جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

 

میشل باشلت/ رییس‌جمهور شیلی

جهان در سال 2015 به یک نقطه عطف خواهد رسید. ما شاید این را از سال 2000 فهمیده‌ایم؛ زمانی که 189 کشور جهان تصمیم گرفتند که به 8 هدف که به اهداف توسعه هزاره معروف شد عمل کنند. این اهداف از مهمترین مسایلی بود که بسیاری از کشورهای نظیر ما، مد نظر داشتند. پیشرفت دیگر تنها شامل رفع گرسنگی و فقر نمی‌شود. هدف کاهش تعداد افراد زیر خط فقر مطلق تا 50 درصد، در سال 2010 عملی شد. با این حال، هنوز یک نفر از هر هشت نفر در جهان با گرسنگی روبه‌رو است و 1.2 میلیارد نفر از مردم جهان در وضعیت ناگواری زندگی می‌کنند.

هنوز دو هدف از اهداف هزاره باقی مانده است؛ نیاز به پیشرفت تحصیلات به طور سراسری و نیز به تلاش برای حفظ محیط زیست. بنابراین سال 2015 با آمیخته‌ای از احساسات متضاد شروع می‌شود؛ خوشحالی از این که برخی از اهداف هزاره عملی شده و احساس فوریت از این که در سریع‌ترین حالت ممکن باید برخی دیگر از آنها را اجرایی کرد.

برای همین است که نقطه تمرکز پس از سال 2015 برای توسعه کشورها بسیار مهم خواهد بود؛ به خصوص در زمانی که بسیاری از کشورها بعد از سالها تحمل درد، به وضعیت عادی باز خواهند گشت. در این چرخه جدید اقتصادی، ما باید برنامه‌هایمان را بر اساس تجربیاتی که اخیرا به دست آورده‌ایم، شکل بدهیم. مهمترین مسئله این است که بازار به تنهایی برای ضمانت پیشرفت یا ثبات سیستم اقتصادی کافی نیست و به همین میزان، رفاه شهروندان در سراسر جهان نیز اهمیت دارد.

توسعه تنها با سرانه تولید ناخالص داخلی بالا تعریف نمی‌شود. توسعه واقعی با رشد پایدار، برنامه‌ریزی جامع، همیاری اجتماعی و قابلیت حکومت و وسعت دموکراسی در ارتباط است. همه اینها دست در دست اعتبار، شفافیت و گونه‌گون بودن دارد. این اتفاقات نیازمند آزادی است اما همچنین به عدالت اجتماعی نیز اتکا دارد. همه اینها مترادف حفاظت از محیط زیست و احترام به حقوق بشر است. همین طور، نیازمند بازارهایی است که به لطف نوآوری مولد در آن سهم خواهیم داشت، نه بر پایه سودآوری صرف.

سالی که پیش رو است، آزمایشی برای کشورهایی خواهد بود که با چنین خواسته‌هایی در توسعه مواجه هستند. این سال یک سال کلیدی خواهد بود برای این که ثابت شود در آینده ما باید به برابری بزرگتری دست پیدا کنیم. این امر نیازمند سیاستهای اجتماعی است که دسترسی به فرصتها را برای هر کسی افزایش می‌دهد و در همه سرزمینها مقابله با نابرابری را روحی دوباره خواهد بخشید.

شیلی این بحث را اولویت خود قرار داده است. در میان نابرابری موجود، یکی از منفی‌ترین تاثیراتی که توان تاثیرگذاری بر هر فردی را دارد، شکاف تحصیلی است. در سال 2015، شیلی اصلاحاتی را برای رسیدن به تحصیلات با کیفیت بالا، رایگان و یکپارچه در همه سطوح را در اهداف خود قرار داده است. مطمئنا این کار با توسعه اجتماعی، انسانی و سیاسی ما نیز در ارتباط خواهد بود. همچنین با توسعه اقتصادی نیز مرتبط است چون مردمی که دارای دانش و توانایی بالا باشند، می‌توانند در استراتژی‌های رشد نیز به ما کمک کنند. شیلی همچنین یک بحث گسترده را شروع کرده است که هدفش همکاری بیشتر و دموکراسی بهتر برای همه است.

اما رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری نمی‌تواند به تنهایی اتفاق بیفتد. ما کشورهای آمریکای لاتین این را خوب می‌دانیم و دریافته‌ایم که استقلالمان در پی اتحاد ما شکل می‌گیرد. در دنیای فعلی، همکاری کشورها باعث می‌شود که نیازهای یکدیگر مرتفع شود و همه کشورها رشد کنند.

پایداری سیاره‌مان، یکی از نتایج این همکاریها است. تغییرات آب و هوایی نابرابری را عمیق‌تر می‌کند؛ نابرابری بین کشورها و نیز درون کشورها را. این بر همه ما واجب است که دست به عمل بزنیم، قبل از این که نتایج غیر قابل برگشت باشد. من می‌دانم که کنفرانس سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی در پاریس برگزار خواهد شد و همچنین کنفرانسی درباره اقیانوسها نیز در شیلی بر پا خواهد شد.

مشکل دیگر نابرابری جنسیتی است. نابرابری، جرایم و خشونت در برابر زنان یکی از مسایل شخصی ما بوده است. این یکی از نقاط تمرکز دولت من است و وقتی که من مدیر مرکز زنان سازمان ملل بودم، این حوزه ماموریت من بوده است. ما می‌دانیم که راه درازی در پیش داریم. در سال 2015، در کنفرانس جهانی زنان که در قطر و همین طور کنفرانس مرکز زنان سازمان ملل در شیلی برگزار خواهد شد، ما می‌توانیم قدمهایی را درباره این مسئله به جلو برداریم.

در سال 2015 جهان تلاش برای قوی‌تر کردن دموکراسی را با چالشهای جدیدی ادامه خواهد داد. در جهان کنونی، برای دموکراسی تنها رای کافی نیست و فضا برای مشارکت بیشتر و تصمیم‌گیری شهروندان، نیاز خواهد بود. دموکراسی از جنبشهای اجتماعی در سراسر جهان نشات می‌گیرد که باعث می‌شود صدای مردم شنیده شود و همین امر باعث شده که امروز شهروندی با مفاهیم مردم آگاه، درگیر مسایل و دارای عقیده تعریف شود.

گذشته از همه این حرفها، من می‌دانم که آمریکا لاتین صدایی را از خود به ثبت رسانده که تا همیشه به نام آن باقی خواهد ماند اما ادامه راه به این بستگی دارد که این کشورها چطور با استفاده از ثروت و تجربیات خود، برای توسعه انسانی با یکدیگر همکاری کنند. در شیلی، تمرکز ما در سال 2015 روشن است: رفتن به سوی جامعه‌ای که برابری در آن بیشتر است با مردمی با تحصیلات بهتر، مشارکت بیشتر، زیرساختهای بهبودیافته، سرمایه‌گذاری وسیع‌تر و نوآوری افزایش یافته.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی