جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

نه افراط در مخالفت و نه تفریط در حمایت

شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱ ق.ظ

حمیدرضا ترقی

درخصوص دعوت از منتقدان شاخص و منصف باید تاکید کرد که طبیعی است رسانه‌ها که مسوولیت بازتاب و آگاه‌سازی مردم را برعهده دارند در موضوع مذاکرات باید هم از حضور موافقان و هم از حضور مخالفان استفاده کنند و ...

این موضوعات را طوری منعکس کنند که در راستای منافع و مصالح ملی باشد تا آنچه به‌عنوان حقوق هسته‌یی ایران و مورد تاکید مقام معظم رهبری است به‌خوبی به اطلاع مردم برسد.

باتوجه به نگاهی که غربی‌ها به‌ویژه امریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران دارند و مکرر نیز آن را در مذاکرات بیان می‌کنند و همچنین بی‌اعتمادی‌ای که در قبال تعهدات آنها در حوزه بین‌المللی وجود دارد باید مذاکرات به‌گونه‌یی هدایت و مهندسی شود که جامعه احساس نکند با یک بیانیه بر سرش کلاه گذاشته شده و اینکه خوشحال شوند و جشن ملی بگیرند. بنابراین مهندسی توسط رسانه‌ها ایجاب می‌کند کاری را که تاکنون توسط تیم مذاکره‌کننده انجام شده نه موضوعی ناچیز بدانیم و نه آن را فتح‌الفتوح به حساب بیاوریم بلکه درحد همان بیانیه محسوب شود زیرا در گذشته و سال‌های پیش نیز چنین تجربیات و بدقولی‌هایی را از سوی غربی‌ها داشته‌ایم که زیر قول‌ها و بیانیه‌هایی که صادر شد زدند. امروز هم ممکن است تجربیات تلخ گذشته را داشته باشیم و طرف مقابل پس از مدت کوتاهی به تمام توافقات پشت پا بزند لذا تا وقتی عملا پای اجرا نیایند نباید هیچ‌گونه واکنشی احساسی نشان داد.


همچنین احساس می‌شود که دولت از اطلاع‌رسانی کامل و آگاه‌سازی جامع قدری امتناع می‌کند که حال ممکن است ناشی از سیاست‌های خودشان یا قرارهایی که با طرف مذاکره‌کننده غربی است، باشد اما آنچه مقام معظم رهبری انتظار دارند این است که دولت و مجریان امور جامعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در جزییات امور قرار دهند که این نشان از همدلی دولت و ملت خواهد بود زیرا ملت حق دارند از روند مذاکرات مطلع باشند تا در نشان‌دادن واکنش در مقابل چنین جریاناتی واقع‌بینانه عمل کنند.

در موضوع مذاکرات علت اینکه گروهی از مخالفان تندروی و گروهی از موافقان به‌طور مبالغه‌آمیزی رفتار می‌کنند این است که گروه مبالغه‌آمیز گویا نسبت به غرب نگاهی خوش‌بینانه دارند و بر این تصورند که هرگونه پیشرفت ایران در گرو رابطه با غرب است.

علت اینکه مخالفان تندرو هم نسبت به غرب کاملا بدبین و بی‌اعتماد هستند در وهله اول این است که اطلاعات درستی نسبت به روند مذاکرات ندارند و نسبت به محتوای آن بدبین هستند و دغدغه دارند که شاید پشت‌پرده موضوعاتی مطرح شده است که تیم مذاکره‌کننده از آن غفلت می‌کنند بنابراین سعی دارند با نقد و موضع‌گیری تند این موضوعات را بروز دهند. وهله دوم مربوط به کسانی است که نمی‌خواهند این دولت نتیجه موفقی را در به‌ثمر‌رساندن مذاکرات داشته باشد و این موضوعات به نفع جریان سیاسی خاصی که به دولت نزدیک‌ترند یا اصلاح‌طلبان تمام شود. اما درنهایت همه می‌دانیم که به‌سرانجام‌رسیدن مذاکرات وابسته به حمایت و درایت مقام معظم رهبری است و برای اینکه هردو جناح موافق و مخالف متعادل شوند باید در رسانه ملی زمینه را در جهت بحث و مناظره‌های هرچه بیشتر آنها فراهم کنیم تا آزادانه صحبت کنند و مردم در جریان تمامی امور قرار گیرند که این تنها راهی هست که باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری و با مورد توجه قرار دادن همه نقدها و صحبت‌های دو جناح، می‌توان به بهترین راهکار درمقابل دشمن دست یافت.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۲
مهدی اشرفی وند

مذاکرات هسته ای

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی