جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت (5 تا 12 دی 93)

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۵۶ ب.ظ

 

تصمیماتی درباره قراردادهای کار و دستمزد، وضعیت پارس جنوبی، تلاش سوداگران برای ذخیره سازی دلار، نجات منابع آب، بازگشت ایران کد و شبنم، قیمت گذاری دنا و طرح یارانه ای دولت از اخبار اقتصادی این هفته بود.

در این هفته وزیر کار از ابلاغ بخشنامه‌ای به دادگاه‌ها خبر داد مبنی بر اینکه از این پس به هیچ وجه قرارداد سفید امضا ملاک صدور رای نخواهد بود و با هرگونه تخلف احتمالی کارفرمایان نیز به شدت برخورد می‌شود.

بازار مسکن درحالی ماه های پایانی سال 93 را سپری می کند که پیش بینی می‌شود که کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در سال آینده هم رکود بیشتر ساخت وساز را به دنبال داشته باشد.

اگرچه رئیس‌جمهور به گواه آمارها بار دیگر اعلام کرده اقتصاد ایران از رکود خارج شده و در ابتدای جاده رونق اقتصادی قرار گرفته اما کسبه بازار و کاسبان جزء می‌گویند که هنوز منتظر رونق کسب و کار هستند.

گشتی در بازار ارز، از هجوم عده‌ای افراد سودجود و سوداگر که در انتظار تلاطمات ارزی برای کسب سود هستند، حکایت دارد و برخی‌ها ذخیره‌سازی دلار را به امید منفعت آغاز کرده‌اند.

معاون وزیر نفت از آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی و آغاز بهره برداری از 5 پروژه تاسیسات انتقال گاز به منظور افزایش توان انتقال گاز فازهای پارس جنوبی از جنوب به شمال کشور خبر داد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر ضوابط جدید اعلامی نرخ سود از سوی بانک مرکزی با نظارت کامل در سیستم بانکی کشور اعمال شود آثار آن در بازار سرمایه مشهود خواهد شد.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور با امضای مصوبه شورای عالی اداری، به طور رسمی دستور احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ساختار جدید را صادر کرد.

بانک مرکزی نرخ تورم مناطق شهری ایران را در پایان آذرماه امسال، 17.2 درصد اعلام کرد. یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اجرای 15 طرح جدید برای نجات منابع آب کشور گفت: برنامه ایجاد گشت های بازرسی آب تدوین شد.

معاون اول رئیس جمهور با اعلام 4 محور اصلی سیاست جدید دولت به منظور جبران کاهش قیمت نفت گفت: حذف یارانه افراد ثروتمند بدون محاسبه دقیق مشکل ساز است.

رئیس جمهوری 'لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث 'را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

مقایسه حداقل دستمزد 92 (ماهانه 4871 هزار ریال) با متوسط هزینه ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی ها (ماهانه 6227 هزار ریال) نشان می دهد که حداقل دستمزد پرداختی به کارگران حدود 78 درصد هزینه را پوشش می دهد.

یک مقام مسئول با اعلام اینکه طرح‌های"ایران کد" و "شبنم" دوباره به شبکه تجارت کشور بازمی‌گردند، گفت: معاون اول رئیس جمهور دستور رسیدگی به موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را صادر کرده است.

اگرچه ایران‌خودرو اعلام کرده که تولید دنا را با تصویب قیمت ۴۲ میلیون تومانی، متوقف خواهد کرد، اما شورای رقابت اعلام کرده که خودروساز مکلف است خودرو را با نرخ مصوب عرضه کند و هیچ عذری پذیرفته نیست.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از کاهش 50 درصدی قیمت خیار و گوجه‌فرنگی خبر داد و گفت: نارنگی گران شده است.

قائم مقام بانک مرکزی با اعلام اینکه 64 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم نزد 6 موسسه غیرمجاز است، گفت: حجم نقدینگی در پایان آبان ماه سال جاری از 670 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

سازمان جهانی کار با ارائه نتایج یک نظرسنجی بین المللی از 7 میلیون نفر، اعلام کرد: اشتغال، بهداشت و آموزش و پرورش؛ 3 اولویت اصلی مردم 194 کشور جهان است.

مطالعات انتقال آب دریای خزر برای نجات دریاچه ارومیه به یک شرکت نروژی واگذار شد. وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تاکنون دولت درباره افزایش قیمت آب و برق در سال آینده تصمیم گیری نکرده است گفت: اگر مدیری در بخش کیفیت آب کوتاهی کند، قطعا امکان ادامه همکاری را نخواهد داشت.

کارفرمایان اعلام کرده‌اند بسته پیشنهادی مزد ۹۴ کارگران را با افزایش زیر ۲۰ درصد آماده کرده‌اند و برای بهبود معیشت آنها نیز از دولت می‌خواهند درمان کارگران رایگان و حقوق آنها معاف از مالیات شود.

جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی عصر امروز به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و جهانگیری بر لزوم جدیت در برخورد با موسسات مالی و اعتباری متخلف تاکید کرد.

نمایندگان کارگران می گویند در حال تدوین پیشنهادات خود درباره دستمزد۹۴ هستند ولی سناریوی افزایش ۱۴ یا ۱۷ درصدی مزد را نمی پذیرند، اما طرح هایی درباره وام مسکن ارزان، بن غیرنقدی و سبد کالا ارائه می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از بلندمرتبه سازی در شهرهای متوسط و کوچک گفت: جریانی در شهرها برای بلندمرتبه سازی شروع شده و تبدیل به یک مسابقه شده است. سازمان هواپیمایی کشوری پیرامون فعالیت شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال اطلاعیه‌ای را صادر کرد.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به تدوین طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی با همکاری دو وزارتخانه بهداشت و جهاد کشاورزی، گفت: اجرای این طرح از سال 94 آغاز می‌شود.

مشاور عالی اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر رشد اقتصادی قابل مشاهده بود، محاسبه نمی‌شد، گفت: حذف دهک‌های درآمدی از یارانه نقدی موضوعی پیچیده است.

وزیر کار با اعلام اینکه از زمان آغاز به کار دولت تاکنون از ریزش 240 هزار شغل جلوگیری شده است گفت: بانک توسعه شرکت های کوچک و متوسط تشکیل می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طی سال‌ جاری در زمینه صادرات شیر، مواد لبنی و مواد پروتئینی مخصوصا مرغ رکورددار بوده‌ایم، گفت: امیدواریم این رکوردها در صادرات تخم‌مرغ نیز حاصل شود.

براساس توافق ایران و گروه 1+ 5، مبلغ 490 میلیون دلار از منابع بانک مرکزی در کره‌ جنوبی به حساب این بانک در کشور عمان انتقال یافت.

نفس‌های پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی ایران و قطر به شمارش افتاده است و پیش بینی می‌شود این میدان عظیم حداکثر تا 18 سال آینده گاز برای استخراج داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کتاب مقررات واردات و صادرات سال 94 با تغییرات تعرفه ای منتشر خواهد شد، گفت: شیب تعرفه واردات در سال 94 قطعا کاهشی خواهد بود.

معاون وزیر نیرو از تزریق 100 هزارمیلیارد تومان منابع برای اجرای طرح‌های مختلف در بخش آب و تاسیسات آب و فاضلاب خبر داد و گفت: به جای طرح های جدید باید بهره برداری مورد توجه قرار گیرد.

کارگران می گویند طرحی را آماده می کنند که از محل حذف یارانه ثروتمندان و اختصاص آن به کارفرمایان، دستمزدها ۲۵ درصد رشد کند و تولیدکنندگان نیز اجازه یابند قیمت اجناس را ۱.۷ تا ۳.۲ درصد افزایش دهند.

دولت به جای حذف مستقیم یارانه اقشار پردرآمد براساس قانون بودجه ۹۳، اخیرا برنامه شناسایی نیازمندان واقعی یارانه نقدی را کلید زده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی