جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دلار در سال جدید گران می شود یا ارزان؟

پنجشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۱ ب.ظ

بازار ارز این روزها به ثبات نسبی رسیده است و هر چند بعد از تمدید مذاکرات هسته ای نرخ دلار از 3500 تومان گذشت اما در هر حال هنوز هم می توان به ثبات بازار ارز ایمان داشت هر چند که این احتمال می رود در سال آینده دولت به دلیل مواجهه با محدودیت ارزی فی نرخ ارز را بالا ببرد.

در هر حال، هنوز از یادها نرفته است که در 8 سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد اما این متغیر کلیدی به دلیل پیش گرفتن سیاست های غلط مالی و پولی همواره در نوسان و التهاب بود تا اقتصاد کلان کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه کند.

در واقع بیشترین نوسانات ارزی در زمان احمدی نژاد با آمدن سال 90 و جدی تر شدن ماجرای تحریم ایران آغاز شد.

بازار ارز در نیمه دوم سال 1390 با التهابات و نوسانات زیادی همراه بود که این نوسانات در ماه‌های آغازین زمستان به اوج خود رسید؛ به طوری که قیمت دلار در برخی از روزها در حدود 15 تا 20 درصد نوسان داشت و در روزهای میانی دی‌ماه 1390 به بیش از 2200 تومان هم رسید.

نوسانات شدید در بازار ارز، سایر بازارهای مالی و غیر مالی کشور را نیز تحت تاثیر شدید قرار داده بود. قیمت سکه تا مرز یک میلیون و پنجاه هزار تومان پیش رفت و قیمت‌ها در بازار کالاهای خارجی یا حتی داخلی، به صورت لحظه‌ای تعیین می‌شد. ترس فراگیر ناشی از کاهش ارزش پول در عموم مردم نیز فضای کلی اقتصاد کشور را ملتهب کرده بود.

از طرف دیگر نااطمینانی در بازار ارز، تاثیر شدیدی در قراردادهای خارجی چه در طرف صادرات و چه واردات گذاشته بود؛ به طوری که عملا هرگونه معامله بر اساس دلار تا زمانی که بازار از ثبات نسبی برخوردار شود، متوقف شده بود.

این شرایط تقریبا تا پایان سال ادامه داشت و بازار، سال 1391 را تقریبا بدون نوسان و التهاب آغاز کرد و در سال 92 نیز با روی کار آمدن دولت یازدهم آرامش بیشتر شد اما نکته اینجاست که این نوسانات بازار ارز که امروز هم با کمی غفلت دولتمردان دور از دسترس نیست می تواند تاثیرات منفی زیادی بر بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو، مسکن، لوازم خانگی، تلفن همراه و... بگذارد.تاثیراتی که آثار تورمی ان در طی 8 سال گذشته به خوبی احساس شد.

بعد از روی‌کارآمدن دولت یازدهم تاکنون نرخ ارز آزاد در پایه در حدود متووسط سه‌هزاروصدتومان ثابت مانده است؛ موضوعی که به گفته کارشناسان نشان می‌دهد نرخ دلار آزاد میل به نزول ندارد و نرخ ارز مبادله‌ای است که در حال حرکت به سمت دلار آزاد است و البته اظهارات رییس کل بانک مرکزی هم آن را تایید می‌کرد.

هنوز از یادها نرفته است که سیف در سخنانی جنجالی گفته بود قیمت مطلوب دلار آزاد سه‌هزارتومان است. بر این اساس به نظر می رسید در حالی که دولت نمی‌تواند و یا نباید قیمت دلار آزاد را کاهش دهد، قیمت ارز مبادله‌ای به آن سمت در حرکت است تا به این طریق یکسان سازی نرخ ارز انجام شود.

حالا نیز دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرده: چون دولت در سال آینده با محدودیت ارزی مواجه خواهد شد، ممکن است قیمت ارز بالا رود؛ بنابراین باید کاری کرد که تقاضای ارزی کم و از واردات کالاهای ساخته‌ شده به شدت جلوگیری شود.

ترکان همچنین تاکید کرده: در سال آینده به تدریج منابع ارزی کاهش می‌یابد و باید کاری کنیم که تقاضای ارز در بازار نیز کاهش یابد. با توجه به کاهش واردات در آینده پیش رو، افزایش تقاضا در بازار ایجاد خواهد شد و چون دولت با محدودیت ارزی مواجه است، ممکن است موجب بالا رفتن قیمت ارز شود؛ بنابراین باید کاری کرد که تقاضای ارز کم شود و از واردات کالاهای ساخته‌ شده از خارج به شدت جلوگیری شود.

باید منتظر ماند و دید با توجه به این اظهارات دلار در سال 94 ارزان می شود یا گران؟

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۳
مهدی اشرفی وند

دلار

قیمت دلار

نظرات  (۱)

درختـــی به نام دانش!

برگرفته شده از biosystem.blog.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی