جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

تداوم آرامش دلار

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۳۵ ب.ظ

 

روزهای اخیر روزهای کم نوسانی برای دلار بودند. این ارز در روزهای پایانی ماه بهمن با تغییرات اندک در همان کانال 3400 تومانی خود باقی ماند.

هرچند این نوسانات برای دلار اندک و آرام است اما می تواند فشار خود را بر روی سکه بیاورد. به این صورت که در طول هفته، کاهش های دلار توانست مسیر سکه را به رغم افزایش قیمت اونس در مسیر کاهشی قرار دهد.

دلار این هفته را با قیمت 3424 تومان آغاز کرد و در دور روز ابتدایی با اندکی نوسان بر روی قیمت 3427 تومان ایستاد. اما روز دوشنبه روز کاهش دلار بود. این ارز با کاهشی 5 تومانی به قیمت 3422 تومان رسید. در این میان سکه هم با دلار همراه شد و بر خلاف جهت اونس که در بازارهای جهانی افزایش اندکی را تجربه کرده بود، 2 هزار تومان ارزن شد و به قیمت 993 هزار تومان رسید. 

به عقیده فعالان بازار ابلاغ مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها از سوی بانک مرکزی در 29 دی ماه سال جاری توانست بخش زیادی از نوسانات بازار ارز را کاهش دهد. برخی دیگر هم بر این باورند که قیمت دلار روزهای آرامی را می گذراند زیرا اخبار تازه ای به بازار وارد نشده که بخواهد قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس اتحادیه طلا هم اعلام کرده که روند کاهش قیمت طلا در آستانه سال نو بر خلاف سال های گذشته است. محمد کشتی آرای گفته: «برخلاف سال‌های گذشته که در چنین مقطعی افزایش قیمت در بازار سکه و طلا اتفاق می‌افتاد که باعث می‌شد نرخ‌ها یا حبابی یا هیجانی شود، امسال این وضعیت در بازار سکه و طلا مشاهده نمی‌شود. در حال حاضر تقاضا در بازار کم است و نزدیک شدن به ایام نوروز هم باعث نشده است که فعلا افزایش تقاضایی در بازار رخ دهد.»

دلار در روز سه شنبه در ادامه روند کاهشی روز قبل در ابتدا 19 تومان کاهش یافت اما در ادامه روند معاملات به قیمت 3410 تومان رسید. قیمتی که در روز چهارشنبه هم در بازار ثابت ماند. سکه هم از آنطرف تحت تاثیر سقوط اونس در بازارهای جهانی افت کرد و به قیمت 978 هزار تومان رسید. رقمی که کمترین قیمت سکه در 45 روز گذشته بود. 

تاثیرگذاری روند کاهشی دلار و طلا باعث شد تا سکه هم به سمت تخلیه حباب قیمتی پیش برود. اما زمانی که در ادامه معاملات روز اونس طلا باز هم کاهش یافت سکه در برابر این کاهش ها مقاومت کرد. همین باعث شد تا حباب سکه برای دومین بار در هفته جاری مثبت شود. در این زمان نرخ بازاری این کالا از ارزش ذاتی آن فاصله گرفت و نگذاشت تا حباب زدایی سکه کامل شود.

در بیست و نهمین روز بهمن ماه سکه 2 هزار تومان افت کرد و به قیمت 978 هزار تومانی رسید. همین افت قیمت باعث شد تا حباب قیمتی سکه تخلیه و ارزش ذاتی این کالای گرانبها با ارز بازاری آن برابری کند.

هرچند که این برابری در ادامه روز ادامه پیدا نکرد. قیمت اونس دیروز تا ساعت 3 بعداز ظهر به کاهش خود ادامه داد و به قیمت 1205 رسید. اما نرخ فروش مراکز رسمی خرید و فروش سکه تغییری نکرد. روز چهارشنبه ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3 بعدازظهر 973 هزار تومان بود و اختلافی 5 هزار تومانی با نرخ بازار داشت.

در مقابل اما دلار به روند آرام معاملاتی خود ادامه داد و تغییر زیادی نکرد. در پنجمین روز هفته قیمت این کالا با اندکی نوسان بر روی قیمت 3410 تومان ایستاد.

در این میان حتی برخی از مراسم رسمی نرخ فروش خود را چند تومان پایین تر هم اعلام کردند. آنان این کار را مسیر کاهشی دلار در هفته جاری و پایین بودن میزان تقاضا در بازار انجام دادند.

برخی فعالان اما به افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی سال امید دارند. به غقیده آنان افزایش تقاضای ارز مسافرتی میزان تقاضا در بازار را افزایش می دهد و به دنبال آن هم قیمت دلار تکان خواهد خورد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم احتمال افزایش قیمت دلار در سال آینده را پیش یینی کرده است.

به گفته اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس جمهور چون دولت در سال آینده با محدودیت ارزی مواجه خواهد شد، ممکن است قیمت ارز بالا رود؛ بنابراین باید کاری کرد که تقاضای ارزی کم و از واردات کالاهای ساخته‌ شده به شدت جلوگیری شود.

در حال حاضر دلار با قیمت 3416 تومان در بازار خرید و فروش می شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۱
مهدی اشرفی وند

دلار

قیمت دلار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی