جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

بازی انتظار در اوپک

جمعه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۰۸ ب.ظ

آرت برمان 
کارشناس ارشد صنعت نفت

 

حالا که اوپک در نشست 5 ژوئن خود تولید را کاهش نداده، می‌توان از احتمال رسیدن نفت به بهای 50 دلار در هر بشکه گفت. هم‌اکنون هیچ دلیل ملموسی برای بالا رفتن نفت از کف قیمتی 46 دلاری ماه ژانویه وجود ندارد.

 

دید بلندمدت عربستان به میزان تقاضا و سهم سعودی‌ها در بازار بر تصمیم‌های اوپک غلبه کرده است. تولید نفت در جهان دستخوش تغییری ساختاری شده که از غلبه عرضه نفت مرسوم و ارزان و عرضه فزاینده نفت غیرمرسوم و گران‌تر ناشی شده است. بیشتر نفت مرسوم در میدان‌های کشورهای عربی، سیبری و شمال دریای خرز واقع شده است، در حالی که تولید غیرمرسوم در حواشی اقیانوس اطلس و آمریکای شمالی متمرکز است.

این تغییرات ریشه جدال میان اوپک و تولیدکنندگان نفت است. تولیدات اوپک از سال 2008 نسبتا ثابت بوده است. تولید کشورهای غیراوپک به جز آمریکای شمالی نیز ثابت بوده است. بنابراین بیشتر رشد تولید در ایالات متحده و کانادا رخ داد است. رقابت بر سر سهم اوپک در بازار از سوی تولیدکنندگان نفت شنی کانادا و نفت اعماق خلیج مکزیک توسط آمریکا و کانادا صورت می‌گیرد. این تولیدها از ژانویه 2008، 2/ 6 میلیون بشکه در روز به عرضه جهان افزوده است. تولید اوپک در این دوره 2 میلیون بشکه افزایش داشته است.

کاهش قیمت‌های نفت در سال 2014 هنوز به کاهش تولید آمریکای شمالی منجر نشده است. همزمان افزایش قیمت‌ها در چند ماه گذشته وضعیت اوپک را بیش از پیش پیچیده کرده است. مازاد تولید جهانی در ماه‌های گذشته تشدید شده، اما قیمت‌ها به دلیل احساس بازار با رشد از کف قیمتی مواجه بوده‌اند.

درست است که تولید ایالات متحده ممکن است افت کند، اما تاخیر سه ماهه در گزارش‌های آمریکا فعلا اثری بر بازار ندارد. همچنین این نیز درست است که اوپک ممکن است ظرفیت محدودی برای افزایش تولید داشته باشد، چراکه چاه‌های نفتی خاورمیانه توان تولید بسیار بیشتر از این را ندارد.

تنها راه اوپک برای افزایش قابل توجه سهم خود در بازار پایین نگه داشتن قیمت‌ها برای دست کم 6 ماه دیگر است و این بازی انتظار است. از همین رو است که کاهش تولید اوپک هم کمکی به بالا رفتن قیمت‌های نفت نمی‌کرد.

 
 
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۲
مهدی اشرفی وند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی