جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

ارائه لایحه بودجه به مجلس با واکنش های متفاوتی از سوی تحلیلگران همراه بوده است ولی بررسی ها نشان می دهد بخش مهمی از بدنه بخش خصوصی با کلیات لایحه بودجه موافق است.
 

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق تهران در گفت و گو با خبرآنلاین با تایید کلیات لایحه بودجه، اعتقاد دارد که دولت در برخی جزئیات باید دقت و توجه بیشتری داشته باشد. ال اسحاق در این مورد گفت: رقمی بالغ بر 70 درصد بودجه کشور از طریق درآمدهای نفتی تامین می شود و موضوعی که در خصوص بودجه 94 باید عنوان کرد تامین این منابع است. ظاهرا اثر نفتی که فروخته می شود، در بودجه 3 ماه بعد خود را نشان خواهد داد، بنابراین کاهش قیمت نفت از دیدگاه دولت برای بودجه سال 93 جای نگرانی ندارد و برای سال 94 هم دولت قیمت نفت در بودجه را به 70 دلار کاهش داده است اما تا چه حد باید نگران این موضوع بود؟.

وی بیان داشت: البته در کنار موضوع قیمت نفت چندین نکته باید در بودجه سال 94 کل کشور به طور سرسختانه باید در نظر گرفته شود. به این معنا که بدهی دولت به نهادها و پیمانکاران که هم اکنون یک معضل جدی است، باید مدنظر قرار گیرد که البته دولت در عناوین بودجه عنوان کرده بدهی خود را به این نهادها از جمله سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و سایر نهادها پرداخت خواهد کرد. از سوی دیگر باید در نگاه به بودجه یک بازنگری جدی صورت گیرد. به این معنا که در رابطه با بودجه شرح وظایف دولت مشخص شود و پس از آن بودجه، متناسب با زمان و مکان تدوین شود چرا که در غیر این صورت کسری بودجه و وابستگی به نفت را شاهد خواهیم بود. توجه به پرتوان کردن بخش تولید کشور می تواند کمک شایانی به کاهش کسری بودجه کند و تا حدودی از این طریق کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت را جبران کرد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۱
مهدی اشرفی وند

اقتصاد ایران

بودجه

تولید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی