جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

ثروتمندترین کشورهای جهان را بشناسید

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۰۹ ب.ظ
ثروتمندترین کشورهای جهان را بشناسید

طبق آخرین گزارش کمیسیون اروپا، ایالات متحده آمریکا، همچنان ثروتمندترین کشور جهان است. تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2014 به 17.416 میلیارد دلار رسید و طبق این گزارش پیش بینی می شود در سال جاری به 18.287 میلیارد دلار برسد. چین، دومین کشور ثروتمند دنیاست. کارشناسان می گویند چین در یک دهۀ آینده از ایالات متحده آمریکا پیشی می گیرد و سکوی اولین اقتصاد جهان را از آنِ خود می کند. با این حال بسیاری از اقتصاددانان می گویند چشم بادامی ها شاید بتوانند با افزایش تولید و صادرات خود را به رتبۀ اول برسانند، اما این کشور توان تولید تکنولوژی ایالات متحده آمریکا را ندارد. طبق گزارش کمیسیون اروپا، تولید ناخالص داخلی چین در سال 2014 به 10.355 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود این رقم در سال جدید به 11.285 میلیارد دلار برسد.

در رتبۀ سوم کشورهای ثروتمند، ژاپنی ها هستند. هرچند ژاپن دو ماهی است که با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، اما توانسته رتبه خود را به عنوان سومین اقتصاد برتر جهان حفظ کند. طبق آمار، تولید ناخالص داخلی ژاپن در سال 2014، رقمی در حدود 4.770 میلیارد دلار بوده و در سال جدید این رقم اندکی افزایش می یابد.

در رتبۀ چهارم، ژرمن ها قرار دارند. اقتصاد اول اروپا همچنان در رتبۀ چهارم جهان است. هرچند با توجه به رکود حاکم بر اروپا تولید صنعتی اروپا و صادراتش اندکی کاهش یافته، اما طبق گزارش کمیسیون اروپا، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014، 3.820 میلیارد دلار بوده و در سال 2015 طبق پیش بینی ها 2.3% افزایش خواهد یافت.

سکوی پنجم ثروتمندترین کشورهای جهان، امسال پر از تغییر و تحول است. این رتبه پیشتر متعلق به فرانسه بود. اما در سالی که پشت سر نهادیم، بریتانیا توانست از فرانسه پیشی بگیرد و خود را به این سکو برساند. تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال 2014، 2.134 میلیارد یورو بوده، در حالیکه این رقم برای بریتانیایی ها 2.232 میلیارد یورو بوده است. کارشناسان اقتصادی کمیسیون اروپا می گویند فرانسه در ماه اکتبر سال گذشته به لحاظ اقتصادی بسیار بد ظاهر شد اما احتمال اینکه فرانسه بتواند دوباره به رتبۀ پنجم دست پیدا کند، بسیار است. با این حال گفته می شود که فرانسه همچنان به لحاظ سرعت افزایش تولید، در میان 5 اقتصاد برتر جهان است؛ اما به لحاظ رقم تولید ناخالص داخلی این کشور در سکوی ششم قرار دارد.

اما نکتۀ قابل توجه در اینجاست که برخی رسانه های فرانسوی با برشمردن برخی راهکارهای زیرکانۀ انگلیسی ها در بالا بردن تولید ناخالص داخلی، بر این مسئله تأکید می کنند که در این موقع از سال ارائه آمار تنها یک پیش بینی است و این کشور هنوز در لیست صندوق بین المللی پول در رتبۀ پنجم قرار دارد. اما روزنامۀ لوموند دربارۀ سقوط اخیر رتبۀ فرانسه اقتصادی می نویسد:: فرانسوا اولاند در پیام تبریک سال نو میلادی گفت: "فرانسه کشور بزرگی است و اقتصادمان، پنجمین اقتصاد ثروتمند دنیاست." ظاهراً در آن زمان هنوز خبر سقوط اقتصادی فرانسه به جناب رییس جمهور نرسیده بود.

کشور

پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی در سال 2015

رتبه

ایالات متحده آمریکا

18.287 میلیارد دلار

اول

چین

11.285 میلیارد دلار

دوم

ژاپن

4.882 میلیارد دلار

سوم

آلمان

3.909 میلیارد دلار

چهارم

بریتانیا

3003 میلیارد دلار

پنجم

فرانسه

2.935 میلیارد دلار

ششم

برزیل

2.357 میلیارد دلار

هفتم

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی