جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

بازار خرده‌فروشی کالاها در واپسین روزهای سال از رونق آنچنانی برخوردار نیست و بازار شلوغ با خریدار اندک همراه است؛ وضعیتی که کسبه از آن با تعبیر رکورد بی‌سابقه یاد می‌کنند و منجر به کاهش حجم قابل توجهی از مبادلات پایان سال شده است و اگر هدایت شده باشد، در سال آینده نیز استمرار خواهد داشت.

بلحظه‌شماری برای آغاز سال 1394 آغاز شده و اندک زمانی تا پایان سال 1393 باقی مانده اما عرضه و تقاضا در بازار شباهتی با چنین ایامی ندارد و اگرچه پیاده‌روی خیابان‌های اصلی پایتخت در این غروب‌ها به دشواری می‌گراید اما در نهایت از بسیاری از خریداران، با دست خالی و یا خرید کمتر از سال گذشته به خانه‌هایشان بازمی‌گردد.

در واقع علاوه بر آنکه قدرت خرید مردم کاهش یافته، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند فعلاً خرید نکنند و چشم انتظار ثبات در بازار ارز باشند، چرا که تصور می‌کنند با کاهش ارزش دلار و یورو، قیمت کالاها کاهش می‌یابد و این دورنما که با تغییرات در حوزه سیاست خارجه و کاهش شدید ارزش دلار، ممکن است قیمت کالاها نیز افت چشمگیری داشته باشد، باعث شد تا مردم دست به عصاتر از گذشته خرید کنند.

البته تنها عدم ثبات قیمت ارز در آستانه سال نو، باعث به وجود آمدن این وضعیت نشده و سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته شده در حوزه اقتصاد، سهم پررنگ‌تری ایفا می‌کند و در واقع تلاش برای کنترل تورم با رویکردهایی که به رکود منجر شده و این رکود در تمامی مشاغل به صورت سلسله وار آثارش را گذاشته است.


این واقعیتی است که کسبه پایتخت بر آن تاکید می‌کنند و در واقع نشان می‌دهد حتی خرده فروشان نیز از رویه‌ای که در اقتصاد کلان در دستور کار قرار داده شده و عوارض چنین رویه‌ای، ناآگاه نیستند و البته به همان اندازه، از گزند آسیب‌های چنین رویکردهای اقتصادی در امان نیستند.

یکی از کسبه در گفت و گو با «تابناک»، بازار شب عید امسال را بی‌نظیر خواند و عنوان کرد از سال 69 که در بازار فعالیت داشته، تاکنون با چنین رکودی مواجه نبوده و نسبت به وضعیت پیش آمده ابراز نگرانی کرد. او تورم را به مراتب بهتر از رکود تلقی کرد، چرا که در آن وضعیت لااقل تبادل کالا در حال وقوع است اما در شرایط کنونی این مبادله به حداقل رسیده است.

یکی دیگر از کسبه نیز با اشاره به این موضوع که بخش قابل توجهی از آنهایی که در مقابل مغازه‌ها در خیابان بساط حراجی پهن کرده‌اند، صاحبان مغازه‌ها هستند، انگیزه چنین رویه‌ای در ابعادی بدین گستردگی را پرداخت بدهی‌ها و گریز از ورشکستگی تلقی کرد. این اظهارنظرها تنها بخش کوچکی از سیل اظهارنظرهای کسبه بود که حاضر به ثبتش در مقابل دوربین نبودند اما نشانه‌هایش همچون دخل خالی را نشان می‌دادند.



 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۸
مهدی اشرفی وند

رکود اقتصادی

کسب و کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی