جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

افغانستان و مسیر گام به گام توسعه

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۰۳:۱۴ ب.ظ

 

واقعیت که بر همه مُبرهن بوده و هیچ کسی نمی تواند از آن چشم پوشی نماید، توسعه نیافتگی افغانستان است. برخی کشورها به صورت نامتوازن به توسعه دست یازیده اند، بدین معنا که به توسعه اقتصادی دست یافته اما به توسعه سیاسی و فرهنگی دست نیافته اند یا برعکس. افغانستان به صورت کلی توسعه نیافته باقی مانده است. به لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توسعه نیافته است و در حالی که دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی و غربی به پیشرفت های خوبی دست یافته است، چالش های عدیدة در برابرش خود نمایی می نماید.

 

از این نظر غایت نهایی افغانستان این است که درآمد سرانة شهروندان بالا رود، سطح زندگی خانواده ها بهبودی یابد، مشاغل ایجاد گردیده و کسی بیکار نماند و به صورت کلی کشور رشد چشم گیر اقتصادی نماید.

درین جا پرسش مطرح می گردد که چگونه می توان به توسعه اقتصادی دست یافت؟ آیا درگام نخست باید به توسعه سیاسی رسید بعد توسعه اقتصادی؟

اما دیدگاه غالب که وجود دارد این است که باید در گام نخست به توسعه سیاسی دست یافت بعد به توسعه اقتصادی. باید حاکمیت دولت مرکزی در همة کشور بسط داده شده و تحکیم گردد، خشونت و خصومت سیاسی جای اش را با مدارا و تحمل سیاسی تعویض کند و به صورت کلی دامنه ها و بسترهای نا امنی و بی ثباتی برچیده شود، آن گاه می توان از توسعه اقتصادی سخن زد.

بنابر این جوامع توسعه نیافته بایستی در گام اول به توسعه فرهنگی در گام دوم به توسعه سیاسی و در گام سوم به توسعه اقتصادی دست یازند.

افغانستان و مسیر گام به گام توسعه

در دنیای سیاست امروزی افغانستان با چشم پوشی از دیگر زمانه ها اگر به انتخابات بنگریم، در می یابیم و می بینیم که نامزدان و تیم های سیاسی به همدیگر می تازند و اصول رقابت سیاسی مثبت و سالم را زیر پای شان له می کنند، شهروندان به عوض یک کارت رای دهی چندین کارت گرفته و چندین بار رای می دهند، هواداران نامزدان به تقلب دست زده و به ریش مردم می خندند و نامزدان که احتمال می رود رای اندکی دارند خود را برنده دانسته و روند را مملوی از تقلب می دانند.

از این روی برای نیل به توسعه سیاسی باید با فرهنگ سنتی اعلام مبارزه کرد و زمینه را برای توسعه سیاسی هموار ساخت. زمان که توسعه سیاسی تحقق یابد، زمینه ها برای توسعه اقتصادی فراهم خواهد گردید.
پس افغانستان تازه حرکت به سمت توسعه را آغاز کرده و مسیر گام به گام را باید طی کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی