جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اقتصاد یونان در 2015

جمعه, ۱۹ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷ ب.ظ

اقتصاد یونان تازه از رکود در حال خروج است، اما انتخابات ناگهانی که قرارست در همین سال برگزار شود، ممکن اقتصاد این کشور را یکبار دیگر زیر فشار قرار بدهد و صفحه جدیدی از بحران یورو را ببار بیاورد. این ترس زمانی اوج میگیرد که حزب چپ گرای سیریزه (Syriza) که میخواهند برنامه نجات یونان با همکاری اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول را دوباره از سر بگیرند، بر سر اقتدار بیاید. در این انتخابات، حزب سیریزه ممکن با اکثریت قاطع برنده شود، و یا هم اتحادیه برنده‌ی را در پارلمان تشکیل بدهد.
 

اقتصاد یونان در 2015



در انتخابات ماه جون 2012، حزب نیو دموکراسی، بزرگترین حزب سیاسی راست گرای این کشور با کسب 29.7 درصد آرا، با همکاری سایر احزاب کوچک توانست برنده انتخابات شود و حزب چپ گرای سیریزه تنها 26.9 درصد تمامی آرا را بدست آورد و نتوانست حکومت تشکیل بدهد. اما نتایج یک بررسی در ماه دسامبر 2014 نشان میدهد که این بار حزب سیریزه میتواند حدود 24 درصد مجموع آرا را بدست بیاورد، اما حزب نیو دموکراسی نمیتواند بیشتر از 21 درصد آرا را بدست بیاورد.

اقتصاد یونان که از سال 2008 تاکنون مدت 6 سال است با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم میکند، بارها خواستار کمک از اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اقتصادی اروپا شده است و تا سرحد اخراج از حوزه یورو هم پیش رفته است، اما به کمک طرح های کمک مالی (Bail-out deals) بانک مرکزی اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اروپایی چون آلمان و فرانسه از ورشکستگی کامل اقتصادی نجات داده شده است. حالا این کشور در حال بیرون شدن از رکود اقتصادی هست و طی چند ماه اخیر اقتصاد آن اندکی رشد را تجربه نموده است اما این کشور سالهای درازی در پیش دارد تا به رشد اقتصادی پیش از بحران دست یابد. دیگر کشورهای حوزه یورو و آیالات متحده توانستند پس از چند سال، از رکود اقتصادی خارج شوند و دوباره به رشد اقتصادی پیش از بحران دست بیابند.

تا پایان سال 2014 میلادی، بدهی ناخالص دولتی یونان بیشتر از 175 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است. سطح بیکاری جوانان درین کشور به سقف 60 درصد و سقف بیکاری عمومی هم به بالاتر از 70 درصد رسیده است. هزینه های واحد کار به کمتر از 88 واحد تقلیل یافته است. درآمد متوسط سالانه درین کشور در حال حاضر 8 هزار یورو میباشد و بیشتر از 36 درصد جمعیت با فقر روبرو هستند.

 

اقتصاد یونان در 2015



ادعای حزب سیریزه خیلی ساده است. یونانیان از رکود اقتصادی شش ساله و آینده مبهم ریاضت اقتصادی خسته اند. این حزب میگوید آنها از حوزه یورو خارج نمیشوند، اما میخواهند بار بدهی های عظیم را سبکتر سازند تا مصارف بزرگ کشور را تعدیل نمایند. اما حوزه یورو تا چه حد میتواند طرحهای ملی سازی، بازسازی بدهی و کاهش ریاضت اقتصادی یونان را تحمل کنند؟ طرح کمک مالی یونان تا ماه فوریه سال جاری به پایان میرسد، اما این کشور باید حدود 4.5 ملیارد یورو (5.5 ملیارد دلار) بدهی خارجی خود را تا سه ماه نخست سال جاری میلادی بپردازد. اگرچه دولت یونان تاکنون به کمک مالی بانک مرکزی اروپا پای برجا بوده، اما تا چی زمانی بانک مرکزی اروپا میتواند نیازمندی های مالی یونان را تمویل نماید و عدم استحکام مالی یونان، کشورهای اتحادیه اروپا را مجبور به اخراج یونان از حوزه یورو می نماید و این احتمال از همین اکنون در حال رشد است.
 

اقتصاد یونان در 2015



اگرچه اخراج یونان از حوزه یورو یا Grexit چندان ربطی هم به حجم بدهی های خارجی و یا هم حجم اقتصاد یونان ندارد. مجموع بدهی های خارجی یونان حدود 300 ملیارد یورو هست، و این در مقابل بدهی خارجی 2 تریلیون یورویی ایتالیا، آلمان و فرانسه و یک تریلیون یورویی اسپانیا خیلی هم کم است. مشکل اصلی در معاملات درونی یونان با سایر کشورهای حوزه یورو است. از زمان طرح بازسازی بدهی یونان در سال 2012 میلادی، اداره بدهی های خارجی این کشور بدست صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و نهاد تسهیلات ثبات مالی اروپا (صندوق رسیدگی به بحران های مالی اتحادیه اروپا) بوده است. اگر حزب سیریزه نتواند حجم بدهی های خارجی یونان را تقلیل بدهد و این کشور را از حوزه یورو خارج سازد، عواقب آن بر اقتصاد و سیاست یونان بسیار ناگوار خواهد بود. به احتمال زیاد یونان از تمامی معاملات مالی با حوزه یورو خارج خواهد شد.

یک بررسی و همه پرسی کلی در حوزه یورو نشان داده است که پاسخ دهندگان در بسیاری کشورهای شامل این حوزه خوشبینی شان در رابطه با یورو و باقی ماندن کشورشان در حوزه یورو را از دست داده اند. طوریکه در سال 2009 در ایرلند بیشتر از 85 درصد پاسخ دهندگان به این بررسی به باقی ماندن و بودن در حوزه یورو خوشبین بودند، اما حالا این مقدار به کمتر از 75 درصد تقلیل یافته است. همچنان پاسخ شهروندان یونان به این پرسش که "آیا یورو به کشور شما بهتر است؟" از 70 درصد بله در سال 2009، به کمتر از 60 درصد در سال 2014، در اسپانیا از 68 درصد به کمتر از 56 درصد، در پرتگال از 63 درصد به 45 درصد و در ایتالیا هم از 60 درصد به کمتر از 45 درصد کاهش یافته است.

 

اقتصاد یونان در 2015



چشم انداز انتخابات جدید یونان بازده اوراق قرضه دولتی یونان را افزایش داده است، اما هیچ تغییر قابل توجه‌ی به سایر بازارهای حوزه یورو وارد ننموده است. با این حساب، خطر معرفی واحد پولی جدید در یونان بسیار افزایش یافته که منجر به خروج از حوزه یورو و ممنوعیت استفاده از یورو، واحد پولی کشورهای حوزه یورو میشود. این خبر خوبی برای یورو و کشورهای حوزه یورو و اعضای اتحادیه اروپا نخواهد بود و مشکلات یورو را هم کم نه، بلکه خواهد افزود و منجر به ورشکستگی سایر کشورهای ثروتمندتر اروپا و افزایش فقر در کشورهای نسبتاً فقیرتر میگردد. یونان عبوس تحت رهبری حزب سیریزه اریب و خنثی، اروپا را به کام مرگ خواهد کشانید.


منبع: اکونومست
برگردان: ابتهاج عبیدی - See more at: http://blog.daneshnamah.net/109-greece-economy-2015.html#sthash.OeHn6br7.dpuf

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی