جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اقتصاد سیاسی جهانی

دوشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ب.ظ

eghtesad 10 Ord 91.jpg

پالان، رونن، 1386، اقتصاد سیاسی جهانی، ترجمه حسین پور احمدی، ایوب کریمی، نشر مهاجر، چاپ اول، 380 صفحه
نظام اقتصاد سیاسی جهانی که در برگیرنده تمامی تعاملات نوین اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی در تمامی سطوح فروملی، ملی، منطقه ای بین المللی و جهانی میان تمامی بازیگران دولتی و غیر دولتی خرد و کلان می باشد، چارچوب اصلی تحلیل فرآیندها و تحولات عصر حاضر را تعریف می کند. فهم این نظام و تعاملات درون آن، درک سطوح گوناگون بازی و بازیگران متعدد و متنوع آن، و شناخت فرایندها و تحولات مربوط به کاربرد رهیافت اقتصاد سیاسی بین الملل امکان پذیر است. این رهیافت تاثیر گذاری های متقابل و البته نابرابر حوزه های قدرت (سیاست)، بازار (ثروت) و امنیت را که در سطوح چند گانه تحلیل روی می دهد کلید فهم هر رویداد و عنصر اصلی هدایت کننده هر رفتار از هر بازیگری تعریف می کند و بدین ترتیب، تحلیل کارکرد و راستی آزمایی رفتار بازیگران در تمامی حوزه های فوق و در نتیجه نقد روند موجود و یا توصیه اصلاح آنان را امکان پذیر می سازد.
به علاوه، به کارگیری همزمان و یا تلفیقی رویکردهای گوناگون و مکاتب نوین رئالیستی، لیبرالیستی و ساختار گرایی را هم به منظور وضوح هرچه بیشتر ابعاد و زوایای فرایندها و تحولات و هم به منظور ارائه استراتژی ها و راهکارهای مناسب سیاست گذاری اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی برای بازیگران با ظرفیت های متفاوت بازی و منابع گوناگون قدرت و اهداف متنوعی که برای هریک متصور است در چارچوب نظام اقتصاد سیاسی جهانی تامین میکند.
خصوصیت بارز این کتاب، پرداختن به تحولات عمده نظام اقتصاد سیاسی جهانی و تحلیل آنها در چارچوب جدید ترین نظریه ها و رویکردهایی ست که یقینا کلید فهم مباحث مطروحه امروز سیاست، فرهنگ، اقتصاد و امنیت است. رشته اقتصاد سیاسی بین الملل نه تنها در حال رسیدن به سطح مشخصی از بلوغ است بلکه بسیار هم در حال تغییر است. این حالت تغییر مداوم تا حدودی انعکاسی از مساعی علمای اقتصاد سیاسی بین الملل برای تسخیر محیط سریعا در حال تغییر اقتصاد سیاسی جهانی است. این تغییرات عمیق تر از تحولات غالبا مشهود در تولید، امور مالی، بازارهای کار و دولت هستند.
کتاب "اقتصاد سیاسی جهانی: نظریه های معاصر" تصویری درخشان از چنین تلاشهایی را به صورت تئوریک عرضه می کند تا اقتصاد سیاسی جهانی و دلالت های هستی شناسی و معرفت شناسی آن را تسخیر و درک کند. این کتاب با گرد هم آوردن متخصصان شناخته شده در این رشته، در صدد انجام سه امر است. اولا این کتاب بازخوانی و بحثی عالی از ایده ها و نظریه های جدید وارد شده از سایر رشته های مرتبط با علوم اجتماعی را عرضه می کند. ثانیا مقالات ارائه شده در این کتاب مقولات پایه گذاری شده  در اقتصاد سیاسی بین الملل را مرور می کند و به تحلیل این امر می پردازد که چگونه این مقولات به منظور درک فرایندهای جاری تحول به مفهوم سازی مجدد نیازمندند. بالاخره این کتاب به تحول جدید و مهمی در رشته اقتصاد سیاسی بین الملل اشاره می کند که عبارت است از ظهور رهیافت های پسا- خردگرایانه که تاکید بر گفتگو، مشارکت و روایت تاریخی بر باز بودن فرایندهای معاصر در اقتصاد سیاسی جهانی دارد. همچنین این امر به معرفی ابعاد مهمی از قبیل نژاد، قومیت و جنسیت می پردازد که به مدتی طولانی نادیده گرفته شده بود.
فهرست کتاب
•    روندهای جدید در اقتصاد سیاسی جهانی
•    ساختار سازی حوزه سیاسی: کالاهای عمومی، دولت ها و حکمرانی در یک دنیای جهانی شده
•    رویکردی به سازمان فعالیت اقتصادی در عرصه سرمایه داری ائتلاف فرامرزی
•    استفاده و سو استفاده از تحلیل قدرت در نظریه های بین الملل
•    انباشت سرمایه: در هم شکستن دوگانه انگاری اقتصاد و سیاست
•    کار و اقتصاد سیاسی بین الملل: کشف مجدد عاملیت انسان
•    جهانی شدن: روند یا پروژه؟
•    نظریه بازیها: تجارت بین الملل، منازعه و همکاری
•    نهاد گرایی جدید و روابط بین الملل
•    جهانی شدن و نظریه تنظیم
•    ماتریالیسم تاریخی فراملی: نظریه های صورت بندی طبقاتی فراملی و نظم جهانی
•    حضور خجولانه: سهم کم برآورده شده نهاد گرایی اجتماعی در اقتصاد سیاسی بین الملل
•    گرایش های جدید در نظریه توسعه
•    پایه گذاری سازه انگارانه اقتصاد سیاسی بین الملل جدید
•    جامعه شناسی تاریخی و گذار جهانی
•    عواطف جهانی در درون منافع جهانی: نژاد، جنسیت و فرهنگ در نظم پسا استعماری ما

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی