جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

روز گذشته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، یک نهاد بین المللی اقتصادی کشورهای توسعه یافته، نتایج یک بررسی کلی را منتشر ساخت که در آن استدلال شده است که افزایش نابرابری عایداتی برای رشد اقتصادی کشورها زیانبار است، چون نتایج آموزشی بدی را همراه است. فدریکو کینگانو، یک اقتصاددان این نهاد، سطح نابرابری عواید، رشد اقتصادی و آموزش و پرورش را در میان همه 34 کشورهای عضو این نهاد مقایسه میکند و نشان میدهد که نابرابری درآمد برای رشد اقتصادی و آموزشی بسیار زیانبار است، به ویژه برای خانواده های کم درآمد چون از دیگران عقب میمانند.

این مقاله جدید، نخست هزینه نابرابری درآمد را از نظر تولید ناخالص داخلی یا تمامی کالاها و خدمات تولید شده درین کشورها میسنجد. کینگانو اثرات تغییرات در نابرابری درآمد را از سالهای 1985 تا 2005 بر رشد اقتصادی سالهای 1990 تا 2010 مطالعه میکند. درین مقطع زمانی، نابرابری در تمامی این کشورها بجز سه کشور، افزایش یافته است. در سه کشور متباقی کاهش نابرابری اقتصادی منجر به رشد اقتصادی شده است. نمایه 1 حاصل مطالعه نخست را نشان میدهد.

 

آیا نابرابری درآمد به زیان رشد اقتصادی هست؟



با کنکاش بیشتر روی این موضوع، کینگانو بدین نتیجه میرسد که آموزش و پرورش یکی از راههایست که با استفاده از آن نابرابری درآمد، به رشد اقتصادی آسیب میرساند. به ویژه، او دریافته است که نابرابری گزاف میان بزرگسالان در پائین ترین رده درآمد و بقیه مردمان در جامعه منجر به کاهش پیشرفت تحصیلی و کیفیت پائین آموزش و پرورش برای فرزندان آنها میشود. علاوه بر آن، در کنار اینکه معایب و کوتاهی های آموزشی ناشی از نابرابری درآمد، بررسی و پژوهش کینگانو، دریافته است که نابرابری اقتصادی بالاتر، امکانات موجود برای فقرا را کاهش میدهد. بدین سبب، نتایج این پژوهش، مطالعات و یافته های مایلز کورک، اقتصاددان دانشگاه اتاوا و سایرینی که در رابطه با تحرک اقتصادی کندتر، ناشی از نابرابری اقتصادی بالاتر، کاوش نموده اند را نیز تقویت میکند.

یافته های جدید، منجر به سایر تحقیقات در مورد روابط میان نابرابری اقتصادی و رشد میشود. نخست، مطالعه گسترده‌ی از سوی اقتصاددانان صندوق بین المللی پول، هر یک جاناتان وستری، اندرو برگ و چارلمبوس زانگریدس هم صورت گرفته بود که آنها دریافتند در کشورهای با نابرابری اقتصادی بالاتر، رشد اقتصادی کند تر و دوره های رشد هم کوتاه تر بوده است. بعداً اقتصاددانان بانک جهانی هریک، وان در وید و برانکو میلانوویک از دانشگاه شهر نیویارک، ایالت های آیالات متحده را بررسی کردند و متوجه شدند که نابرابری درآمد بالا، رشد درآمد را برای کسانیکه در سطح پائین توزیع درآمد قرار دارند، کاهش میدهد. این یافته های قبلی نشان دادند که افزایش نابرابری مانع رشد اقتصادی هست، اما آنها بر میکانیسم های که از طریق آن افزایش نابرابری بر رشد تاثیرگذار میباشد، تمرکز نکرده اند. 

در ماه سپتامبر گذشته، هیدر بوشی، مدیر اجرایی نهاد رشد عادلانه (Equitable Growth)، و من نتایج بررسی مان در مورد روابط نابرابری و رشد را منتشر ساختیم و بدین نتیجه رسیدیم که تحقیق، باوجودیکه بسیار ظریف بود، نشان میدهد که نابرابری بالاتر، با رشد اقتصادی پایین تر در دراز مدت رابطه دارد و این یافته های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه شواهد بیشتری را درین زمینه ارائه میدهد و همچنان جزئیات بیشتری را در مورد اینکه چگونه این رابطه رخ میدهد هم ارائه میدهد. با شناسایی کانالهایکه توسط آن نابرابری ممکنست رشد اقتصادی را آسیب برساند، این یافته ها همچنان هدفی را برای سیاستگذاران برای بهبود سیستم آموزشی به ویژه برای افراد کم درآمد فراهم میکند.


نوشته: Carter C. Price
برگردان: ابتهاج عبیدی - See more at: http://blog.daneshnamah.net/84-why-inequality-harms-economic-growth.html#sthash.R4XwtkJp.dpuf

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۰۲
مهدی اشرفی وند

اقتصاد

درآمد

رشد اقتصادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی