جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

لیتوانی امروز در میان شاگرد زرنگهای اروپاست

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۰۵ ب.ظ
 

دنیای تازه برای یورو رقم می خورد

 

دنیای تازه برای یورو رقم می خورد

از بُعد اقتصادی، لیتوانی امروز در میان شاگرد زرنگهای اروپاست؛ این کشور پیشتر تلاش کرده بود که به یورو بپیوندد، اما به دلیل برخی مشکلات اقتصادی توان آن را نیافت. امروز این کشور کوچک اروپای شرقی توانسته در اوج بحران اقتصادی اروپا، کسر بودجۀ دولتی خود را به 1.5% تولید ناخالص داخلی و بدهی خود را به 40% برساند؛ رقمی شگفت انگیز که می تواند موقعیت را برای این کشور آسان کند. اما مسئلۀ دیگری که الحاق به یورو را برای کشورها جذابتر خواهد کرد، سقوط روبل و افزایش ارزش یورو است. یک اقتصاددان اروپایی در این باره می گوید: یورو همچنان در میان کشورهای اروپایی یک واحد پول ثابت و مطمئن در نظر گرفته می شود و این در حالیست که لیتوانی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 و آغاز بحران اقتصادی در سال 2008 خسارات زیادی را متحمل شده بود. از این رو لیتوانی با پایین نگه داشتن نرخ سود بانکی قصد دارد سرمایه گذاری خارجی را افزایش داده و با یورو، توان و بنیه اقتصادی خود را پس از سالها دشواری تقویت کند. مردم لیتوانی نگران افزایش قیمتها هستند، اما این الحاق می تواند برای لیتوانی فرصتی برای ارتقاء باشد.

لیتوانی، کشور کوچک قارۀ سبز از فردا (اول ژانویه 2015) با لیتاس(واحد پول این کشور) خداحافظی می کند و به واحد پول یورو می پیوندد. با الحاق این کشور به یورو، کلوب منطقۀ یورو 19 عضوی شد. این اتفاق در حالی می افتد که اروپا با بحران سختی دست و پنجه نرم می کند و اطمینان قاطعی به آینده آن نیست. اما به رغم سهم اندک این کشور کوچک و 3 میلیونی حوزۀ بالتیک در تولید ناخالص داخلی اروپا، کارشناسان این الحاق را در شرایط فعلی مثبت ارزیابی می کنند. ماریو دراگی، رییس ایتالیایی بانک مرکزی اروپا در اظهارنظری پیرامون این الحاق می گوید: ورود لیتوانی به معنای آنست که یورو هنوز جذابیت دارد؛ اما از نگاه لیتوانی، این مسئله بیشتر جنبۀ سیاسی دارد.

واقعیت اینست که الحاق لیتوانی به پول واحد اروپایی پس از پیوستن دو همسایۀ دیوار به دیوار این کشور به یورو رخ می دهد؛ استونی در سال 2011 و لتونی در سال 2014؛ و این تصمیم با توجه به رقابت موجود میان سه کشور ساحل دریای بالتیک بیش از همه جنبۀ سیاسی دارد تا پولی و اقتصادی. یکی از مقامات سیاسی لیتوانی در این باره می گوید: "برای ما پذیرش پول واحد اروپایی ابزاری است برای پیوستن به اروپا و نزدیک شدن به غرب" و یکی دیگر از مقامات اروپایی در زمینه می گوید: عوامل ژئوپولیتیک بیش از مسائل اقتصادی در پشت تصمیم لیتوانی است.

اما تصمیم لیتوانی، روسها را به شدت نگران کرده. نزدیک شدن مرزهای اروپا به روسیه و الحاق کشورهای همسایۀ روسیه به پول اروپایی مسئله ای که کرملین همواره نگران آن بوده، امروز بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می کند؛ آنهم در شرایطی که روسها امروز به شدت تحت فشار جامعه بین الملل بر سر بحران اوکراین و تشدید بحران اقتصادی در روسیه هستند. اما لیتوانی عضو ناتو و اتحادیه اروپا نیز هست و این مسئله روسیه را به شدت کلافه کرده؛ به گونه ای که روسها در ماههای آخر سال 2014 پروازهای خود در آسمان لیتوانی را به حداکثر رساندند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی