جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 بازار ارز ایران روزهای حساسی را سپری می‌کند؛ روزهایی که هیچ‌گاه در دو سال اخیر به خود ندیده است.

قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفته و هنوز بانک مرکزی به این نتیجه نرسیده است که از ابراز قانونی خود استفاده و در بازار ارز مداخله کند.

برخی فعالان اقتصادی، نرخ‌های جدید در بازار ارز را واکنش بازار به تصمیمات احتمالی دولت برای گرانی 200 تومانی ارز در بودجه 94 ( ارز 2850 تومان بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی) و برخی مسایل دیگر می‌دانند که با سوء استفاده برخی‌ دلالان، روند افزایش قیمت‌ها شتاب بیشتری گرفته است.

با این وجود، قیمت دلار در بازار آزاد به اوج خود رسیده و در کمتر از یک هفته از نرخ 3420 تومان عبور کرده، این در حالی است که یکشنبه هفته گذشته قیمت دلار در بازار 3236 تومان بود.

برهمین اساس، قیمت دلار در این مدت حدود 5.7 درصد( حدود 185 تومان) افزایش نشان می‌دهد و این موضوع حکایت از آن دارد که بانک مرکزی از ابزار قانونی‌اش در بازار استفاده خواهد کرد؟

بانک مرکزی در سال‌های اخیر نظام شناور مدیریت شده ارزی در ایران را مورد استفاده قرار داده است و این موضوع در بند "ج" ماده ۸۱ قانون برنامه پنجم توسعه به صراحت آمده و براساس قانون، بانک مرکزی در شرایطی، می‌تواند در بازار دخالت و نرخ شناور مدیریت شده را اعمال کند.

در نظام شناور مدیریت شده دامنه تغییرات مجاز توسط بانک مرکزی تعریف می شود. به طور مثال، اگر دامنه مجاز ۵ درصد باشد، یعنی اینکه هر وقت تغییرات قیمت ارز فراتر از ۵ درصد باشد، بانک مرکزی باید دخالت کند ولی پیش از آن کاری انجام نمی‌دهد.

در همین حال، با رکوردشکنی نرخ ارز در بازار آزاد و عبور نرخ دلار از مرز 3420 تومان، به‌نظر می‌رسد سروکله جمشید "بسم‌..."ها دوباره در بازار پیدا شده است.

البته باید توجه داشت زمانی که نرخ دلار در پاییز پارسال به 2950 تومان رسیده بود، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در اتاق بازرگانی به خبرنگاران گفت که قیمت دلار به "کف" رسیده است. پس از این اظهارات بود که قیمت دلار چند صد تومانی در بازار افزایش یافت.

 حال هم که قیمت دلار در بازار از مرز 3400 تومان عبور کرده است، آیا سیف این بار می‌آید و بگوید نرخ دلار در بازار به "سقف" رسیده است. باید منتظر روزهای آینده نشست و دید سکوت رئیس کل بانک مرکزی در این باره می‌شکند.

 
 
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی