جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

پیش بینی بازار مسکن در زمستان

شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۳۷ ب.ظ

 

فعالان بازار مسکن درباره اوضاع فصل زمستان با دو پیش‌فرض روبه‌رو هستند؛ گروهی معتقدند باز هم قیمت مسکن کاهش پیدا می‌کند و گروه دیگر احتمال افزایش بیشتر قیمت را مطرح می‌کنند. در این میان، بررسی‌های کارشناسی و پیش‌بینی‌هایی که با لحاظ همه پارامترهای موثر بر بازار و همچنین تجربه دوره‌های مشابه سال‌های گذشته، انجام شده است نشان می‌دهد: در فصل جاری آنچه بیش‌از همه گزینه‌ها، به‌عنوان سناریوی غالب می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد «حرکت آهسته تورم مسکن در کانال پایین‌تر از تورم عمومی» است.
کارشناسان درباره این سناریو معتقدند: همه ساله در فصل پایانی سال، حجم خرید و فروش‌های مصرفی در بازار مسکن افزایش نسبی پیدا می‌کند و در یکی دو سال اخیر حتی بازار شاهد رکوردزنی بیشترین معاملات در بهمن‌ماه بوده است. به‌عنوان مثال در بهمن سال91، حجم خرید مسکن به 27هزار فقره رسید در حالی که در سایر ماه‌های آن سال بین 17هزار تا حداکثر 24 هزار فقره مبایعه‌نامه در تهران تنظیم شده بود. در بهمن سال92 نیز حجم خرید مسکن رتبه دوم بیشترین معاملات ماهانه بعد از اردیبهشت آن سال را به خود اختصاص داد. بنابراین، انتظار می‌رود در دو ماه پیش‌رو، اقبال به خرید بیشتر شود. در چنین فضایی، اگر چه افزایش تقاضای خرید مسکن می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود، اما چون تورم عمومی کماکان تحت‌ کنترل دولت و بانک‌مرکزی خواهد بود و از همه مهم‌تر، قیمت مسکن همچنان در وضعیت تخلیه حباب به سر می‌برد، در نتیجه امکان افزایش قابل ملاحظه قیمت در ماه‌های آتی قابل انتظار نیست.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی