جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

کاهش نرخ آزاد دلار برای سومین روز

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۸ ق.ظ

روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 2646 تومان و 4 ریال اعلام کرد تا نرخ مبادلاتی

بانک مرکزی، به یک قدمی نرخ محاسباتی بودجه (2650 تومان) برسد. همچنین روز

گذشته قیمت دلار برای سومین روز متوالی در بازار آزاد کاهش یافت.

 کاهش واگرایی در بازار ارز 
روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را با 52 ریال افزایش 26 هزار و 464 ریال اعلام کرد. به این ترتیب فاصله نرخ رسمی دلار با نرخ مصوب آن در بودجه (2650 تومان) به 36 ریال رسید. با این روند قیمت گذاری از سوی بانک مرکزی، به احتمال زیاد نرخ رسمی و مبادلاتی بانک مرکزی برای دلار با نرخ مصوب بودجه تا انتهای هفته یکسان خواهد شد. با افزایش نرخ رسمی دلار و کاهش قیمت آن در بازار آزاد در روزهای اخیر، واگرایی در بازار ارز روز به روز کمتر شده و بازار به سمت همگرایی حرکت می‌کند. با این وجود رئیس ‌کل بانک مرکزی در رابطه با یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام کرد تا زمانی که شرایط بین‌المللی روشن نشود، اقدام نهایی در جهت یکسان‌سازی صورت نخواهد گرفت. همچنین قائم‌مقام بانک مرکزی نیز اظهار کرد: «یکسان‌سازی نرخ ارز جزو اهداف میان‌مدت بانک مرکزی است و وابسته به شرایط بین‌المللی، نرخ تورم و معاملات نفتی آینده خواهد بود».

 فعالیت زیرزمینی فروشندگان غیرمجاز 
پس از تصویب دستورالعمل تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها در مرداد ماه سال گذشته، بانک ‌مرکزی سعی در نظام‌مند کردن فعالیت صرافی‌ها داشته است. از طرفی بر اساس دستورالعمل کنونی صرافی‌هایی که از «اتحادیه سکه، صراف و ساعت» کسب مجوز کرده بودند، پروانه‌شان باطل است و باید با کسب مجوز زیر چتر بانک ‌مرکزی قرار گیرند. تعدادی از صرافی‌هایی که از اتحادیه مذکور کسب مجوز کرده‌اند، عنوان می‌کنند: مقدار سرمایه اولیه تعیین شده برای کسب مجوز زیاد است و ترجیح می‌دهند در بازار ارز فعالیتی نداشته باشند و فعالیت خود را محدود به معاملات سکه کنند. این صرافی‌ها از اعلام نرخ برای ارز بر تابلوی خود خودداری می‌کنند، اما فعالان بازار عنوان می‌کنند تعدادی از این صرافی‌ها فردی را از طرف خود به بازار می‌فرستند و او به جلب مشتری برای آنها اقدام می‌کند. به این ترتیب این صرافی‌ها همچنان به معاملات ارزی می‌پردازند. در واقع به‌طور غیر‌مستقیم و زیرزمینی، این صرافی‌ها هنوز در بازار ارز در حال خرید و فروش و فعالیت هستند و به نظر می‌رسد قصدی هم برای کسب مجوز از سوی بانک مرکزی ندارند.

 تغییرات بر مبنای 5 تومان
روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با قیمت 3130 تومان کار خود را آغاز کرد و در ادامه با کاهشی 5 تومانی به 3125 تومان رسید. با وجود این برخی صرافی‌ها قیمت 3130 تومان را بر تابلوی خود درج کردند و عده دیگری از آنها قیمت دلار را بر تابلوی خود 3120 تومان ثبت کردند. به نظر می‌رسد در هفته جاری عدد 5 تومان، سکه رایج بازار است و قیمت دلار در سه روز ابتدایی هفته جاری در هر روز با کاهش‌های 5 تومانی همراه بوده است. این در حالی است که در هفته گذشته 10 عدد رایج بازار بود و قیمت دلار در روزهای ابتدایی هفته با مضربی از 10 تومان افزایش می‌یافت و سپس بعد از یک ثبات با کاهش‌های 5 تومانی هفته اخیر مواجه شد. با روند کاهشی قیمت ارز در روزهای اخیر قیمت ارز کم‌کم به نرخ حمایتی 3100 تومان نزدیک می‌شود. از ماه اردیبهشت سال‌جاری، قیمت دلار تنها یک‌بار در تاریخ 8 تیر ماه به زیر 3100 تومان و عدد 3095 تومان رسید و از آن تاریخ به بعد دلار در برابر کاهش به زیر این سطح قیمتی (3100 تومان) مقاومت کرده است. 
دو دیدگاه در بازار راجع به عدم گذر دلار به زیر این سطح قیمتی (3100 تومان) وجود دارد. عده‌ای از فعالان بازار اعتقاد دارند بانک مرکزی از راه‌هایی مانع کاهش قیمت به زیر این سطح می‌شود، درحالی‌که بانک مرکزی می‌گوید تنها ملاحظه نوسان‌های شدید را دارد و قصد حمایت از یک نرخ خاص برای ارز را در حال حاضر ندارد. گروهی دیگر عنوان می‌کنند در سطوح قیمتی زیر 3100 تومان، فعالان غیررسمی شروع به خرید دلار می‌کنند و در مقابل کاهش قیمت و آمدن نرخ به زیر 3100 تومان از خود مقاومت نشان می‌دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی