جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

محمد هاشم پسران

دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۳، ۰۱:۲۹ ب.ظ

 

زادروز ۱۰ فروردین ۱۳۲۵
شیراز، استان فارس
محل زندگی Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
تبار ایرانی
تابعیت بریتانیایی
تحصیلات دکتری اقتصاد (۱۹۷۲)
از دانشگاه دانشگاه کمبریج
شناخته‌شده برای استاد تمام بازنشسته دانشگاه کمبریج(۲۰۱۲-۱۹۸۸)؛ صاحب کرسی عالی اقتصاد جان الیوت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(هم اکنون-۲۰۰۵)؛ عضو پژوهشی پیوسته کالج ترینیتی، کمبریج (هم اکنون-۱۹۷۷)؛ استاد تمام اقتصاد و مدیر برنامه اقتصادسنجی کاربردی در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (۱۹۹۳-۱۹۸۹)؛ استاد مدعو دانشگاه هاروارد، انستیتو مطالعات پیشرفته وین، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، دانشگاه ملی استرالیا؛ عضو پیوسته فرهنگستان بریتانیا (British Academy)، جامعه اقتصادسنجی (Econometric Society)، و مجله اقتصادسنجی (Journal of Econometrics)
نقش‌های برجسته رئیس اسبق اداره پژوهش‎های اقتصادیبانک مرکزی ایران (۱۹۷۶-۱۹۷۴)؛ معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش ایران(۱۹۷۸-۱۹۷۶)
جایزه‌ها دکتری افتخاری از دانشگاه سالفورد(۱۹۹۳)، دکتری افتخاری از دانشگاه گوته فرانکفورت (۲۰۰۸)، کارشناسی ارشد افتخاری از دانشگاه کمبریج (۲۰۰۳)، دکتری افتخاری از دانشگاه ماستریخت (۲۰۱۳)

دکتر محمد‌هاشم پسران که فروردین سال ۱۳۲۵ در شیراز متولد شده پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در دبیرستان نمازی شیراز در پاییز ۱۳۴۳ با اخذ بورسیه از بانک مرکزی ایران به دانشگاه سالفورد در منچستر انگلیس رفت تا حسابدار شود. پسران چهار سال بعد در رشته ریاضیات پیشرفته که ترکیبی از دروس ریاضیات، اقتصاد و آمار بود مدرک لیسانس خود را دریافت کرد و با حمایت دکتر خداداد فرمانفرمائیان بلافاصله تحصیلات تکمیلی خود را در انگلستان و این بار در دانشگاه کمبریج پی گرفت. پسران در سال‌های ۱۳۴۸ و ۱۳۴۹ در بخشی از دوران تحصیل دوره دکترا در کمبریج به عنوان دانشجوی میهمان به دانشگاه هاروارد رفت. این اقتصاددان ایرانی در خردادماه ۱۳۵۱ موفق به اخذ مدرک دکترای اقتصاد شد.


محمد هاشم پسران پس از تکمیل تحصیلات رسمی، به ایران بازگشت و فعالیت حرفه ای و اجرایی را با احراز پست مدیریت بخش تحقیقات اقتصادی بانک مرکزی ایران و معاون وزیر فرهنگ ایران در قبل از انقلاب اسلامی شروع کرد. او پس از خروج از ایران، استاد اقتصاد و مدیر اقتصادسنجی کاربردی در دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA)، استاد مدعو مؤسسه مطالعات پیشرفته وین، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز بوده است.

پسران عضو فرهنگستان علوم بریتانیا، عضو انجمن اقتصادسنجی، و عضو ژورنال اقتصادسنجی است. او جایزه جورج سل 1990 را از موسسه نفت لندن، و جایزه انجمن اقتصادی سلطنتی به خاطر بهترین مقاله منتشره در اکونومیک ژورنال در سال های 1990 و 1991 دریافت کرد. وی همچنین مشترکاً جایزه بهترین مقاله در نشریه اکونومتریک رویو 2004-2002 را به خاطر مقاله ای درباره مدل سازی ساختاری بلندمدت دریافت نمود.

محمد هاشم پسران بنیانگذار ژورنال اقتصاد سنجی کاربردی بوده و به اتفاق برادرش بهرام پسران، نرم افزار اقتصادسنجی Microfit  (که به نسخه 5 رسیده است) را طراحی و به بازار عرضه کرده است.
 
او عضو هیأت امنای محفل پژوهش های اقتصادی (ERF) برای کشورهای عربی، ایران و ترکیه طی دوره 2000-1996 و عضو شورای مشاوران بانک جهانی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بوده است. علاوه بر این ها او رئیس چندین انجمن، موسسه و شرکت دیگر نیز بوده است.


محمد هاشم پسران بیش از 130 مقاله در نشریات معتبر علمی در حوزه های اقتصادسنجی، اقتصادکلان تجربی و اقتصاد ایران منتشر کرده است و کارشناس اقتصاد نفت و خاورمیانه نیز به شمار می رود.


جدیدترین کارهای وی عبارتند از:
"Explaining Growth in the Middle East," Volume 278 (Contributions to Economic Analysis) by Jeff Nugent and M. Hashem Pesaran (Editors), Elsevier Science, January 2007. 
 "Global and National Macroeconometric Modeling: A Long Run Structural Approach," by Tony Garratt, Kevin Lee, Hashem Pesaran and Yongcheol Shin 
برخی از مهمترین آثار وی در ارتباط با اقتصاد ایران عبارتند از:
روندهای اقتصادی و سیاست های اقتصاد کلان در ایران پس از انقلاب، 1998؛
برنامه ریزی و تثبیت کلان اقتصادی در ایران، 1995؛
اقتصاد ایران در عصر پهلوی، 1995؛
تک نرخی کردن ارز، نقش بازارها و برنامه ریزی در اقتصاد ایران، 1993؛
سیاست ارزی ایران و بازار سیاه برای دلار، 1991؛
خرجکرد درآمد نفت: رویکرد کنترل بهینه با کاربرد به اقتصاد ایران، 1979؛


 تا یک دهه پیش معمولاً هر از گاهی، مقالاتی از هاشم پسران و مصاحبه های اختصاصی با وی در نشریات داخل ایران به چاپ می رسید. او سابق بر این به صورت تقریباً مرتب به ایران مسافرت کرده و در همایش هایی مثل کنفرانس سالانه پولی و ارزی و مجامع دانشجویی شرکت کرده یا به ایراد سخنرانی در سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی می پرداخت. اما با افزایش شکاف علمی، بسته شدن فضای اندیشه ورزی و فاصله گرفتن تصمیم گیران ایرانی از اصول علم اقتصاد، حضور فیزیکی وی در محافل علمی و آکادمیک داخل ایران به صفر رسیده است. شاید به جبران این نقیصه باشد که محمد هاشم پسران در چند سال گذشته و با کمک سایرین، «کنفرانس اقتصاد ایران» را بنیان نهاده است که حلقه ارتباطی بین اقتصاددانان پیشکسوت و جوان به حساب آمده و هر ساله در کشور آمریکا برگزار می شود.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی