جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رشد سریع‌تر از انتظار اقتصاد ژاپن

چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۸ ق.ظ
 بنابر داده‌های اصلاحی دفتر کابینه ژاپن، تولید ناخالص داخلی ژاپن در فصل نخست سال با نرخ سالانه 3.9 درصد رشد داشته که این رقم بالاتر از نرخ 2.4 درصدی است که پیش‌از این اعلام شده‌بود. همچنین، میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن که طی نظرسنجی‌های موسسه بلومبرگ از 26 اقتصاددان بدست آمده، 2.8 درصد اعلام شده بود. 

«تارو سایتو»، اقتصاددان موسسه مطالعاتی NLI می‌گوید: اقتصاد ژاپن در مسیر بهبود قرار دارد و خیال بانک مرکزی نیز باید با شنیدن این گزارش راحت شود چراکه این گزارش نشان می‌دهد که این نهاد بیش از این نیاز به ادامه سیاست‌های انبساط پولی خود ندارد. 

«شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن، کسب‌وکارهای این کشور را تشویق کرده است که پول نقد بیشتری را به جریان بیندازند و سود اقتصادی بیشتری را در اقتصاد این کشور که با کاهش جمعیت و افزایش بدهی‌ها روبروست، برداشت کنند. با این‌حال، میزان سرمایه‌گذاری در ژاپن همچنان پایین تر از سطح آن در سال 2008 میلادی است و میزان هزینه مصرف‌کننده نیز همچنان با افزایش مالیات بر فروش سال گذشته سنجیده می‌شود. همچنین ریسک ناشی از افزایش موجودی کالاها، رشد اقتصادی را در سه‌ماهه جاری تهدید می‌کند.

علاوه‌براین، نرخ برابری ین با اندکی کاهش نسبت به دلار، 125.58 ین در هر دلار اعلام شده و شاخص Topix ژاپن نیز 0.1 درصد کاهش یافته است. افزایش موجودی کارخانجات یکی از پیشرانه‌های اصلی اقتصاد ژاپن در سه‌ماهه نخست سال اعلام شده که سهم بیشتری نسبت به صرف‌ هزینه‌ها یا مصرف، در رشد اقتصادی این کشور داشته‌است. 


میزان موجودی که به‌دنبال بالا بردن نرخ مالیات بر فروش، درسال گذشته به شکل یک حباب افزایش یافت، میزان هزینه مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها را پایین آورد. بنابراین، انباشت موجودی کالاها می‌تواند در سه‌ماهه جاری از رشد اقتصادی ژاپن جلوگیری کند. 

آمارهای دفتر کابینه ژاپن همچنین نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها در مقایسه با سه‌ماهه قبل، به 2.7 درصد رسیده که این رقم بالاتر از پیش‌بینی 0.4 درصدی پیشین است.
     
    موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۰
    مهدی اشرفی وند

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی