دلار در این هفته 80 تومان گران شد.

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته 3 هزار و 425 تومان بود اما روز پنجشنبه بهای پول آمریکایی در آخرین روز کاری هفته، به 3 هزار و 505 تومان افزایش یافت.

طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 2.3  صد افزایش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند.

با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 230 هزار تومان سود برای سرمایه‌گذار رقم خورده است.

دارندگان دلار نسبت 20 روز قبل که بهای دلار 3 هزار و 260 تومان بود، حدود 7.5 درصد سود کرده اند.

این در حالی است که رویه یک سال گذشته بازار نشان می دهد سرمایه گذاری در این بازار دیگر از صرفه اقتصادی افتاده و بازار هیچ نشانی از شرایط بازار در سال 91 و سوداگری های آن روزها ندارد.

در این میان عده‌ای از دارندگان ارز هم برای مصرف در ایام آینده آن را نگهداری می‌کنند. برخی برای سفرهای خارجی آینده و برخی هم مانند دانشجویان خارج از کشور نیاز مداوم به ارز دارند.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 990 هزار تومان برسد.

با این وجود بسیاری از خانواده ها به طور سنتی به نگهداری سکه برای سرمایه گذاری بلند مدت می‌پردازند.

بازار جهانی طلا در طول هفته گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت اما تغییرات بهای دلار موجب شد تا قیمت طلا و سکه نیز با افزایش مواجه شود.

بهای سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به مرز 998 هزار تومان رسید در حالی که در آخرین روز هفته گذشته قیمت آن 980 هزار تومان بود. با این حساب سکه با افزایش 18 هزار تومانی قیمت طی یک هفته مواجه شده است تا دارندگان سکه این هفته با 1.8 درصد سود مواجه شوند.

این موضوع نشان می دهد که 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این بازار تنها در طول یک هفته سود 183 هزار تومانی بر جای گذاشته است.

با این حساب در این هفته که سپری شد بازار ارز سودده ترین بازار بود چراکه بازدهی 2.3 درصدی بر جای گذاشت. بورس هم زیان ده ترین بازار هفته نام گرفت چراکه بازدهی منفی 2.1 درصدی را به بار آورد. در این بازار سکه با بازدهی 1.8 درصدی وضعیت بهتری نسبت به بورس و سود کمتری نسبت بازار ارز داشت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۸
مهدی اشرفی وند

اقتصاد ایران

بازار

سود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی