جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

اگر اپل یونان را بخرد!

شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۲:۱۱ ب.ظ

وبسایت بلومبرگ مطلب جالبی را نشر کرده است که در آن حرف از خریداری کشور یونان با همه بدهی‌های سنگین آن، توسط شرکت اپل گفته شده است.

کشور یونان که درین روزها با مشکلات بزرگ اقتصادی، ورشکستگی بزرگترین بانک‌های آن و بدهی‌های هنگفت دولتی روبرو هست، باوجود تلاش های متعدد و مکرر مقامات اتحادیه اروپا، بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و دولت یونان، نمی‌تواند ازین معضله مهلک بیرون شود.

بدهی‌های دولت یونان از مرز 356 ملیارد دلار(حدود 317 ملیارد یورو) گذشته است و باوجود پادرمیانی دولت‌های آلمان و فرانسه برای نجات و حمایت از سیستم اقتصادی این کشور، دولت جدید آن تاکنون نتوانسته سطح بدهی دولتی این کشور را مهار کند. مجموع بدهی این کشور اکنون از مرز 175 درصد مجموع تولید ناخالص داخلی این کشور هم گذشته است.

از سوی دیگر غول فناوری «اپل» که یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است، حدود 194 ملیارد دلارپول نقد دارد که نمی‌داند آنرا در کجا بمصرف برساند و یا سرمایه‌گذاری کند، و ارزش مجموعی این شرکت هم بالغ بر 727.73 ملیارد دلارمیباشد، که میتواند یونان را با همه بدهی‌های هنفگت و سنگینش خریداری و اقتصاد لرزان این کشور را از ورشکستگی حتمی نجات دهد.


باری در سال 2012 میلادی، یکتن از اعضای هیئت مدیره این شرکت به شوخی به تیم کوک، رئیس این شرکت پیشنهاد کرد، اگر اپل با پول هنگفت اضافی اش (آنزمان حدود 97.6 ملیارد دالر) بکمک یونان بشتابد و بدهی‌های این کشور را خریداری کند. تیم کوک با لبخند پاسخ داد، "ما هنوز به این گزینه فکر نکرده ایم. اگرچه یک کشور را نمی‌توان با تمام دارایی‌هایش خریداری کرد، اما براساس گفته‌های ایان بنک در کتاب «The Business»، این گزینه می‌تواند قابل تصور باشد."

مجموع پول نقد موجود نزد پنجاه شرکت بزرگ فناوری در آیالات متحده حدود 1.1 تریلیون دلارمیباشد که تقریباً 40 درصد آن (حدود 439 ملیارد دالر) آن تنها نزد پنج شرکت بزرگ از جمله شرکت‌های اپل، مایکروسافت، گوگل، پی‌فیزر و سیسکو قرار دارد.

از سوی دیگر یونان تنها 212 ملیارد دلار(حدود 190 ملیارد یورو) پول نیاز دارد تا سطح بدهی دولتی‌اش را به سطح قابل کنترل، یعنی حدود 70 درصد تولید ناخالص داخلی اش، پائین بیاورد که این مقدار را همان پنج شرکت بزرگ آمریکایی می‌توانند بخوبی تمویل کنند.

معامله و پیشنهاد خرید یونان توسط شرکت اپل بروی میز مقامات اتحادیه اروپا گذاشته شده است و چون اتحادیه اروپا یکی از بزرگترین قرضه‌دهندگان دولت یونان هست، روی این معاملهء خوشنما شاید فکر کند و برای غولهای آمریکایی شرایط یافتن راه‌حل مناسب برای معضله یونان را فراهم سازد. آمریکا هم شاید همسو با این موضوع باشد، چون آیالات متحده بزرگترین سهمدار صندوق بین المللی پول هست، و با سقوط یونان، پول‌های صندوق بین المللی پول هم از دست میرود و خارج شدن یونان از اتحادیه اروپا هم به نفع این کشور نمیباشد، چون اقتصاد لرزان این کشور را در وضعیت بدتر از آنچه اکنون هست، قرار خواهد داد.

اما این معامله چه سودی برای اپل یا شرکت‌های بزرگ چون مایکروسافت و گوگل و پی‌فیزر میتواند داشته باشد و یا هم به دولت آیالات متحده؟
پاسخ: سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی با تضمین دایمی کمترین سطح مالیات دایم العمر!

اما آیا این معامله ممکن و واقع شدنی هست؟
شاید بله و شاید هم نه.

اگر این معامله را به رای گیری در یونان بگذارند، حقا که همه به آن رای مثبت میدهند، اما سرسختی و لجاجت یونانیان درین عرصه شاید آن پیش‌بینی‌های متوقع ازین معامله را با دشواری روبرو سازد. درست همانند حالت امروزی یونان که با لجاجت و سختگیری بیجای دولت جدید، این کشور روز به روز یک یک قدم به پرتگاه نزدیک تر میشود و شرکت‌های آمریکایی هم هر روز به انبار پول شان انباشته میشود و آنها نمی‌دانند با این همه پول روزافزون چکار کنند!

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۲۶
مهدی اشرفی وند

بحران اقتصادی

یونان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی