جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

پولهای چین، لندن را شکوفا می‌کند

پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۱۷ ب.ظ

چین، دارنده عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، میزان استفاده از واحد پولش را در داد و ستدهای جهانی به مرور زمان ارتقا می‌بخشد و انتظار می‌رود که موانع پیش روی رنمینبی برای حضور در محافل تجاری جهانی، به زودی و در چند سال آینده برطرف شود.

«بازارهای لندن با همراهی جریان تجاری واحد پول چینی رونق می‌یابد.» این خبر توسط وزارت خزانه‌داری انگلستان اعلام شده و حاصل ماهها مذاکره و همزمان با بازدید تجاری نخست وزیر چین، لی ککیانگ، از انگلستان بوده است.

به گزارش روزنامه گاردین، لندن مرکز استقرار نخستین بانک با قابلیت نقل و انتقلات و تراکنشهای بانکی بر پایه واحد پول چین در خارج از آسیا خواهد بود و این تصمیم در جهت تلاشی است که انگلستان برای به دست گرفتن رهبری دنیای غرب در زمینه تجارتهای خارج از خانه رنمینبی انجام می‌دهد؛ رنمینبی واحد رسمی پول در سرزمینهای اصلی چین است که واحد آن یوآن است.

بانک مردمی چین و بانک مرکزی انگلستان به توافق رسیده‌اند تا بانک سازندگی چین را به عنوان اولین بانک انگلیسی، برای انجام عملیات بانکی رنمینبی معرفی کنند. چین، دارنده عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، میزان استفاده از واحد پولش را در داد و ستدهای جهانی به مرور زمان ارتقا می‌بخشد و انتظار می‌رود که موانع پیش روی رنمینبی برای حضور در محافل تجاری جهانی، به زودی و در چند سال آینده برطرف شود.

لندن در رقابت با ایالات متحده، پاریس و دیگر مراکز اقتصادی غرب، موفق شده است تا اولین مرکز استقرار رنمینبی در خارج از آسیا باشد. لندن که بر دنیای تبادلات تجاری خارجی حکومت می‌کند، بزرگترین مرکز خارجی برای پرداختهای رنمینبی است. بر اساس آمار وزارت خزانه‌داری انگلستان، بیرون از سرزمین چین و هنگ کنگ، از هر سه پرداخت  بر پایه رنمینبی دو تای آن در لندن انجام می‌شود.

اعلام عمومی این وزارتخانه، شامل نتایج ماهها گفت و شنود میان طرفین و همزمان با سفر تجاری نخست وزیر چین، لی ککیانگ به انگلستان می‌شود. انتظار می‌رود حجم مبادلات اولین سفر نخست وزیر به انگلستان، بعد از کسب این مقام به رقم 18میلیارد دلار برسد.

شرکت نفت و گاز انگلستان اعلام کرده ‌است که قرارداد بلندمدتی برای مبادله گاز طبیعی مایع شده به ارزش 12 میلیارد دلار با چین امضا کرده است و همچنین رولزرویس موافقت کرده است تا با شرکت سازنده رآکتورهای اتمی چین، برای پروژه‌های  تامین انرژیهای شهری، همکاری کند.

رواج واحد پول رایج در معاملات میان چین و انگلستان، پیرو توافق بانک انگلستان با بانک مرکزی چین در مارس امسال، لندن را قطب اصلی معاملات واحد پول چین خواهد کرد. وزارت خزانه‌داری انگلستان معتقد است برقراری بانک مبادلات رنمینبی به طور منطقی گام بعدی در پیشرفت بوده و قدمی است که برای پشتیبانی از تلاش سایر شهرها برای گسترش فعالیتهای رنمینبی برداشته شده است.

جورج اسبورن، وزیر دارایی انگلستان، می‌گوید: «برقراری ارتباط میان بازار و شرکتهای انگلیسی با بازار بسیار گسترده چین جزئی از اهداف کلیدی ما در برنامه اقتصادی است چرا که برای ما فرصتهای شغلی و سرمایه‌گذاری به ارمغان می‌آورد. در حالی که ما مسیری را در پیش گرفته‌ایم که به مرکز مبادلات تجاری رنمینبی تبدیل شویم، بازار هر روز بزرگ و بزرگتر می‌شود و در حال حاضر دوسوم این مبادلات در خارج از مرزهای چین و هنگ کنگ در لندن انجام می‌گیرد. ضمانتهای چین در حال حاضر در انگلستان صادر می‌شود، همچنین ارزیابیهای این کشوردر اینجا مدیریت می‌گردد و اکنون نیز اولین بانک مبادلات رنمینبی در خارج آسیا در اینجا تاسیس خواهد شد.»

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۸
مهدی اشرفی وند

انگلیس

چین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی