جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

با وقوع بحران اقتصادی در دنیا،‌ هرکسی تلاش می‌کند با هر شیوه و راهکاری برای رهایی از این بحران، دست‌به‌کار شود که در این راه، سینماگران هالیوود نیز بیکار ننشسته و فیلم‌هایی را با این مضمون روانه مارکت کرده‌اند. در این بین پدیده «وال‌استریت» و اتفاقات و حواشی پیرامون آن نیز، به دلیل اهمیت و تاثیر زیادی که این پدیده بر وضعیت اقتصاد جهان، به ویژه اقتصاد ایالات متحده آمریکا دارد، همیشه یکی از موضوعات جذاب برای هالیوود به حساب آمده و تاکنون فیلم‌های زیادی نیز با موضوعات مربوط به وال‌استریت ساخته و روانه پرده‌های سینما شده است. اگر با دیدن فیلم «گرگ وال‌استریت»، به این سبک فیلم‌ها با موضوع فساد مالی و کلاهبرداری علاقمند شده‌اید، بهتر است با دیدن فیلم وال‌استریت ساخته سال 1987 شروع کنید. این فیلم همان چیزی است که شما را ترغیب می‌کند تا فیلم بعدی را با همین ژانر تماشا کنید. اما قبل از اینکه فیلم دیگری در این سبک مشاهده کنید، مطمئن شوید که حتماً فیلم «سرمایه‌داری؛ یک داستان عاشقانه»، ساخته سال 2009 را دیده‌اید.  همچنین بد‌ نیست هر ازگاهی هم فیلم‌های مستندی را با این موضوع تماشا کنید.

 

دوگانه وال‌استریت و وال‌استریت: پول‌ها هرگز نمی‌خوابند
کارگردان این فیلم «الیور استون» است و ستارگانی نظیر مایکل داگلاس، چارلی شین، تامارا تونی و فرانکلین کاور در آن ایفای نقش کرده‌اند. قسمت اول این فیلم با عنوان وال‌استریت در سال 1987 ساخته شد اما الیور استون تصمیم گرفت در سال 2010 قسمت دوم آن را هم بسازد. وال‌استریت، داستان یک کارگزار جوان بورس است که برای موفقیت، دست به هرکاری می‌زند. او تلاش می‌کند از روش‌های غیرقانونی شامل خرید و فروش سهام شرکت‌ها از راه دسترسی نامشروع به اطلاعات محرمانه آنها، پولدار شود. فیلم «وال‌استریت» در سال 1987 توانست جایزه بهترین بازیگری مرد اسکار را برای «مایکل داگلاس» به ارمغان بیاورد که تا این لحظه تنها جایزه اسکاری است که به‌خاطر بازیگری نصیبش شده است. قسمت دوم فیلم بعد از 23 سال ساخته شده است. اما آیا فیلم «وال‌استریت» فیلمی بود که کسی به فکر ساختن ادامه آن باشد؟ در شرایط عادی دور از ذهن بود اما ورود هیولایی به نام بحران اقتصادی و مشکلات بسیار زیادی که گریبانگیر دنیا شد، احتمال ساختن قسمت دوم فیلم «وال‌استریت» را قوت بخشید و الیور استون تصمیم گرفت بار دیگر ادامه داستان سرمایه و سرمایه‌گذاری فیلم «وال‌استریت» را بسازد.
در قسمت دوم این فیلم، گوردون گکو (با بازی مایکل داگلاس) کارشناس خبره بورس، پس از سال‌ها از زندان آزاد شده است. او بهخاطر توطئه‌هایی به فساد مالی محکوم شد و مجبور شد به زندان برود. اما اکنون و پس از آزادی فقط به فکر انتقام‌گیری می‌افتد. به همین علت او با نامزد دخترش که یک جوان با استعداد به نام جیک (شیا لبوف) است، نقشه‌ای طراحی می‌کنند تا از این راه بتوانند به بازار مالی راه پیدا کنند تا گوردون بتواند از این شیوه با کسانی که او را به زندان انداخته‌اند تسویه حساب کند. 

بویلر روم (دیگ بخار)
فیلم بویلر روم محصول سال 2000، به کارگردانی «بن یانگر» اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون جیووانی ریبیسی، وین دیزل، نیا لانگ و نیکی کت، ایفای نقش کرده‌اند.
داستان این فیلم، مربوط به یک دانشجوی جوان است که از دانشگاه ترک تحصیل کرده و گام در مسیر دلالی سهام می‌گذارد. این کار باعث می‌شود تا خیلی زود پله‌های ترقی را پیموده و پولدار شود. اگرچه به‌نظر می‌رسد شیوه کسب درآمدی او چندان هم قانونی نیست. قطعاً داستان فیلم وال‌استریت را می‌توان برای خیلی‌ها آموزنده قلمداد کرد و حالا متوجه می‌شویم که چرا بسیاری برای پولدار شدن، بازار سهام را انتخاب می‌کنند. فیلم بویلر روم، درواقع نیمه تاریک و کثیف جهان را به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال، این فیلم نشان می‌دهد که چگونه کلاهبرداران بازار سهام مدت‌ها، بی سروصدا در بازار بورس نیویورک به کلاهبرداری مشغول بودند تا اینکه سیستم‌های امنیتی آنها را شناسایی کرده و از فعالیت‌های غیرقانونی‌شان پرده برداشتند اما دیگر کار از کار گذشته بود و آنها در این مدت حسابی جیب خود را پر از پول‌های کثیف کرده بودند. این فیلم به شما می‌آموزد که وقتی کسی با شما تماس گرفت و از فرصت یک سرمایه‌گذاری گسترده سخن گفت، چگونه جواب او را بدهید. درکمال تاسف باید گفت بویلر روم‌ها همچنان در بازار بورس نیویورک فعال هستند.

 


یک سال خوب

فیلم «یک سال خوب»، از شاهکارهای «ریدلی اسکات» است. این فیلم در سال 2006، با بازی ابی کورنیش، آلبرت فینی، ماریون کوتیارد و حضور هنرمندانه راسل کرو، اکران شد. فیلم «یک سال خوب»، با اقتباس از فیلمنامه‌ای نوشته پیتر مایلی ساخته شد. این فیلم یک کمدی-رمانتیک انگلیسی است که در لندن فیلمبرداری شد.

مکس اسکینر (راسل کرو)، کارگزار موفق بورس لندن مطلع می‌شود که به خاطر تعیین تکلیف دارایی‌های به‌جا مانده از مرگ دایی محبوبش «هنری» (آلبرت فینی) باید به دهکده روزگار کودکی‌هایش در بوردو فرانسه سفرکند.

حضور مجدد مکس در ویلایی که یاد‌آور روزگار خوش کودکی‌های اوست وی را با آدم‌های تازه‌ای آشنا می‌کند و داستان‌های جدید برای او رخ می‌دهد. این فیلم در جدول فروش فیلم‌ها، درسطح جهان 42 میلیون دلار فروش داشت اما انتقادهای بسیاری نیز متوجه این فیلم شد. «تاد مک‌کارتی» این فیلم را صرفاً یک سرگرمی دانسته و می‌گوید: به‌نظر می‌رسد گروه فیلمبرداری، تنها با هدف چند ماه تفریح در انگلیس، این فیلم را ساخته‌اند.


نامحدود

فیلم «نامحدود»، محصول سال 2011 و به کارگردانی «نیل برگر» است و بازیگرانی چون بردلی کوپر، آنا فریل، ابی کارنیش و ستاره هالیوود یعنی رابرت دونیرو در آن ایفای نقش کرده‌اند. داستان فیلم درباره نویسنده ناموفقی است که بعد از استفاده از دارویی عجیب توانایی‌های ذهنی او نیز چندین برابر شده، چند زبان جدید یاد می‌گیرد و حتی پایش به وال‌استریت هم باز می‌شود. اما مشکل اینجاست که بعد از پایان اثر دارو توانایی‌های ذهنی او نیز به حالت قبل بر‌می‌گردد.


حمله به وال‌استریت

فیلم «حمله به وال‌استریت»، ساخته «اووه بل» و محصول سال 2013 کاناداست. بازیگران اصلی این فیلم، دومینیک پورسل، آرین کارپلوک، ادوارد فورلانگ و جان هیرد هستند. داستان فیلم به نظام اقتصادی آمریکا اختصاص دارد. پس از فروپاشی نظام اقتصادی آمریکا جیم که در نیروی امنیتی پلیس مشغول است با از دست دادن همه سرمایه خود در بورس پولی در دست ندارد تا هزینه‌های درمان همسرش را که به بیماری سختی مبتلا شده است، بپردازد. با از میان رفتن فرصت‌های مالی کوچک مثل گرفتن وام بانکی جیم مجبور می‌شود دست به هر خلافی بزند تا این پول را به‌دست آورد.


تماس حاشیه‌ای (مارجین‌کال)

فیلم «تماس حاشیه‌ای»، به کارگردانی «جی سی چاندور»، محصول سال 2011 است. در این فیلم بازیگرانی چون زاخاری کینتو، استنلی توچی، کوین اسپیسی و پاول بتانی، ایفای نقش کرده‌اند. مارجین‌کال

(Margin Call) اصطلاحی مالی در نظام سرمایه‌گرایی محسوب می‌شود که معنی دقیق آن «اخطار افزایش سپرده» است. وقتی‌که شرکت‌های کارگزاری بورس، اوراق بهادار خود را در ازای وثیقه فروخته باشند، زمانی‌که وثیقه مذکور دچار افت ارزش شود، بانک وام‌دهنده با خریدار تماس گرفته و وثیقه با ارزش‌تری را طلب می‌کند. این فیلم اتفاقاتی را در بحران مالی سال ۲۰۰۸ طرح می‌کند که در یک شرکت کارگزاری بزرگ رخ می‌دهد و روایتی از بحران مالی این شرکت در بورس وال‌استریت است و سعی دارد بحران مالی و حوادث پس از آن را با بهره‌گیری از حقایق و عناصر داستانی درام به تصویر بکشد. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌ها برای شناخت نظام سرمایه‌گرایی است و به خوبی رفتار شرکت‌ها را در قبال بحران نشان می‌دهد که چگونه برای حفظ سرمایه خود دست به هرگونه اقدامی اعم از تعدیل نیرو و فروش سهام  مردم می‌زنند.


اگه میتونی منو بگیر

فیلم «اگه میتونی منو بگیر»، محصول سال 2002 میلادی، به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» مشهور است. فیلم بر پایه زندگینامه نوشته «فرانک آبیگنل جونیور» ساخته شده و در آن بازیگرانی چون لئوناردو دی‌کاپریو، تام هنکس، مارتین شین و کریستوفر واکن بازی کرده‌اند.

داستان فیلم به فرانک آبیگنل جونیور (با بازی دی‌کاپریو) می‌پردازد؛ کسی که شهرتش را به خاطر سابقه فعالیتش به عنوان جاعل چک، کلاهبرداری و حقه‌های فرارش از دست ماموران به‌دست آورد. او در دهه 60 میلادی و در 16‌سالگی توانسته بود، چک‌های جعلی را که جمعاً چهار میلیون دلار آمریکا ارزش داشت در ۲۶ کشور جهان نقد کند، طوری که هیچ بانکی قادر به تشخیص جعلی‌بودن چک‌های او نبود و تا 18سالگی، بیش از ۲۵۰ پرواز انجام داد و در ۲۶ کشور جهان به این کلاهبرداری‌ها دست زد. ابیگنل به خاطر عضویت جعلی که در «خطوط هوایی سراسری آمریکا» داشت، می‌توانست به‌صورت رایگان در هتل‌ها اقامت کند و تمام هزینه‌های غذا و تفریحش به‌طور مستقیم به شرکت ارسال می‌شد.


مردان چوب‌کبریتی

این فیلم محصول سال ۲۰۰۳ است و درست است که به اعتقاد بسیاری از منتقدان یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های ریدلی اسکات است اما یک کمدی آبرومند و خوش‌ساخت است. فیلم داستان دو مرد کلاهبردار با بازی نیکلاس کیج و سام راکول است که با تماس با مردم از آنها با عنوان جایزه ویژه کلاهبرداری می‌کنند و بعد با لباس پلیس از همان‌ها به مقدار بیشتری اخاذی می‌کنند. تا اینکه روزی سر و کله دختر یکی از آنها (با بازی آلیسون لومن) پیدا می‌شود و تاثیر زیادی روی زندگی آنها می‌گذارد.


مستند سرمایه‌داری: یک داستان عاشقانه

این مستند ساخته «مایکل مور» و محصول سال 2009 است. در این مستند مایکل مور هر دو حزب سیاسی آمریکا را متهم به خیانت به میلیون‌ها شهروند آمریکایی می‌کند که خانه و شغل خود را برای سود سیاستمداران سرشناس پیرو نظام سرمایه‌داری از دست داده‌اند. مایکل مور به برخی از فسادهای حیرت‌انگیز در این سیاست پی می‌برد. داستان‌ها در چهره آنهایی که خانه‌های رهنی‌شان را به علت نپرداختن قسط از دست دادند و از خانه‌شان بیرون انداخته شدند، در کوپن‌های غذایی که خلبان‌های گرسنه خطوط هوایی دریافت می‌کنند و در شجاعت کارگران اخراجی کارخانه‌ها که از سکوت خودداری کردند آشکار است. با این حال فیلم مایکل مور بیش از آنکه فریاد ناامیدی سر دهد، امکان امیدوار بودن را نشان می‌دهد. مستند سرمایه‌داری: یک داستان عاشقانه، آمریکایی‌ترین فیلمی است که از زمان سینمای پوپولیستی فرانک کاپرا (زندگی زیباست) ساخته شده است.


معامله‌گر سرکش

فیلم «معامله‌گر سرکش» محصول سال 1999 میلادی و به کارگردانی «جیمز دیردن» است. در این فیلم بازیگرانی چون ایوان مک گریگور، آنا فریل، ایو بنیتون و بتسی برنتلی ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم بر اساس جریان واقعی «نیک لیسون» از سوداگران بانک بارینگز است که «ایوان مک گریگور» در نقش اصلی آن ظاهر شد. به رغم آن که فیلم‌های ژانر درام اقتصادی مخاطب کمتری دارند، این فیلم با فروش فوق‌العاده‌ای در گیشه مواجه شد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی