جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

دلایل منفی شدن مجدد تراز تجاری

جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶ ب.ظ

محمد لاهوتی اعلام کرد: حجم واردات غیر نفتی کشور ما همیشه از صادرات غیرنفتی بیشتر بوده است. اما از زمان محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت بعضی از کالاها خصوصا کالاهای اولویت ۱۰ با کاهش واردات در سال گذشته و ادامه روند آن در سه ماهه اول امسال، صادرات از واردات پیشی گرفت که این حالت با بازگشت بازار و قوانین به حالت قبل مجددا منفی شد.

وی افزود : بهبود وضعیت ارزی کشور و مثبت شدن رشد اقتصادی و آمارهای ارائه شده بیانگر افزایش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت است، به همین علت تقاضای ارز برای واردات مواد اولیه صنعتی و خط تولید افزایش یافته است.

لاهوتی خاطر نشان کرد: اگر روند رشد اقتصادی ادامه پیدا کند حتما فاصله واردات از صادرات بیشتر خواهد شد که چنانچه مسئولان به دنبال یکسان‌سازی تراز تجارت هستنند باید به صادرات توجه ویژه ای داشته باشند تا افزایش متناسب با واردات را داشته باشیم.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص جایگزینی روبل و ریال در مبادلات تجاری با روسیه اظهار کرد: با توجه به اعلام قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص حل مشکل مبادلات بانکی و قول مساعد سفیر روسیه، امیدواریم با عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر،‌ مبادلات بانکی با روسیه وارد فاز جدیدی شود و بانک ملی بتواند ارز مورد نیاز را تامین کند. همچنین مشکل تردد تجار برطرف شود.

لاهوتی گفت: کالاهای عمده صادراتی به روسیه شامل خشکبار، فرش، محصولات کشاورزی اعم از میوه و تره بار ، مواد غذایی و … است که طبق نیاز بازار روسیه و با فراهم شدن نیازهای لازم اعم از حمل و نقل و تعرفه‌های ترجیحی امکان استفاده از این ظفیت و افزایش صادرات کشور را داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: روسیه بازار بزرگی است که در اختیار ما قرار گرفته ولی شرایط پیش آمده در روسیه به نحوی نیست که روس‌ها صبر کنند تا ما شرایط خود را آماده کنیم و هر کسی که کالا با قیمت و کیفیت مناسب عرضه کند، می تواند وارد این بازار شود؛ به عنوان نمونه ترکیه زیرساخت‌های تولید کالا و حمل و نقل را ایجاد کرده است و اگر مسئولان توجه کافی در حمایت از تجار برای ورود به این بازار را نداشته باشند،‌ بازار را به راحتی از دست می دهیم.

به گفته لاهوتی سیستم حمل و نقل به خصوص کانتینرهای یخچال دار نیاز به سرمایه گذاری با تسهیلات ارزان برای ورادات دارد. به دلیل گران بودن کانتینر نو، بخش خصوصی بدون حمایت نمی تواند واردات آن را انجام دهد و کانتینر دست دوم هم اجازه ورود ندارد و قطعا هدف گذاری صادرات چند میلیاردی با شرایط کنونی کمی دشوار است. همچنین سازمان توسعه تجارت باید برای بعضی کالا ها مثل میوه که امکان رقابتی بالایی دارند، یارانه حمل و نقل هوایی ارائه دهد گرچه از شرایط فعلی اینطور برداشت می‌شود که دولت نیز تمام توان خود را برای حمایت و حفظ بازار روسیه گسیل داشته است ولی سرعت عمل در این خصوص بسیار ضروری و لازم است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی