جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

سرمایه‌های خُرد پشت در بورس

يكشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰ ق.ظ

 بازار سهام دومین هفته خرداد ماه را با رشد اندک 18 واحدی (معادل 0.03درصد) آغاز کرد و همانطور که انتظار می‌رفت روند کم‌نوسان خود را در کانال 63 هزار واحدی ادامه داد. در این میان، حجم و ارزش معاملات روزانه نیز در سطوح بسیار پایینی قرار دارند که مطابق بررسی‌های قبلی علت آن کاهش عرضه با توجه به مناسب بودن قیمت‌ها و همچنین کمبود تقاضا به علت نبود محرک‌ها است.

در این شرایط، بررسی «اقتصادنیوز» نشان می‌دهد بر خلاف سال گذشته که سهامداران حقیقی تقریبا به طور پیوسته در حال خروج از این بازار بودند، در سال جاری آمادگی مناسبی برای ورود به این بازار نشان داده‌اند. گرچه حضور پرشور آنها در ابتدای سال رو به آرامی است، اما هنوز هم بخش قابل توجهی از آنها سرمایه خود را در بورس تهران نگه داشته‌اند.

سال 93، به دنبال رکود شدید این بازار مشاهده شد سهامداران، به ویژه حقیقی‌ها در نقش فروش حضور فعالی داشتند. به طوری که قیمت‌های بالا و نبود چشم‌انداز روشن به آینده این بازار سبب شده بود سرمایه‌های خرد از این بازار خارج شوند. در این مدت، سهامداران حقوقی با حمایت نسبی از سهام خود در نقش خریدار حضور فعالی داشتند و در مجموع سال بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه از سوی حقیقی‌ها از بورس تهران خارج شد.

در سال جدید اما، وضعیت به گونه‌ای دیگر بود؛ به طوری که در ابتدای سال، پیرو خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای و تفاهم سیاسی در بیانیه لوزان، حدود 380 میلیارد تومان سرمایه از سوی بازیگران خرد به این بازار وارد شد (تا 19 فروردین). در ادامه اما، با توجه به ایجاد ابهامات درباره توافق احتمالی نهایی، موجی از نگرانی‌ها باعث ریزش قیمت‌ها و خروج بخشی از سرمایه‌ها از این بازار شد؛ به طوری که تا پایان هفته گذشته، حدود 160 میلیارد تومان نقدینگی سهامداران خرد از بورس تهران خارج شد. 


خروج سرمایه سهامداران حقیقی امری طبیعی در شرایط رکود بازار است، اما باقی ماندن بیش از 200 میلیارد تومان از این نقدینگی در بورس نشان می‌دهد سهامداران حقیقی نیز به آینده این بازار امیدوار هستند. در این میان، طی روزهای اخیر حضور سهامداران حقوقی در نقش خریدار افزایش یافته است و آنها میزان مشارکت بیشتری نیز در معاملات پیدا کردند. این مهم بر قرار داشتن قیمت‌ها در سطوح مناسب تاکید دارد؛ به طوری که سهامداران حقوقی که عموما بر پایه تحلیل خرید و فروش انجام می‌دهند از قیمت‌های مناسب فعلی استقبال نسبی انجام می‌دهند. 

از سوی دیگر، ورود پرشور حقیقی‌ها به ویژه در فروردین و در ادامه اردیبهشت ماه (برای خرید عرضه اولیه شرکت مبین) نشان می‌دهد آنها آمادگی لازم برای ورود به بازار سرمایه را دارند. در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای که در حال پیگیری است (امروز وزرای خارجه کشورمان و آمریکا به همراه وزیر انرژی این کشور مذاکرات خود را ادامه می‌دهند) می‌تواند زمینه‌ساز ورود سرمایه‌گذاران حقیقی به بازار سهام و رونق بازار شود. 

کارنامه روزانه صنایع
در معاملات روز شنبه، 14 صنعت در میان 37 گروه بورسی با افزایش قیمت همراه شدند و 20 صنعت با افت شاخص همراه شدند. در این میان، گروه‌های چاپ، حمل و نقل و ماشین‌آلات به ترتیب با 4.6، 4.3 و 1.3 درصد رشد بهترین عملکرد روزانه را در اختیار داشتند. در سمت مقابل اما، محصولات چوبی، استخراج نفت و گاز و وسایل ارتباطی با 5، 4.9 و 2 درصد افت، زیان‌ده‌ترین گروه‌های بورس تهران بودند. 

در نظر گرفتن رشد گروه حمل و نقل است؛ نماد «حکشتی» حدود 95 درصد ارزش بازار این گروه را در اختیار دارد و در نتیجه تغییرات قیمت نماد مزبور تعیین‌کننده روند شاخص صنعت حمل و نقل است. در این خصوص، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در آخرین گزارش پیش‌بینی سود خود، تعدیل مثبت انجام داده است. به این ترتیب، نسبت قیمت به درآمد این نماد که پیش از تعدیل مثبت سودآوری حدود 30 واحد بود، اکنون به 8.5 مرتبه رسیده است. این موضوع باعث افزایش جذابیت خرید این نماد توسط سهامداران شده است. به طوری که شنبه با بیش از 2 میلیون صف خرید به کار خود پایان داد. حضور 40 درصدی سهامداران حقوقی در نقش خریدار این سهم و در مقابل حضور 82 درصدی حقیقی در سمت فروش نیز قابل توجه است. در گزارش پیش‌بینی سود خود، این شرکت بهبود عملکرد و افزایش کشتی‌ها را دلیل تعدیل سود مثبت عنوان کرده است. 

با این حال، افزایش 20 درصدی اخیر نرخ گازوئیل (از 250 تومان به 300 تومان و برای نیازهای اضطراری از 500 تومان به 600 تومان) یکی از نگرانی‌های احتمالی صنعت حمل و نقل محسوب می‌شود. گرچه داود کشاورزیان، معاون وزیر راه اثرگذاری این افزایش نرخ را کمتر از 3 درصد در بخش خدمات حمل و نقل برآورد کرده است، اما معتقد است که این رشد هزینه‌های شرکت‌های حمل و نقلی موجب کاهش سودآوری آنها می‌شود. در این رابطه هنوز اطلاعات دقیقی بر نحوه اثرگذاری این تصمیمات در این گروه منتشر نشده است. 

میزان مشارکت سهامداران بازار سرمایه در سال 93 (ارقام به درصد)

93

فروش

خرید

حقیقی

حقوقی

حقیقی

حقوقی

فروردین

54

46

47

53

اردیبهشت

63

37

60

40

خرداد

59

41

52

48

تیر

57

43

50

50

مرداد

42

58

39

61

شهریور

44

56

39

61

مهر

50

50

54

46

آبان

60

40

62

38

آذر

57

43

54

46

دی

49

51

43

57

بهمن

61

39

58

42

اسفند

49

51

54

46

 


میزان مشارکت سهامداران بازار سرمایه در سال 94 (ارقام به درصد)  

94

فروش

خرید

حقیقی

حقوقی

حقیقی

حقوقی

فروردین

53

47

57

43

اردیبهشت

62

38

63

37

خرداد

48

52

38

62

 

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۰
مهدی اشرفی وند

بورس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی