جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

جادوی اقتصاد

منشور خبری تحلیلی اقتصاد ایران و جهان

زندگی بر پایه اقتصاد

فرهنگ کار چگونه به توسعه اقتصادی کمک می‌کند؟

يكشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۵۰ ب.ظ

مطالعات صورت گرفته در حوزه نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی نشان می دهد زمانی توسعه درونزا امکان پذیر است که توسط فرهنگی قدرتمند تشویق و پشتیبانی شود. به عنوان نمونه در فرهنگ ژاپنی کار یک اصل مقدس تلقی شده و همین موضوع کشور ژاپن را در بالاترین سطح ساعات کار و بهروری نیروی انسانی  در نتیجه رشد اقتصادی قرار داده است که نقش فرهنگ در توسعه ژاپن را نشان می دهد. در فرهنگ ما نیز عوامل متنوعی نظیر توصیه به انجام فعالیتهای اقتصادی مفید برای جامعه و نکوهش فعالیتهای زیانبار برای اقتصاد جامعه -مانند ربا- وجود دارد . فرهنگ جهادی به عنوان یکی از درخشان ترین بخشهای فرهنگ ما ، می تواند در حوزه  اقتصاد از طریق کمرنگ کردن منفعت طلبی شخصی صرف، زیربنای نوعی شکوفایی در اقتصاد را فراهم آورد. به این صورت که با نهادینه شدن آن یک سرمایه گذار حتی با فرض سود بیشتری در فعالیتهای غیرمفید نظیر واسطه گری، با صرف نظر از مازاد سود، در بخش تولید سرمایه گذاری می کند تا با کمک به اقتصاد ملی و کارافرینی از جنبه های معنوی و برکت این عمل خیر نیز بهره مند شود.

در حوزه مدیریت نیز  نظریه پردازان معتقدند که در حالت عادی افراد کاری را که به آنها محول شده به اندازه و کیفیتی انجام می دهند که در مقابل آن پاداش دریافت می کنند. این قاعده مبتنی بر نظریه های بوروکراسی سنتی بوده و در حالت عادی جاری و ساری است. اما نظریه پردازان جدیدتر با درنوردیدن این قاعده مفاهیم جدیدتری را ارائه کرده اند طوری که دو مدل اساسی مدیریت تعهد بالا و مدیریت عملکرد بالا در مدیریت استراتژیک منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. مدل مدیریت تعهد بالا در واقع چیزی فراتر از قاعده های سنتی –عملکرد مبتنی برپاداش- بوده و قائل به آنست که در صورتی که کارکنان یا مدیریان از تعهد بالایی برخوردار باشند می توانند عملکرد بالایی را به ارمغان آورند.

تحقیقات علمی نشان می دهد مدیریت تعهد بالا در نیروی کار و افزایش سطح تعهد آنها نسبت به سازمان-یا جذب افراد با تعهد بالاتر- موجب افزایش سطح عملکرد و حداکثرسازی آن می شود، چراکه فردی که تعهد بالایی به ارزشها و اهداف سازمان متبوع خود دارد فراتر از دریافتی های خود از سازمان اندیشیده و تلاش می کند بدون در نظر گرفتن منافع شخصی صرف، بالاترین سهم ممکن را در رسیدن سازمان به اهداف خود داشته باشد. این شکل از عدم توجه به منافع شخصی که فرد را به عملکرد بسیار بالا حتی با امکانات کمتر رهنمون می شود، نوعی از خود گذشتگی است که می توان آن را در تطابق با فرهنگ جهادی به شمار آورد. فرهنگ جهادی با تاکید بر تلاش برای ارزشها به خصوص در بخش مدیریت می تواند زیربنای تعهد بالا و در نتیجه عملکرد بالا بوده و موجبات نوعی پیشرفت سریع در سازمانها و صنایع رافراهم آورد. در این شکل از مدیریت، مدیر با تعهد بالا تلاش می کند تا با وجود همه محدودیت های موجود حداکثر بهره وری را از امکانات موجود برای سازمان کسب کرده و حداکثر رشد ممکن را خلق کند.

از این رو می توان فرهنگ جهادی را که در بندهای 20و 21  سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه قرار گرفته، یکی از زیربناهای اساسی توسعه اقتصاد کشور دانست که قادر است نرخ رشد بالا و پایداری  را در اقتصاد ملی ایجاد کند.

 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۷
مهدی اشرفی وند

توسعه اقتصادی

فرهنگ

کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی