جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

د

 

ر روزهای اخیر درگیری اپراتورهای تلفن همراه بر سر نرخ اینترنت همراه بالا گرفت تا رقابت آنها وارد فاز تازه ای شده باشد.

اوایل شهریور ماه که دوره انحصار یکی از اپراتورها برای ارائه خدمات اینترنت 3G به اتمام رسید تا دو اپراتور دیگر که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند به مشترکان خود مژده ی ارائه سرویس اینترنت نسل 3 و 4 را دادند و اقدام به تبلیغات گسترده روی این دو سرویس کردند.

اما ماجرا از آن جا آغاز شد که سازمان تنظیم مقررات رادیویی، تعرفه اینترنت آزاد تلفن همراه را از 2.5 ریال به ازای هر کیلوبایت، به 0.5 ریال کاهش داد.

پس از آن اظهار نظرهای مختلفی از طرف هر یک از اپراتورها در رسانه ها منتشر شد. اپراتور دوم در اولین گام برای جبران درآمد خود از محل کاهش تعرفه اینترنت آزاد، در حالی که در سایت رسمی خود صفحه ای با عنوان "کاهش چشمگیر تعرفه مصرف آزاد اینترنت" منتشر کرده بود، اقدام به افزایش 100 درصدی تعرفه بسته های اینترنتی کرد.

این اقدام اپراتور دوم در حالی صورت گرفت که اپراتور اول از عدم افزایش تعرفه بسته های اینترنتی به مشترکان خود خبر داده و صریحا اعلام کرد برای حمایت از مشترکان خود به هیچ عنوان قصد افزایش قیمت این بسته ها را ندارد.

این رقابت عجیب اپراتورهای اول و دوم، وزیر ارتباطات را وادار به واکنش کرده و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: « اقدام اپراتور دوم در افزایش هزینه بسته‌های اینترنت غیرقانونی نبوده، اما با این حال این اپراتور از تجدید‌نظر در قیمت این بسته‌ها خبر داده است.» 

با گذشت یک هفته از این اظهار نظر وزیر ارتباطات در خصوص تجدید نظر در قیمت بسته ها، اپراتور دوم همچنان بر تعرفه دوبرابری بسته های اینترنت اصرار داشته و نه تنها نرخ را کاهش نداده بلکه به نظر می رسد بر اساس اخباری که منتشر شده سعی در کاهش مخالفت های مدیران سازمان تنظیم مقررات رادیویی داشته و با انتقاد از حمایت این سازمان از مصرف کننده، آنها را به جانبداری از دیگر اپراتورها متهم کرده است.

از سویی نیز مشترکان اپراتور دوم، در فضای مجازی به شدت از این افزایش تعرفه انتقاد کرده و با تشکیل کمپین های خبری اعلام کرده اند در صورتی که این اپراتور تعرفه را به نرخ قبل برنگرداند این اپراتور را تحریم کرده و از خدمات و سیمکارت اپراتورهای دیگر استفاده خواهند کرد.

مشترکان این اپراتور با ارسال پیام های معترضانه به صفحه شخصی وزیر ارتباطات، درخواست کردند تا شخص وزیر به این ماجرا خاتمه دهد.

محمود واعظی نیز در پاسخی قاطعانه به معترضین به افزایش قیمت پاسخ داد:

1-    متولی تعیین نرخ خدمات ارتباطی کمیسیون تنظیم مقررات است. سیاست این کمیسیون تعیین سقف قیمت است و بر این اساس اخیراً با مصوبه ای سقف قیمت را از 5 ریال به ازای هر کیلو بایت به نیم ریال کاهش داده است.

2-    برای حفظ رقابت در بین اپراتورهای مخابراتی آنها مجازند بسته های مختلفی ارائه کنند. ارائه هر بسته به سیاست اقتصادی هر اپراتور وابسته است و مشترک به عنوان بهره بردار حق انتخاب سرویس های مختلف را دارد، اما هیچ یک از اپراتورها حق ندارند از سقف تعرفه مصوب بیشتر دریافت کنند.

3-    مشترکان می توانند براساس نرخ های مختلف اپراتورهای فعال، اپراتور خود را انتخاب و سرویس های مورد نظر را دریافت کنند. در حال حاضر دو اپراتور دیگر تغییری در نرخ بسته های خود نداشته اند.

وزیر ارتباطات در جدولی تعرفه بسته های اینترنت 3 اپراتور تلفن همراه را مقایسه و منتشر کرده است. طبق این جدول قیمت هر یک از بسته های اینترنتی اپراتورها مشخصا اعلام شده که بر اساس محاسبات قیمت هر 100 کیلوبایت اینترنت در بسته های یک ماهه ، در همراه اول معادل 3.8 ریال ، در رایتل 7.9 ریال و در ایرانسل معادل 9.5 ریال خواهد شد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۱۰
مهدی اشرفی وند

تعرفه

تلفن همراه

قیمت

نرخ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی