جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

برای مرد اقتصاد 93

پنجشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۲:۲۳ ب.ظ

چهره اقتصاد ایران در سال 93 هنگامیکه به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد توسط حسن روحانی انتخاب شد خاطراتش را با رییس دولت یازدهم اینگونه زنده کرد: « یادم هست آقای روحانی سال ها قبل یک بار برای سخنرانی به اصفهان آمده بود. به ایشان یادآوری کردم آن جوانی که پیش از منبر شما سخنرانی کرد من بودم. » با این خاطره سابقه آشنایی علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم با حسن روحانی مشخص می شود. طیب نیا در همان دوران  بر اساس مشورتی که با شهید آیت الله دکتر بهشتی داشته رشته اقتصاد را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است. در آزمون ورودی کارشناسی ارشد و دکترا نفر اول شده و برای تحقیقات دوره پایان نامه دکترا به انگلیس رفته و در مدرسه اقتصادی لندن، تحقیقات خود را تحت راهنمایی پروفسور هریس انجام داده است. سال 1372 از پایان نامه دکتری اش دفاع کرد و موفق به اخذ درجه دکتری با رتبه اول شد.

بر این اساس می توان پی برد که طیب نیا استعداد غریبی در مطالعات دانشگاهی داشته است. به طوریکه حتی وقتی از جمشید پژویان، استاد سابقش درباره ویژگی های او پرسیدند، پاسخ داد:« آقای طیب نیا استعداد فوق العاده ای داشت. دقیق و درس خوان بود و کلاس درس برایش جدی بود.» این توضیحات یک استاد از شاگرد سابقش به همینجا ختم پیدا نمی کند به طوریکه وقتی به نظر می رسد پژویان واژه ای دیگر برای ستایش علی طیب نیا به ذهنش نمی رسد، چند ثانیه ای مکث می کند و کلامش را اینگونه تمام می کند: « دکتر طیب نیا فوق العاده است. »


چهره ای که پژویان او را فوق العاده معرفی می کند در سال 1365 در دفتر مشاوره اقتصادی نخست وزیری مشغول به کار شده بود و پس از مدتی به عنوان نماینده نخست وزیر در کمیسیون شورای اقتصاد منسوب شد و حکم مشاورت نخست وزیری را دریافت کرد. سال 1373 دوباره در ریاست جمهوری به عنوان دبیر کمیسیون اقتصادی دولت مشغول به فعالیت شد. او به شوخی می گوید آنقدر سمت دبیری در دولت هفتم و هشتم داشته که وقتی طهماسب مظاهری، وزیر اقتصاد  در حاشیه جلسات هیات دولت با او برخورد می کرد لقب « آقای دبیر کل» را برایش به کار می برده است. در همین مقطع زمانی مدیریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی و فنی به او واگذار شد. همین طور به عنوان نماینده رییس جمهوری در شورای پول و اعتبار منصوب شد. در دولت نهم در سازمان مدیریت به عنوان معاون اقتصادی مشغول به کار شد و همزمان عضو شورای پول و اعتبار بود. نیمه دوم سال 1385 با سازمان مدیریت قطع همکاری کرد و به دانشگاه تهران برگشت. در سال 92 از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی اموراقتصادی و دارایی به مجلس معرفی شد و با بیشترین رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر انتخاب شد. او حالا به انتخاب کاربران خبرآنلاین برترین چهره سال اقتصاد ایران در سال 1393 است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۱
مهدی اشرفی وند

علی طیب نیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی