جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

چینی‌ها؛ پرخرج‌ترین گردشگران جهان

دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۴۲ ق.ظ

مترجم: مهدی نیکوئی
منبع: اکونومیست
ون ژوانگ در حال انجام دادن چیزی است که والدینش فقط رویای آن را در سر داشتند: سفر دوهفته‌ای دور اروپا. جوان 28 ساله اهل شانگهای هم‌اکنون بازدید از فرانسه و هلند را به اتمام رسانده است. از دید او فرانسه بسیار زیبا است و هلندی‌ها به‌خوبی انگلیسی صحبت می‌کنند. از فرودگاه شیفول آمستردام راهی ایستگاه آخر سفر خود، یعنی فنلاند است؛ جایی که امید دارد بتواند شفق شمالی- که به گفته او بسیار منحصربه‌فرد است- را ببیند. آقای ون یکی از افراد موج جدید گردشگران چینی است؛ جوان و ثروتمند است و به‌تنهایی سفر می‌کند. نیاکان او با تورهای اتوبوسی «20 شهر در 10 روز» سفر می‌کردند، اما او ترجیح می‌دهد به تنهایی سفر کند. چنین تورهایی هنوز هم برای سفر اول گردشگران در مقاصد دورتر از هنگ‌کنگ، ماکائو یا تایلند طرفدار دارد، اما در حال حاضر یک سوم از گردشگران سفرهایشان را خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند، پول بیشتری خرج می‌کنند و در هر کدام از مقاصد مدت بیشتری می‌مانند.

امروزه تقریبا از هر 10 گردشگر بین‌المللی در سراسر جهان، یکی چینی است. سال گذشته، تعداد آنها در سفرهای خارجی به 3/97میلیون نفر رسید که تقریبا نیمی از آنها تفریحی بودند. گردشگران چینی از هر کشور دیگری بیشتر خرید می‌کنند (129 میلیارد دلار در سال 2013 در مقابل 86 میلیارد دلار آمریکایی‌ها) و بیشترین معاملات معاف از مالیات را دارند (1130 دلار در مقایسه با 494 دلار روس‌ها). بیش از 80 درصد آنها گفته‌اند که خرید بخش ضروری برنامه‌های آنها است؛ در حالی که فقط 56 درصد از گردشگران اهل خاورمیانه و 48 درصد از روس‌ها چنین طرز تفکری دارند. کارشناسان انتظار دارند که سال آینده آنها بیش از هر گردشگر دیگری اقدام به خرید کالاهای لوکس کنند.
به نظر می‌رسد این روند مبهوت‌کننده رشد ادامه خواهد یافت. در حال حاضر تنها حدود پنج درصد از جمعیت چین پاسپورت دارند و بیشتر آنهایی که سفر می‌کنند؛ نیز به هنگ‌کنگ یا ماکائو می‌روند. اما شواهد نشان‌دهنده بهبود اوضاع است. عواملی نظیر افزایش سطح رفاه چینی‌ها، گرایش به تعطیلات طولانی‌تر، تسهیل شرایط ویزا در کشورهای مختلف و تعداد روزافزون بازدیدهای مکرر و مجدد گردشگران از مقاصد این نوید را می‌دهد که هر ساله سفرهای بیشتر و در مسافت‌های طولانی‌تری از مبدا چین صورت بگیرند. این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای کشورهایی باشد که فاصله متوسط تا زیادی با چین دارند. آیرون فیشر از CLSA که یک شرکت سرمایه‌گذاری است، پیش‌بینی می‌کند تعداد سفرها از چین تا سال 2020، دو برابر و مخارج آنها سه برابر خواهد شد. یکی از مسوولان نهاد تحقیقاتی گردشگری خارجی چین معتقد است جهان باید آماده پذیرایی از 100 میلیون گردشگر مشتاقی باشد که منتظر دیدن مونالیزا و خرید در فروشگاه‌های برند بزرگ هستند. همچنین 50 میلیون گردشگر باتجربه‌تر چینی نیاز به ارائه جاذبه‌هایی جدیدتر دارند.
فروشگاه‌ها، هتل‌ها و سایر کسب‌وکارهای توریستی برای سود بردن از این مسافران جدید تقلا می‌کنند. فرودگاه شیفول آمستردام پروازهای مستقیمی به 7 شهر چین دارد. همچنین در سالن اصلی پروازهای ورودی در حوالی سال نو چینی اقدام به دادن هدیه‌هایی به آنها می‌کند. یکی دیگر از کارهای ساده دیگری که در این شهر برای جذب گردشگران انجام شده است، ارائه نسخه موبایل برنامه‌ای رایگان برای ترجمه است که به گردشگران چینی کمک می‌کند بتوانند فروشگاه‌های لوکس را به راحتی پیدا کنند. تمامی این فروشگاه‌ها واحد پول چین و کارت اعتباری Union Pay (کارت اعتباری اصلی چینی‌ها) را می‌پذیرند. بنو لیسر که رئیس یک جواهرفروشی زنجیره‌ای آلمانی با 14 شعبه در فرودگاه است، هر ساله به چین سفر می‌کند تا با بنگاه‌های مسافرتی چینی که بهترین مشتریان او را به آمستردام می‌آورند، صحبت کند.
این‌گونه است که مقاصد جدید تلاش می‌کنند خود را در برنامه سفر چینی‌ها جای دهند. به این منظور پس از ایجاد خطوط هوایی مستقیم، دومین مرحله، تسهیل سیاست‌ها و شرایط ویزا است. در سال 2013، چینی‌ها تنها می‌توانستند از 44 کشور دیگر بدون ویزای از قبل برنامه‌ریزی شده بازدید کنند؛ در حالی که شهروندان تایوانی از 130 کشور و شهروندان آمریکایی و بریتانیایی از بیش از 170 کشور می‌توانستند دیدن کنند. در سال 2010، اتحادیه فعالان صنعت گردشگری اروپا پی برد که یک‌چهارم از شهروندان چینی که قصد سفر تفریحی به این قاره داشته‌اند، به دلیل تاخیرهای ویزا انصراف داده‌اند. یکی از دلایلی که بریتانیا فقط یک‌نهم فرانسه گردشگر چینی جذب می‌کند، نیز همین موضوع است. این کشور از قوانین ویزای «شنگن» پیروی نمی‌کند و برای سفر به آن احتیاج به ویزای مجزا است.
آمریکا شروع به مصاحبه آنلاین با چینی‌ها برای اعطای ویزا کرده است. از طرفی آنها می‌توانند به جای مراجعه به سفارت آمریکا به هر کدام از 900 شعبه بانکی نیز مراجعه کنند. این تمهیدات باعث شد که تعداد گردشگران ورودی به آمریکا در سال گذشته 22 درصد افزایش یابد. این کشور برای تسهیل سفرهای مجدد گردشگران چینی، اعتبار ویزای آنها را به 10 سال افزایش داد. اما مکان‌هایی که طرح‌های «عدم نیاز به ویزا» اجرا کرده‌اند، رونق بیشتری دارند. به‌عنوان مثال می‌توان به مالدیو اشاره کرد که در سال گذشته با 45 درصد افزایش گردشگران چینی روبه‌رو شد و در حال حاضر یک‌سوم از 1/1میلیون گردشگر ورودی این کشور را چینی‌ها تشکیل می‌دهند. جهش تعداد ماه‌عسل‌های چینی از دیگر مواردی است که به گردشگری مالدیو کمک کرده است. تفرجگاه‌های ساحلی مورد توجه خانواده‌های «1+4» نفره است؛ یک زوج جوان با یک فرزند و والدین آنها. والدین و فرزندان به فعالیت‌های پرهیجان رغبت نشان می‌دهند و مادربزرگ‌ها که اکثرا نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند، بدون ترس از گم شدن به تماشای نمایشگاه‌های عصرگاهی می‌روند.
قدم بعد، انطباق دادن زبان، محصولات و خدمات با بازار چین است. پرنتمپز، یک فروشگاه در پاریس است که یک ورودی اختصاصی برای گروه‌های تور چینی دارد؛ هارودز در لندن 100 پایانه پرداخت با Union Pay دارد که در سراسر فروشگاه پراکنده شده است. هر دو این فروشگاه‌ها نیروهای کار آشنا با زبان ماندارین استخدام کرده و از وب‌سایت‌ها و نقشه‌های چینی‌زبان استفاده می‌کنند. هتل‌ها جذابیت خود را با ارائه کانال‌های تلویزیونی چینی، منوهای عکس‌دار و سرو کانگی (آش چینی) برای صبحانه افزایش می‌دهند. توجه به چنین جزئیاتی به‌عنوان نمادی از احترام به شمار می‌رود. آقای آرلت معتقد است اولین معیاری که چینی‌ها در زمان انتخاب مقصد سفر خود مدنظر قرار می‌دهند، این است که آیا ساکنان مقصد تلاشی برای خوشامدگویی به آنها می‌کنند یا خیر. «آنها بسیار از این موضوع می‌ترسند که به‌عنوان‌ افراد درجه دوم با آنها رفتار شود.» 
محصولات یا سفرهایی که به‌عنوان‌ «اصیل»، «ارائه محدود» یا «VIP» بازاریابی می‌شوند، همیشه مورد توجه چینی‌ها بوده‌اند. روی گراف که مشاور بازار چین است، می‌گوید: «گردشگران چینی عادت دارند از فروشگاه‌های نام‌های تجاری لوکس خریداری کرده و از چشم‌اندازها عکس بگیرند.» آنچه امروزه بیشتر مورد توجه آنها است و اهمیت محوری دارد، گرایش به کشتی‌های تفریحی (کروز) و گشت‌وگذار در حیات وحش (سافاری) است. سوئیس توانسته نیاز و علاقه شدید چینی‌ها به آسمان آبی و هوای تمیز را پاسخ گوید. تفریحگاه‌های اسکی در کانادا تلاش می‌کنند با آموزش مربیان چینی سهم بیشتری از بازار 5 تا 10 میلیونی گردشگران ورزشی چینی را کسب کنند؛ این تعداد در سال 1996 فقط 10 هزار نفر بود. جان کستر از سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) می‌گوید: «ایجاد اشتیاق برای گروه گردشگران جدید چینی به معنای تحریک عشق آنها به یک داستان‌ رمانتیک خوب است.» پس از فیلم موفقیت‌آمیز «گمشده در تایلند» تعداد گردشگران چینی به این کشور سه برابر شد و این کشور شاهد نسل جدیدی از گردشگران بودند که برای بازدید و امتحان نوشیدنی‌های تایلندی به این کشور می‌آمدند. جزیره موری‌تیوس امیدوار است «پنج دقیقه تا فردا» که بخشی از آن در این جزیره فیلمبرداری شده است، موجب موفقیتی مشابه شود. این فیلم به زودی پخش خواهد شد و در آن بازیگر زن معروفی (لیو شی‌شی) نقش‌آفرینی می‌کند.
فرانک بودد که در گروه مشاوره بوستون فعالیت می‌کند و یکی از نویسندگان کتاب «جذب یک میلیارد گردشگر بعدی آسیایی» است، می‌گوید: «سخت‌ترین قدم، شناخته شدن توسط گردشگران بالقوه چینی است.» در حال حاضر نیمی از جمعیت چین آنلاین است و دوسوم از کسانی که قصد برنامه‌ریزی سفر دارند، از ابزارهای آنلاین استفاده می‌کنند. اما آنها از موتورهای جست‌وجو و رسانه‌های اجتماعی متفاوتی نسبت به دیگر کشورها استفاده می‌کنند. از این رو موفقیت کشورها در جذب گردشگران چینی تا حد زیادی بستگی به این دارد که در همین فضاهای آنلاین فعالیت کنند. 
گردشگری نیوزیلند قصد دارد میزبان یک مراسم ازدواج رویایی برای «یائو چن» باشد. این بازیگر محبوب چینی در وب‌سایت اجتماعی «ویبو» بیش از 66 میلیون دنبال‌کننده دارد. وب‌سایت اجتماعی ویبو را می‌توان هم‌سنگ چینی توییتر دانست که در سال 2012 در انجمن‌های تبادل نظر آن 40 میلیون مطلب و نظر مختلف ارسال شد. در همین سال در این وب‌سایت 7هزار مقاله خبری منتشر شد؛ تمایلی شدید به مشارکت در این وب‌سایت از سوی زوج‌های جوان چینی مشاهده می‌شود.

 

 
 



Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/859630/#ixzz3REIAZYJX

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی