جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رابرت سولو برندۀ نوبل اقتصاد 1987 می‌‌نویسد: «نابرابری درآمد در همۀ کشورهای دنیا به یک موضوع مورد بحث تبدیل شده است و بنابر داده های موجود از دهۀ 1970 به این سو مرتباً بدتر شده است و برجسته ترین جنبۀ آن عبارت است از گسترده تر شدن شکاف میان ثروتمندان و بقیه جامعه.

این روند بدیمن ضددموکراتیک دست آخر راهش را به وجدان عمومی و خطابه های سیاسی باز کرد. سیاست‌‌گذاری عقلانی و اثربخش در ارتباط با این موضوع-اگر البته باید چنین سیاستی وجود داشته باشد- باید متکی بر درکی از علل افزایش نابرابری باشد. بعضی عوامل علی در این میان دخیل هستند: کاهش تدریجی حداقل دستمزد؛ ضعف اتحادیه‌‌های کارگری و چانه‌‌زنی جمعی؛ جهانی سازی و رقابت شدید از جانب کارگران با دستمزد پایین در کشورهای فقیر؛ تغییرات تکنولوژیک و انتقال‌‌های در تقاضا که مشاغل سطح میانه را حذف و بازار کار را به صورت دو قطبی میان افراد ماهر در بالا و انبوه افراد کم آموزش دیده و ناماهر در پایین رها می کنند.»
موضوع نابرابری درآمد در جامعۀ ایرانی نیز مورد توجه است و می توان شواهد آن را در جای جای مختلف آن دید. جدای از اینکه ما در کدام سطح از نابرابری درآمد (درآمد حاصل کار و درآمد حاصل از سرمایه) قرار داریم، بدون شک فهم دقیق این موضوع و آشنایی با ادبیات آن و نحوۀ تجزیه و تحلیل آن می تواند برای ما مفید و کاربردی باشد. 
اگر بخواهیم به موضوع مورد نظر سولو بپردازیم، باید به سراغ کتاب پیکتی برویم. توماس پیکتی اقتصاددان فرانسوی با استفاده از شواهد و رمان‌‌ها و داده‌‌های تاریخی به بررسی موضوع نابرابری درآمد طی سه قرن در بیست کشور پرداخته و راه‌‌ حلی هم برای درمان آن ارائه کرده است. کتاب پیکتی بعد از انتشارش با استقبال گسترده در میان اقتصادانان و دانشگاهیان رو به رو شد و مخالفان و موافق آن همگی خوانش و بررسی آن را در مرکز توجه خود قرار دادند. نبود سایت و وبلاگ و روزنامه اقتصادی در سطح جهان که ظرف سال 2014 به بحث دربارۀ این کتاب نپردازد و هنوز هم ردپای این توجه را می توان دید. آخرین اجلاس انجمن اقتصاددانان آمریکا نیز پانل مشخصی را به این کتاب اختصاص داده بود و در آن مشاجرۀ جدی میان گریگوری منکیو و پیکتی درگرفت. بدون شک این کتاب برای اقتصاددانان، اقتصادخوانان، دانشگاهیان و دانشجویان اقتصاد و سیاست و علوم اجتماعی در زبان فارسی نیز می تواند مفید و کاربردی باشد و به غنای مباحث علمی جامعه کمک کند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۲
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی