جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اولین اظهار نظر درباره دیدار جان کری و ظریف

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹ ق.ظ

2 مسئله مهم غنی سازی اورانیوم و رفع تحریم ها بر مذاکرات سایه انداخته است/ این نخستین دیدار دو طرف در عمان نبود بلکه اولین دیدار اعلام شده و علنی بود. عمان از 5 سال پیش تاکنون به تلاش های بزرگی دست زده است.

وزیر خارجه عمان درباره سیر مذاکرات هسته ای ایران، آمریکا و گروه 1+5 در مسقط، ابراز خوشبینی کرد.

به گزارش روزنامه "عمان" چاپ مسقط، "یوسف بن علوی" در گفتگو با رسانه ها تاکید کرد: طرف های مذاکره کننده در روز یکشنبه به نقطه بسیار پیشرفته ای رسیدند. بازگشت از این وضعیت بسیار سخت است. طرف های مذاکره کننده برای دست یابی به توافق مُصِر هستند و ما این تمایل آنها را لمس کرده ایم.

محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا در حضور کاترین اشتون سرپرست گروه 1+5 مذاکرات سه جانبه ای را از روز یکشنبه در هتل بُستان مسقط آغاز کردند. این مذاکرات امروز دوشنبه هم ادامه یافت.

بن علوی افزود: این نخستین دیدار دو طرف در عمان نبود بلکه اولین دیدار اعلام شده و علنی بود. عمان از 5 سال پیش تاکنون به تلاش های بزرگی دست زده است.  همه دیدارها در عمان برگزار شد و طرف ها توانستند به آنچه که تاکنون دست نیافته بودند دست یابند. ما از تلاش های انجام شده راضی هستیم و آنچه که باقی مانده بسیار کم است.

 

احتمال توافق ایران و آمریکا در روز دوشنبه

روزنامه "عمان" چاپ مسقط نوشت: مذاکرات میان دو طرف صبح و عصر روز یکشنبه برگزار شد و دو مسئله مهم غنی سازی اورانیوم و رفع تحریم ها بر مذاکرات سایه انداخته است.

طرف ایرانی به دنبال این است که همه مسائل باقی مانده در پرونده هسته ای، مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد و حل شود. آمریکا هم به دنبال کسب تعهداتی درباره کاهش غنی سازی اورانیوم ایران و عدم اقدام در مسیر ساخت بمب اتمی وجود داشته باشد.

اما در جلسات طولانی عصر دیروز کارشناسان در موضوعات بسیار حساس به ویژه غنی سازی اورانیوم و رفع تحریم ها شامل آزاد سازی پول های توقیف شده ایران گفتگو کردند.

روزنامه "عمان" اضافه کرد: برخی منابع آگاه گفته اند که انتظار می رود طرف های گفتگو امروز دوشنبه به توافقی دست یابند. این توافق، ویژگی های نقشه راهی را مطرح می کند که در مراحل بعدی مذاکرات تعیین خواهد شد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی