جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

یونان پاشنه آشیل اقتصاد قاره سبز

شنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲ ب.ظ

در جریان انتخابات ژانویه سال 2015 میلادی در یونان، حزب سه ساله سیریزا با موفقیت بسیار خوبی توانست اکثریت آرای پارلمانی را به خود جلب کند و با ائتلافی راحت با گروه یونانیان مستقل که ملی گرا هستند، دولت را به دست آورد. نخست وزیر جدید یونان شد الکسیس سیپراس که در مبارزات انتخاباتی از این می گفت که ریاضت اقتصادی نباید در یونان ادامه پیدا کند و برای همین هم مردم خسته یونان که مدتها با کاهش دستمزدها و خدمات عمومی مواجه بودند، به سیپراس و گروهش رای دادند.

با روی کار آمدن سیپراس، وزیر دارایی یونان یک استاد دانشگاه اقتصاد که مانند بسیاری دیگر از اعضای کابینه در دانشگاه اسکس درس خوانده بود، به یونان آمد و به این سمت انتخاب شد. او یانیس واروفاکیس بود که بعدتر در مذاکرات چند جانبه با نهادهای مالی اتحادیه اروپا و وزرای دارایی اعضای اتحادیه، چالشهای زیادی داشت و به سوژه عکاسان نیز تبدیل شده بود.

مشکل این جا بود که یونان طی دوران پس از سال 2009 میلادی و کشیده شدن بحران مالی جهانی به اروپا، عملا با کمکهای مالی کشورهای عضو اتحادیه اروپا سر پا مانده بود و بدهی 240 میلیارد یورویی بالا آورده بود که باید به بانک مرکزی اتحادیه اروپا و نیز صندوق بین المللی پول بر می گرداند. قسط اول بازپرداخت این بدهی ها از ماه گذشته میلادی شروع شده بود و دولت جدید یونان، در اولین قدم، می خواست که بازپرداخت این بدهی ها را به تعویق بیندازد.

واروفاکیس بارها به مقر اتحادیه اروپا در بروکسل و مقر بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت رفت و با مقامات این نهادها و نیز با وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه مذاکره کرد. طلبکاران می گفتند که برای تمدید کمکهای مالی لازم است که یونان اصلاحات اقتصادی و ریاضت اقتصادی را ادامه بدهد اما مسئله این جا بود که دولت چپگرای یونان نمی توانست زیر قولهای خود در ایام انتخابات بزند. یکی از مخالفان سرسخت دولت جدید یونان در مذاکرات، آلمان بود که بیشترین بدهی یونان نیز مربوط به این کشور بود.

در نهایت دولت یونان راضی شد که در ازای ارایه فهرستی از اصلاحات پیشنهادی اش، کمکهای مالی و اقساط بدهی ها را برای چهار ماه به تاخیر بیندازد. یونان در این میان، بارها اعلام کرده است که در صورت نیاز و در شرایط به نتیجه نرسیدن مذاکرات از عضویت منطقه ارز واحد یورو خارج خواهد شد و آلمان نیز از آن سو، گفته است که یونان یک سری بدهی دارد و باید به قولهایش وفادار بماند و بدهی ها را بازپرداخت کند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۱
مهدی اشرفی وند

یونان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی