جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

احمقانه است که فکر کنیم با فروش دارایی‌ هایی مثل نفت و دادن آن به عنوان هدیه، حبه، صدقه و... به مردم می‌توانیم آن ها را در درازمدت شاد و خوشحال و با رفاه نگه داریم. در کشور احتیاج به صنعت داریم، رفاه مردم وابسته به توسعه صنعتی است و اصلا تردیدی در این نیست. ما نیاز به کار داریم و باید کار کنیم، قرآن هم این را می‌گوید؛ اگر اعتقاد دینی داریم باید بدانیم که مردم باید از طریق کوشش و کار تامین درآمد کنند و شاد باشند؛ اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، باید ابتدا آفت‌هایی که صنعت و اقتصاد ایران را دربرگرفته شناسایی و گندزدایی کنیم.

آفت هایی مانند تنوع شاخه های صنعتی، سیاسی کردن اقتصاد و البته رانت که در اقتصاد ما عجیب جایی برای خود باز کرده است و متاسفانه می بینیم که مورد علاقه خیلی هاست از جمله برخی مدیران و سیاستمداران؛ آن ها فکر می کنند از طریق رانت می توانند صنعت و اقتصاد را پایدار کرد درصورتی که این گونه نیست با رانت تنها می توان کاریکاتوری از اقتصاد صنعتی کشید.

اینکه به چه کسی اعتبار بانکی بدهیم و با چه شایستگی‌ ای خیلی مهم است در صورتی که شاهد هستیم  به یک باره مجتمع‌های عظیم صنعتی- تجاری راه می‌افتد در حالی که مثلا صنعتگرهای ما به دنبال یک میلیارد تومان سرمایه برای نجات کارخانه‌ و واحد تولیدی خود می گردند. الان وقتی در خفا با برخی از صنعتگران صحبت می‌کنید و پای درد و دل آن ها می نشینید، گریه می‌ کنند و مشکل خود را گرفتن وام و نداشتن سرمایه در گردشگر برای حفظ واحد تولیدی اعلام می کنند.

این مایه تاسف است که وظیفه نظام بانکی کشور این شده است که بیاید پول را از بازار جمع کند و بعد به اختیار خود، تحت این عنوان که هر کجا که سود دهی بیشتر دارد ، سرمایه گذاری کند و  پول را در راهی که می خواهد باز توزیع کند. اگر این روش درست است پس بیایند به هر کارخانه اجازه راه اندازی یک بانک و موسسه قرض الحسنه را تا پول مردم را جمع کند و در هر راهی که می خواهد هزینه کند؛ نظام اقتصادی کشور با این روش ها و عملکرد به نقطه ای نمی رسد؛ باید تولید و صنعت در اولویت و حمایت قرار بگیرد.

نمی‌ خواهم به نظام بانکی حمله کنم، چون فکر می‌ کنم که نظام بانکی یک نظام اقتصادی مهم است و باید حرمتش را حفظ کنیم، اما این همه بانک و این همه شعبه در بهترین نقاط کشور چه کارایی در کشور داشته است. ساخت این همه شعبه در بهترین نقاط کشور و شهرها تنها نشانگر یک اقتصاد بیمار است؛ در واقع با دادن مجوز بانک و موسسه قرض الحسنه رانتی را برای عده ‌ای ایجاد کرده ایم که آنها می‌ توانند با آن پول مردم را جمع کنند و برای خود مزیت ایجاد کنند که به نظرم در آن فساد است. در حال حاضر بانک ها رقبای مشتری های خود و صنایع کشور شده اند.

علاوه براین ها آفت دیگری که صنعت و اقتصاد ما درگیر آن شده بروکراسی است. بروکراسی یک حداقلی دارد که برای حفظ چارچوب و دوام جامعه صنعتی و سیستم اداری لازم است تا پاکدامنی دولت‌ها و... براساس آن اندازه ‌گیری شود اما هم اکنون ما از حربه بروکراسی برای پشت پا زدن به غیر خودی‌ ها و برای هول دادن خودی ‌ها استفاده می ‌کنیم، برای اینکه سنگ های متعدد جلوی پای غیرخودی ها بیندازم.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۲۵
مهدی اشرفی وند

اقتصاد

رانت

صنعت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی