جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

آیا نفت 25 دلاری هم برای ایران قابل تحمل است؟

سه شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹ ق.ظ
 
آیا نفت 25 دلاری هم برای ایران قابل تحمل است؟
 

در خبرها آمده بود که حتی در صورت کاهش قیمت نفت به 25 دلار در هربشکه، بازهم اوپک تولید خود را کاهش نخواهد داد. ار سوی دیگر، صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی نیز در گزارش های اخیر خود در مورد چشم انداز اقتصاد جهان در سال 2015، چشم انداز رشد را کاهش داده اند. این می تواند به این معنا باشد که قیمت های نفت همچنان پایین باقی خواهند ماند. اما چنین قیمت های پایینی تا چه اندازه برای ایران قابل تحول است؟
 اوپک روزانه حدود 30 میلیون بشکه نفت تولید کرده و این میزان را تغییر نداده است. نمودار ذیل تغییرات در تولید نفت اوپک و روند قیمت نفت خام برنت در سال گذشته را نشان می دهد.

ایران با تولید روزانه حدود 7/2 میلیون بشکه در روز، همچنان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان به شمار می آید اما در بخش صادرات نقش آن کمرنگ تر است. بخش عمده صادرات ایران به چین و هند است. از آنجاییکه اقتصاد چین نسبت به سال گذشته رشد کمتری را تجربه کرده و براساس پیش بینی بانک جهانی، این میزان برای سال 2015 معادل 1/7 درصد خواهد بود، در نتیجه تقاضای چین برای نفت نیز رشد کمتری خواهد داشت. IMF نیز پیش بینی کرده رشد اقتصادی جهان در سال 2015 معادل 5/3 درصد باشد که نسبت به پیش بینی قبلی (8/3 درصد) پایین تر است. 
صادرات نفت ایران در نیمه نخست سال 2015 تنها 4/1 میلیون بشکه در روز بوده که معادل نصف تولید است. به علاوه، درآمدهای نفتی ایران در سال های اخیر کاهش یافته که بخشی از آن ناشی از اعمال تحریم ها در سال 2012 است. براساس برآوردهای IMF، درآمدهای نفتی ایران از 118 میلیارد دلار در سال مالی 2011 به 56 میلیارد دلار در سال مالی 2013 تنزل یافته است. 
به همین دلیل است که GDP ایران در سال 2012 به میزان 9 درصد تنزل یافته است. اما برآورد می شود بدهی دولت حدود 10 درصد GDP بوده و انتظار می رود تا سال 2018 به 30 درصد برسد. 
براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، هزینه تولید نفت خام در خاورمیانه حدوداً بشکه ای 17 دلار است. این بدان معناست که حتی در صورت کاهش قیمت نفت به بشکه ای 25 دلار، ایران بازهم از نظر ارزش اسمی سود خواهد کرد اما درآمدهایش نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر خواهد بود. 
چشم انداز اقتصاد جهان در سال 2015 و پافشاری اوپک بر موضع خود باعث پایین ماندن قیمت نفت در ماه های آتی خواهد شد. اما همه اینها به دلایل مختلفی در نیمه دوم سال قابل تغییر است؛ فشار سایر اعضای اوپک مانند ونزوئلا برای کاهش تولید، کاهش نرخ رشد اقتصاد آمریکا و بهبود چشم انداز اقتصاد جهانی، همه و همه بخشی از سناریوهای احتمالی برای برگشت قیمت نفت در سال 2015 هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی