جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

ضوابط تغییر مدیران بانک‌ها را رعایت کنید

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۳۹ ب.ظ

 

محسن شمشیری

در چند روز گذشته، اخبار تغییر مدیریت بانک سینا و بانک صادرات و احتمالا بانک‌های دیگر، مورد توجه محافل اقتصادی و رسانه‌ها بوده و اگرچه ...

 برخی خبرها حکایت از آن دارد که محمدرضا پیشرو همچنان در پست مدیرعاملی بانک صادرات باقی خواهد ماند و او دستاوردهای سال93 و برنامه سال94 خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام کرده است، اما در عین‌حال، اخبار دیگری نشان می‌دهد که این تغییرات مدیریتی در شبکه بانکی ادامه خواهد داشت. بر این اساس، لازم است توجه شود که موضوع نقل‌و‌انتقال مدیریتی در شبکه بانکی کشور و در سطح مدیران عامل و هیات‌مدیره بانک‌ها و شرکت‌ها امری طبیعی است اما این تغییر و تحول، قواعد و ملاحظات خاص خود را دارد که بدون رعایت آنها، امکان رشد بهره‌وری و کارایی مدیریتی تحقق نمی‌یابد و هدف مدیران شبکه بانکی و مدیریت کلان اقتصاد کشور برای بهبود مدیریت و عملکرد موسسات مالی و اقتصادی کشور در حد مورد انتظار تحقق نخواهد یافت. یکی از نکات اساسی در این زمینه، انتخاب مدیران بانک‌ها در زمان مناسب و متناسب با تحولات و عملکرد بانک است و معمولا پس از ارایه گزارش عملکرد بانک‌ها یا در زمان برگزاری مجمع عمومی بانک‌ها، سهامداران نسبت به انتخاب اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل اقدام می‌کنند و با ارایه گزارش‌ها و صورت‌های مالی، عملکرد مدیریت بانک نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

چنانچه قرار باشد مدیران برخی بانک‌ها تغییر کنند، این تغییرات در زمان برگزاری مجمع عمومی باشد. نکته مهم دیگر، انتخاب مدیران بانک از بین بدنه کارشناسی و مدیران باسابقه و آگاه و باتجربه مدیریتی در خود بانک است و باید کسی انتخاب شود که سال‌ها تجربه همکاری با بخش‌های مختلف، کارکنان، مشتریان، روسای شعب و مناطق و همچنین بازنشسته‌های بانک را داشته باشد تا از مقبولیت کافی و اعتبار و جایگاه برای به‌دست گرفتن سکان امور بانک برخوردار باشد. بر این اساس، کارکنان بانک‌ها معتقدند که انتخاب مدیرعامل و هیات‌مدیره از خارج بانک‌ها، باعث کاهش مقبولیت و کارایی مدیران می‌شود و بدنه کارشناسی و کارکنان بانک و بازنشسته‌های بانک استقبال خوبی از مدیران جدید نخواهند داشت. در ماه‌های اخیر، که برخی مدیران جدید برای موسسات مالی از خارج از این موسسات انتخاب شده‌اند، به‌هنگام حضور آنها در مراسم معارفه و شروع به‌کار، با استقبال در حد انتظار مواجه نشده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد که برای بدنه کارکنان و کارشناسان و بازنشسته‌ها و حتی مشتریان این موسسات، مهم است که شخص مدیر از داخل این مجموعه انتخاب شده یا از خارج موسسه انتخاب شده است.

نکته مهم دیگر، ثبات مدیریتی در مدیریت شبکه بانکی و بانک‌های بزرگی مانند بانک صادرات با بیشترین تعداد شعبه در شبکه بانکی است و چنین بانکی با بیش از 3300شعبه نیازمند ثبات مدیریت است تا طی چند سال با ایجاد همدلی و هماهنگی و همکاری با کارکنان بانک و همچنین جلب اعتماد مشتریان بانک‌ها و بهبود چهره بانک در فضای اقتصادی و اجتماعی، قادر باشد شاخص‌های عملکرد بانک را بهبود بخشد.  از سوی دیگر، ثبات مدیریت موجب می‌شود که مشتریان بانک، احساس ثبات بهتری در عملکرد و فعالیت بانک داشته باشند و این ثبات مدیریتی باعث افزایش اعتبار بانک به‌مرور زمان خواهد شد و اعتبار بانک‌هایی که در برخی مسایل مانند اختلاس 3هزارمیلیارد تومانی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، باید از‌طریق ثبات مدیریت و مدیریت چهره‌های اثرگذار تقویت شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۱
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی