جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

چرا اقتصاددانان اینقدر بانفوذ اند؟

دوشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۰۰ ب.ظ

جان مینارد کینز، اقتصاددان شهره انگلیسی میگوید: "اگر اقتصاددانان هم همانند دندانپزشکان خود را مردمان فروتن و شایسته فکر کنند، کار باشکوهی را انجام میدهند."
باوجود ناتوانی و عدم موفقیت جمعی برای پیشبینی بحران های مالی، و بدون درنظرداشت دستورات کینز، اقتصاددانان مردمان پرنفوذی اند. آنها در روزنامه ها مینویسند، با سیاستمداران مشاورت میکنند، و به بازرگانان و تجارت پیشه گان، به مراتب گرانتر از دانشگاهیان خدمات مشاورت مالی فراهم میکنند. اما چرا؟ سه اقتصاددان (ام فارکید، ای اولیون و وای الگان) این موضوع را در مقاله خود تحت عنوان "برتری اقتصاددان (The superiority of economists) شرح داده اند.
یکی از دلایلی که نویسندگان این مقاله ارائه کرده اند اینست که اقتصاددانان براین باورند که آنها نسبت به دیگران برتر امیباشند. یک بررسی در سال 1985 نشان داد که فقط 9 درصد از دانش آموزان دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد به شدت معتقد بودند که اقتصاد "علمی ترین بخش در میان علوم اجتماعی" میباشد. اما با مرور زمان که اقتصاد با ریاضی خلط شده، بیشتر ریاضی تر شد، به اعتماد به نفس دست اندرکاران آن هم افزود و در سال 2003، این مقدار به 54 درصد رسید و 54 درصد دانش آموزان اقتصاد دانشگاه هاروراد موافقت شان را با برتر بودن اقتصاد نسبت به سایر بخشها ابراز داشتند.
نوشته‌ی در وبلاگ محبوب برای دانشجویان دکترای اقتصاد (econjobrumors.com) همچنان از احساس حقارت کاربران آن در مقابل سایر بخشها بیان میکند. یک اقتصادخوان ادعا میکند که جامعه شناسان فقط بازی با ایده های بزرگ بدون تلاش بیش از حد یا دقت در کار، را یاد دارند!
نویسندگان این مقاله همچنان می افزایند که اقتصاددانان همچنان خودباوری خود را به روشهای بسیار زیرکانه نمایش میدهند. استناد و نقل قول از 25 مجله برتر علوم سیاسی در مقالات "نقد و بررسی اقتصادی آمریکا" (American Economic Review)، یک پنجم استناد و نقل قول از 25 مجله برتر علوم اقتصادی در مقالات همین "نقد و بررسی اقتصادی آمریکا" بوده است. این خود نشان دهنده آنست که نوشتارهای اقتصادی نسبت به نوشتارهای سیاسی بیشتر نقل قول و مورد استنادگیری قرار میگیرند. یک مطالعه دیگری همچنان نشان داده است استادان اقتصاد در آمریکا نسبت به همردفیان خود در سایر بخشها، کمتر به این گفتار موافقت نشان داده اند که "دانش میان رشته‌ی بهتر از دانش به دست آمده توسط یک رشته منفرد است."
چیز جالبی که نویسندگان این مقاله استدلال می کنند، اینست که ما بر اقتصاد دانان تقریبا به اندازه خودباوری خود آنها بر آنها باور و اعتقاد داریم. روزنامه نگاران و سیاستمداران به دنبال استدلالات قوی و پاسخ روشن هستند. اکثر دانشگاهیان سایر علوم از نوع ساکت و کم گو میباشند، بطور مثال مورخین، فقط دنبال این پرسش هستند که آیا شما چیزی از تاریخ یاد میگیرید؟
دیردری مک کلاسکی، یک مورخ اقتصادی با شوخی میگوید: "با حقوق و امتیاز ناچیز، یک اقتصاددان میتواند با کمال اعتماد بنفس همانند یک جادوگر بشما بگوید که نرخ بهره در ماه آینده 56 واحد افزایش خواهد یافت و یا هم حذف یارانه های کشاوری، درآمد ملی سویس را 14.8 درصد افزایش خواهد داد."

مقاله "برتری اقتصاددانان یا The Superiority of Economists را   از اینجا دانلود کنید. -

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی