جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

تحلیل روند هفتگی بازار سکه و ارز(6 تا 10 دی)

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۰۸ ب.ظ

ارز دولتی

بانک مرکزی در این هفته به روند افزایشی اما آرام خود درباره قیمت گذاری دلار پایبند بود. در این هفته در روز شنبه قیمت دلار مبادلاتی توسط بانک مرکزی 270109 ریال اعلام شد. این قیمت در روز دوشنبه کاهشی یک ریالی یافت اما در روز سه شنبه با 31 ریال افزایش به 27139 ریال رسید. در روز چهارشنبه بانک مرکزی قیمت این ارز مبادلاتی را یک ریال کاهش داد. بنظر می رسد در صورت عدم وقوع اتفاقی خاص که منجر به تغییر دامنه نوسان قیمتی این ارز شود، بانک مرکزی تمایلی ندارد تا قبل از رسیدن سال 94 قیمت ارز را 2850 تومان مصوب در بودجه این سال برساند.

بانک مرکزی بر خلاف دلار برای دیگر ارز مهم کشور یورو روندی نسبتا مشخص را تعیین نکرده است. همچنین در خبرها نشانی از قیمت یورو در سال آینده و هدف گذاری برای این ارز به میان نیامده است. مشاهده روند سه ماهه قیمت گذاری این ارز توسط بانک مرکزی نشان دهنده این است که این بانک نرخ یوروی مبادلاتی را در طول سه ماه گذشته با وجود نوسانات کوتاه مدت بصورت کلی کاهش داده است. در این هفته نیز قیمتگذاری یورو توسط بانک مرکزی از این قاعده مستثنی نبود. در روز شنبه قیمت این ارز دولتی 33020 ریال اعلام شد. اما این قیمت در روزهای بعد کاهش یافت بطوریکه در روز سه شنبه قیمتی که برای آن در نظر گرفته شد زیر 3300 تومان بود و به 32935 ریال رسید. در روز چهارشنبه این قیمت افزایش یافته و به 33007 ریال رسید.

ارز در بازار آزاد

در این هفته وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی استفاده از پول ملی در تجارت ایران و ترکیه و احتمال حذف دلار خبر داد و اعلام کرد: تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه از فردا اجرا می‌شود.  این خبر می تواند موجب تاثیر در بازار ارز بشود. اما اینکه آیا این تاثیر در راستای افزایش قیمت دلار خواهد بود یا کاهش قیمت. بستگی به حجم صادرات یا واردات به این کشور دارد. با توجه به اینکه بنظر می رسد کشور ما بیشتر از کشور ترکیه واردکننده محصول است لذا بنظر می رسد تقاضای دلار کم شده در نتیجه قیمت دلار مقداری در بازار ارز داخلی کاهش یابد. البته ممکن است این کاهش موقتی باشد. زیرا این خبر اثری متقابل در کشور ترکیه خواهد گذاشت که محتمل است فعالین بازار ارز برای کسب سود اقدام به آربیتراژ بین بازارهای ارز دو کشور بنمایند و قیمت دلار را تعدیل کنند.
دلار در این هفته در کانال 3500 تومان مبادله شده و نوساناتی نیز در این کانال داشت. در روز یکشنبه مقداری قیمت دلار افزایش یافته که می تواند تاثیر افزایش ارزش دلار در برابر یورو در روز شنبه باشد. همچنین در بازارهای جهانی بخاطر سقوط ارزش روبل روسیه ارزش دلار افزایش یافته است. اما از طرفی به دلیل رشد بیش از پیش بینی ایالات متحده امریکا، فعالان بازار ارز نگران کاهش ارزش دلار به دلیل وقوع تورم هستند. قیمت دلار در روز چهارشنبه به زیر 3500 تومان رسیده و 4990 تومان معامله شد.

یورو در این هفته در نگاهی کلی روندی نزولی را طی کرد. مخصوصا در روز چهارشنبه کاهش قیمت یورو نسبتا محسوس بود. یورو که ابتدا در روز یکشنبه با 50 ریال افزایش به قیمت 43500 ریال رسیده بود. در روز سه شنبه 150 ریال و در روز چهارشنبه 50 ریال کاهش ارزش داشت و در نهایت در این روز قیمت آن به 43000 ریال رسید. روند کاهشی قیمت یورو در بازار آزاد به مراتب بیشتر از میزان کاهش ارزش آن توسط بانک مرکزی است. لذا با اینکه بانک مرکزی نیز قیمت یورو را به صورت کلی کاهش می دهد، اما قیمت این دو ارز نیز به سوی تک نرخی شدن حرکت می کند.

در این هفته ولی الله سیف در حاشیه چهارمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید درباره افزایش قیمت ارز در ماه های پایانی سال، اظهار داشت: در شرایط امروز به دلیل تقاضای زیادی که در بازار رخ داده افزایشی در بازار داشته ایم پیش بینی این است که بعد از ژانویه این قضیه تقلیل 
می‌یابد و شرایط متعادل تر می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی بازار را به دقت زیر نظر دارد و فکر می کند که در آینده نزدیک بازار به آرامش قبلی بازگردد.

سکه تمام بهار آزادی

در این هفته کاهش قیمت چشمگیری را در بازار سکه کشور شاهد بودیم. قیمت سکه در این هفته با 994500 تومان آغاز به کار کرد. حتی در روز یکشنبه این قیمت 1000 تومان افزایش قیمت داشت. اما از روز دوشنبه قیمت سکه سیر شدیدا نزولی خود را آغاز کرد. در این روز قیمت سکه با کاهش 95500 تومانی روبرو شده و به 990000 تومان رسید. در روز سه شنبه این کاهش ادامه داشته و قیمت سکه به 984000 تومان رسید. اما این پایان سیر نزولی قیمت سکه نبود و در روز چهارشنبه نیز قیمت سکه به 983500 تومان رسید.
در بازارهای جهانی در روز دوشنبه قیمت طلا با کاهش 15 دلاری مواجه شد و قیمت هر اونس طلا به 1181.8 دلار رسید. البته این کاهش قیمت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه جبران شد بطوریکه قیمت طلا در روز چهارشنبه به 1199.2 دلار رسید که بیش از قیمت طلا پیش از سقوط آن در روز دوشنبه است. قیمت جهانی طلا پس از افزایش چشمگیر شب سه شنبه تحت تاثیر وضعیت آینده یونان در منطقه یورو امروز چهارشنبه نیز با افزایش روبرو شده است. اما کارشناسان این افزایش قیمت را پایدار نمی دانند. تحلیل بلومبرگ این افزایش قیمت طلا را ناشی از کاهش شاخص سهام می داند.

شاخص کل

شاخص کل در این هفته بار دیگر به کانال 60000 تایی سقوط کرد. در روز شنبه شاخص به عدد 69705 واحد رسید. در روزهای بعدی این کاهش ادامه دار بوده تا اینکه در روز چهارشنبه شاخص وارد کنال 68000 تایی شد. با توجه به پیش بینی کاهشی برای قیمت طلا و همچنین پیش بینی نامشخص برای بازار دلار. احتمال این می رود که در روزهای آتی برخی از فعالین بازار به سمت بورس متمایل شده و بازار سرمایه روزهای بهتری را بگذراند.
به گزارش روابط عمومی بورس تهران، شاخص کل با 281 واحد کاهش (41 / 0 درصد) به رقم 68973 واحد رسید. در پایان معاملات تالار های بورس اوراق بهادار مورخ چهارشنبه 10 دی ماه تعداد 506 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 1 هزارو 475 میلیارد ریال در 43 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت.
همچنین بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گروه مپنا، بانک اقتصاد نوین، بانک صادرات ایران، ایران خودرو، سایپا، بانک کارآفرین و بانک تجارت به خود اختصاص دادند.
از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را شرکت های توسعه معادن و فلزات، بانک اقتصاد نوین، سایپا دیزل، بانک صادرات ایران، سرمایه گذاری صنعت نفت، پارس خودرو و صنایع آذرآب به نام خود ثبت کردند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی