روشی برای جبران کسری بودجه
واقع شدن کشور در مسیر ترانزیتی بسیار مناسب، فرصتی خدادای است که بی هیچ هزینهای در اختیار ما قرار گرفته است. ما باید از این فرصت ژئوپلیتیکی و ترانزیتی برای درآمدزایی استفاده کنیم. فرصتی که می تواند میزان درآمدهای دولت را افزایش دهد و وضعیت عمومی کشور را از نظر جذب منابع مالی بیشتر به سمت مطلوب تری هدایت کند.
اگرچه قیمت حمل و نقل دریایی پایینتر از حمل و نقل زمینی است و کشتیها بار بیشتری نسبت به ناوگان زمینی حمل میکنند، اما بسیاری از کشورهای همسایه ما میتوانند با استفاده از راههای زمینی و ریلی ما، خود را به بنادر برسانند و از این طریق، کالاهای خود را ترانزیت کنند.
شمال و جنوب کشور ما با آبهای آزاد درارتباط و کشومان نیز با 15 کشور دیگر، همسایه است. همچنین اگرچه جنگ اتفاقی تاسفبار است اما وقوع جنگ در کشورهای افغانستان و عراق، فرصتهای بیشتری در اختیار ما قرار داد تا از مزایای خود و همچنین از مسیرهای ترانزیتی خود استفاده بیشتری برای حضور در بازسازی این کشورها کنیم.
متاسفانه آنچه رخ داده این است که از فرصت های ترانزیتی کشور استفاده بهینه نمی شود. فرصت هایی که اگر در اختیار دیگر کشورها بود به طور حتم منابع مالی مطلوبی را برای آنها به همراه می آورد. متوسط عمر ناوگان حمل و نقل زمینی ما 18 سال است که ناوگانی فرسوده محسوب میشود، درحالی که متوسط عمر ایدهآل برای آن 5 تا 7 سال است که باید به نوسازی آن توجه کرد.
تسهیل قوانین، رسیدگی و توجه به زیرساختها، جادهها، بزرگراهها و مسیرهای ترانزیتی میتواند فرصت استفاده از راههای ترانزیتی را افزایش دهد.
استفاده از چنین فرصتهایی نیازمند مدیریت و برنامهریزی است و در عین حال میتوان با سپردن کار به بخشخصوصی کار را سادهتر کرد.