جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

توافق هسته‌ای و معجزه اقتصادی

يكشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۳۹ ق.ظ

نادر انتصار

طی روزهای اخیر سوال درخصوص پیامدها و نتایج محتمل در صورت توافق نهایی ایران و غرب به یکی از مهم‌ترین مباحث اتاق‌های فکر و نیز رسانه‌های ایرانی و حتی بین‌المللی تبدیل شده است.

مساله‌یی که به دقت از سوی مردم ایران نیز پیگیری می‌شود چراکه تاثیر بسزایی در زندگی و معیشت روزمره و در نتیجه چشم‌انداز آنها از فردایشان دارد. در این بین حتی برخی مراکز تحلیلی پیش‌بینی می‌کنند که توافق محتمل هسته‌یی در دهم تیرماه، باعث می‌شود که اقتصاد ایران در یک موقعیت قابل توجه قرار گرفته و حتی طی چند دهه آینده به یکی از قدرت‌های اقتصادی نوظهور بین‌المللی تبدیل شود. اما به‌راستی پیامدهای اقتصادی توافق احتمالی چه خواهد بود؟

به باور من پاسخ دادن به این سوال چندان ساده نیست چون باید صبر کنیم و ببینیم که تا چه اندازه‌یی و چگونه تحریم‌های ضد ایران برداشته می‌شود. اگر تحریم‌ها به‌صورت گسترده و در زمان کوتاهی برداشته نشود تاثیر توافق نهایی در کوتاه‌مدت بر اقتصاد ایران، آنچه که عده‌یی در داخل ایران انتظارش را دارند، چندان زیاد نخواهد بود. موضوع دیگر که راجع به اقتصاد ایران باید در نظر بگیریم این است که اقتصاد ایران مدت‌هاست که از ضعف مدیریت راهبردی رنج می‌برد و باتوجه به این موضوع و نیز مساله مهم و گسترده‌یی بنام فساد اقتصادی، در نتیجه نمی‌توان چندان به بهبود و جهش اقتصادی ایران با این شرایط خوشبین بود حتی اگر بخش عمده‌یی از تحریم‌ها هم تعلیق شوند. به عبارتی دیگر چاره اقتصاد ایران تنها رفع تحریم‌ها نیست، بلکه اصلاح مدیریتی و نیز قوانین بروکراتیک دست‌وپاگیر در کنار مبارزه سیستمیک با فساد فزاینده در آن باید همزمان پیش برود در غیراین‌صورت نمی‌باید در انتظار وقوع معجزه‌یی اقتصادی در فردای توافق هسته‌یی باشیم!

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۶
مهدی اشرفی وند

مذاکرات هسته ای

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی