جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: نیاز بود که ۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری کنیم که نکردیم و این موجب شده شیوخ قطر تا امروز بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار بیشتر از سهم خود از پارس جنوبی برداشت داشته باشند.

علی شمس اردکانی در نشست خبری ششمین همایش بین المللی خودرو، CNG و سوخت های جایگزین اظهار داشت: از نظر اقتصادی این امکان وجود دارد که گازی که در فلرهای گازی چه ناشی از تولید نفت چه ناشی از تولید گاز می سوزد را برای تزریق در میادین نفتی، برای تصفیه و کاربرد در صنایع، جهت استفاده در کوره پزخانه ها به جای گازوئیل که سوختی آلاینده است و جهت استفاده به عنوان سوخت خودرو به صورت CNG جمع کنیم و به کار ببریم.

وی افزود: وزارت نفت بخشی از فلرهای دریایی را در طرح آماک به خوبی مهار کرد و گاز آنرا برای تصفیه و تزریق به شبکه گاز تخصیص داد اما هنوز فلرهای دریایی و خشکی متعددی در کشور روشن است و بیش از 40 میلیون مترمکعب گاز در این فلرها سوزانده شده و به هوا می رود که امکان تصفیه نیمی از این گاز  و تولید سوخت CNG وجود دارد.

شمس اردکانی با بیان اینکه در اشتباهی تاریخی در طول 70 - 80 سال گذشته پول نفت را به دولت داده ایم، به گزارش تسنیم، گفت: عاقلانه این بود که پول نفت را در خود نفت سرمایه گذاری می کردیم، اگر اینگونه عمل می کردیم این بلاها سرمان نمی آمد.

وی افزود: نیاز بود که 50 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری کنیم که نکردیم و این موجب شده شیوخ قطر تا امروز بیش از 150 میلیارد دلار بیشتر از سهم خود از پارس جنوبی برداشت داشته باشند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: هم اکنون طبق قانون بودجه 14.5 درصد از پول نفت به خود نفت باز می گردد که این میزان نیمی از نیاز صنعت نفت کشور است.

وی خاطرنشان کرد: باید در قوانین بودجه سنوات سالهای بعد به این مهم توجه کنیم و آنقدر در نفت سرمایه گذاری کنیم که فردا انرژی برای مصرف داشته باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی