جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

بررسی رشد درآمد گروه‌های خدماتی در ایران

سه شنبه, ۹ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۱۳ ب.ظ

برای بررسی زیربخش‌های مهم خدماتی مذکور از منظر رشد درآمد، نمودار 3 طراحی شد که در محور افقی آن پیش‌بینی متوسط رشد درآمد خدمات در آمریکا در بین سال‌های 2012 تا 2017 و در محور عمودی آن، میزان متوسط رشد درآمد خدمات درایران بین سال‌های 1386 تا 1390 قرار دارد و بر این اساس به خدمات مورد بررسی مختصات نسبت داده شده است.

تحلیل زیربخش‌های خدمات از منظر رشد درآمد در ایران و آمریکا

در نمودار 3 نیز مانند مرحلة قبل، خط 45 درجه رسم می‌گردد تا معیاری برای بررسی خدمات باشد؛ چرا که اگر نقطة متناظر با خدمتی زیر این محور باشد، بدین معناست که پیش‌بینی رشد درآمدِ آن خدمت در آمریکا بیش از میزان رشد درآمدِ آن در ایران است و باید بدان بیشتر توجه شود و برای رسیدن به استانداردهای آمریکا، سرمایه‌گذاری بیشتری در آن خدمت لازم است و اگر نقطه‌ی متناظر با خدمتی بالاتر از خط 45 درجه باشد بدین معناست که پیش‌بینی رشد درآمدِ آن خدمت در آمریکا کمتر از میزان رشد درآمدِ آن در ایران است و بایستی در آن خدمت سرمایه‌گذاری کمتری کرد که البته توجه بیشتر به خدمات پایین‌تر از خط 45 درجه موجب کاهش خود به خودی سهم خدمات بالاتر از خط می‌گردد. تمام 9 خدمتی که در نمودار 1 وارد شده بودند را در نمودار مذکور نیز وارد می‌نماییم.
از آنجا که میزان تورم ایران نسبت به آمریکا خصوصاً در سال‌هایی که رشد درآمد خدمات در آن سال‌ها محاسبه می‌گردد بسیار بیشتر است و نیز مقدار زیادی از رشد درآمد خدمات مختلف در ایران ناشی از تورم بوده و معیار رشد درآمد، معیاری حقیقی برای محاسبة میزان رشد در خدمات مذکور نیست، بنابراین در محاسبات این بخش برای اجتناب از محاسبة رشد درآمدِ حاصل از تورم، مقدار تورم را از رشد اسمی درآمد خدمات کسر کرده و میزان رشد حقیقی درآمد خدمات مورد بررسی قرار گرفته است؛ در واقع میزان رشد درآمد خدمات در ایران بر اساس قیمت‌های ثابت محاسبه گردیده ‌است.
اعداد مربوط به میزان متوسط رشد درآمد محقق شدة زیربخش خدماتی در ایران در بین سال‌های 1386 تا 1390 و پیش‌بینی متوسط رشد درآمد آن خدمت در آمریکا در بین سال‌های 2012 تا 2017 نیز قبل از ورود به نمودار 3 به صورت یکجا در جدول 3 آمده است.

با توجه به نمودار 4 خدمات وارد شده در این نمودار در دو منطقه کلی حاضر هستند:
1) خدماتِ واسطه‌گری‌های مالی (بانک و بیمه) و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی که بالاتر از خط 45 درجه قرار دارند، خدماتی هستند که رشد درآمد آن‏ها در بین سال‏های 1386 تا 1390 در ایران بیش از رشد درآمد پیش‌بینی شدة آن‌ها در بین سال‌های 2012 تا 2017 در آمریکا است. بنابراین این خدمات در ایران دارای رشدی بیش از رشد آن در آمریکا بوده و در آینده سهم آن‌ها از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. 
2) دستة دیگری از خدمات شاملِ خدمات عمده فروشی، خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه و کالاها، هتل و رستوران، حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات، مستغلات و خدمات تخصصی، ادارة امور عمومی، دفاع و تأمین اجتماعی، آموزش و بهداشت و مددکاری اجتماعی پایین‌تر از خط 45 درجه قرار دارند و رشد درآمد این خدمات در بین سال‌های 1386 تا 1390 در ایران کمتر از رشد درآمد پیش‌بینی شدة آن‌ها در بین سال‌های 2012 تا 2017 در آمریکا است. بنابراین این خدمات در ایران دارای رشدی کمتر از رشد آن در آمریکا بوده و باید بیشتر مورد توجه قرا گیرند. در واقع باید این خدمات را برای رسیدن به استانداردهای آمریکا در اولویت خدمات آیندة کشور قرار داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی